Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lellecowboy
Hej! Har en V70 2,5T 2005 och får ingen bra värme i kupé. Kan det räcka med att byta luftkvalitesensor? Det visar felkod på denna. Har gjort en stor service med byte av alla oljor o glykol. Det blåser lite varmare än ljummet upptill men vid golvet blåser det svalt.slangar in till kupén är heta. Luftkvalitesensor med fläkt som sitter bakom den högra tempratten, någon som bytt den med detta fel? Tacksam för svar
av svda
Det som sitter innanför gallret i panelen är en termistor som känner av temperaturen i kupén, inte luftkvaliteten.

Hur som helst, kolla först om fläkten som skall suga in luft från kupén funkar.

Pilla inte på termistorn genom gallret, den är mycket känslig. Försiktig dammsugning kan funka. Jag plockade bort och gjorde rent i preventivt syfte på min. Finns beskrivningar. På faceliftade bilar som din börjar men med att bända upp panelen runt växelspaken. Börja i kanten mot jalusiluckan. Jag använde några smörknivar i plast. Funkade för mig men det finns bättre verktyg på Jula och B-tema. Fläktmotorn går att ta bort och ta isär för rengöring.
av svda
Sök i forumet! på
Kolla den här tråden t.ex.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... or#p885788

Notera att samma missuppfatttning du haft rättas en bit ned, där det också påpekas att luftkvalitetssensorn (IAQS) mäter på utomhusluften och styr recirkulationen. Den varken mäter eller styr kupétempen. Tempsensorn verkar sällan sätta felkoder och verkar vara en vanlig källa till problem med kupétemp. Rengöring hjälper ibland med bäst är att ta isär och även kolla upp läkten. Din felkod är antagligen helt orelaterad de problem du märker.

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]