Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har i princip bestämt mig att köpa en V60. Av kostnadsskäl har jag sneglat på en manuell momentum bensin T3 som tydligen är det billigaste alternativet. Helst vil jag ha en automat men då måste jag upp tll större motor och det skiljer över 30 000!

Men en T3, är det sirap? Någon som har erfarenhet av denna? Jag har just nu en 2.0 Flexifuel V70, den är ju som en moppe och vill tro V60 T3 borde vara rejält piggare?

Skall väl tilläggas att jag har två barn, så jag är alltså inte ute efter en räser, men vill inte ha samma sirap som Flexifuel:)
En V60 T3 gör 0-100 på under 10 sekunder och har en toppfart på över 200 km/h. Det är bättre än V70 2.0F, som behöver ca 1,5 sekunder till för att nå 100 km/h.

V60 T3 borde räcka om man inte har så bråttom -- men varför provkör du inte och bildar dig en egen uppfattning?

Jag har kört den som hyrbil och tycker den är OK.
Hej! Har i princip bestämt mig att köpa en V60. Av kostnadsskäl har jag sneglat på en manuell momentum bensin T3 som tydligen är det billigaste alternativet.
Antar att du snackar helt ny? Men om man tvekar av kostnadskäl kanske man kan köpa en "nästan" ny för samma pengar med automat, mer lullull och bättre motor?
En D2 Summum -14 automat med under 1500mil på mätaren?
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_V6 ... ?ca=17&w=3
Helst vill jag ha en automat men då måste jag upp tll större motor och det skiljer över 30 000!
T3 finns ju med automat eller vad menar du?
http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=17&w=3
Som sagt var -- jag tycker T3 är OK, även om jag själv skulle välja en större motor. Någonstans kring 8 sekunder på 0-100 tycker jag att det räcker. Då känner jag väldigt sällan att bilen behöver gå fortare.

Jag hade en Peugot 208 med minsta motorn som hyrbil i går. Den gör 0-100 på 14 sekunder och toppar 163. Den var inte rolig på autobahn...

Om bilen är så pass trög uppfattar jag den som plågsam att köra. V70 2.0F och den ännu värre V70 D2 hör till bilar som jag troligen aldrig kommer att äga.

V60 T3 är tillräckligt snabb för mig. Jag skulle kunna tänka mig en sådan, även om jag troligen skulle välja en större motor.
Vad man måste tänka på är hur bilen ska användas.
Av en ensam förare eller fullast med 2 barn, packning samt två vuxna?
Då kommer inte en T3 att bete sig likadant som "tom".
Hade en S60 T3 MY15 som lånebil då min egna var på service.., tragiskt slö, som att trampa på en död gris! Noll respons!
Åker V70 D5 MY13 i vanliga fall, och även om det inte är någon raket på långa vägar så är skillnaden enorm.
Så till T3 säger jag nej tack!
Klart att det är skillnad på D5 och T3. Provkör en T3 är mitt råd.
jag är övertygad om att den klarar att hålla 90km/h på svensk landsväg. Även i uppförsbacke.
Duger förmodligen även till att dra en husvagn på 12-1300kg.
P210 skrev:
Hej! Har i princip bestämt mig att köpa en V60. Av kostnadsskäl har jag sneglat på en manuell momentum bensin T3 som tydligen är det billigaste alternativet.
Antar att du snackar helt ny? Men om man tvekar av kostnadskäl kanske man kan köpa en "nästan" ny för samma pengar med automat, mer lullull och bättre motor?
En D2 Summum -14 automat med under 1500mil på mätaren?
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_V6 ... ?ca=17&w=3
Helst vill jag ha en automat men då måste jag upp tll större motor och det skiljer över 30 000!
T3 finns ju med automat eller vad menar du?
http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=17&w=3

Hmmm alltså killen på Bilbolaget sa att om jag ska ha automat så måste jag upp en nivå på motorn. Dvs fanns inte T3 bensin med automat på V60 enligt honom. Har han fel? Då skulle jag måste gå upp 30 000 till nästa motor, kommer dock inte ihåg vilken :)

Sedan undrar jag också om momentumpaketet är ok? Är det något som är ett måste utöver det att ha på bilen?
Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]

Kontaktlim borde väl fungera

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]