Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Ingen av kina-dice-modellerna lär komma med mjukvara som inte är hackad... Den kräver ju snordyra licenser med årskostnad. Hur snygg de orkat göra skivan borde inte vara någon dealbreaker.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
crumpets skrev:Ingen av kina-dice-modellerna lär komma med mjukvara som inte är hackad... Den kräver ju snordyra licenser med årskostnad. Hur snygg de orkat göra skivan borde inte vara någon dealbreaker.
Jag menar att själva firmwaren (i Dice-enheten) är hackad också.
Dice diagnostics meddelar att det är v2.7.nånting, ganska långt ifrån den senaste v5.ett.eller.annat.

En av skribenterna; Andreasace, i denna tråd som säljer "riktiga" flashbara kinaenheter, har en bra sammanställning om skillnaderna mellan ful- och mindre-ful-skannrarna.
Senast redigerad av 1 adrian_vg, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
crumpets skrev:Vad blir skillnaden för användaren?
För normalanvändaren skulle jag vilja påstå knappt ingen, annat än att man inte kan använda någon annan version av Vida än den som medföljer på Banana Digital-skivan.

För proffsen kan det ev vara en nackdel att inte kunna flasha enheten med senaste firmwaren och i övrigt samma som ovan.

Bara spekulationer dock. Någon annan med mer kunskap i saken kanske kan bidra med fler riktiga insikter?
Användarvisningsbild
av crumpets
Så... Gjorde en sökning i tråden. Det ser ju lite ut som att man har en betydligt bättre möjlighet att installera nyare VIDA-versioner om man har en uppdateringsbar, eftersom man är låst till just den skivan om man inte har det. I så fall förstår jag att det kan vara värt det prispåslaget, köper jag en bil MY14+ så vill jag ju slippa byta diagnosprylar och köpa nytt igen. Smidigare att bara uppdatera sin gamla då. Det fanns ett antal på aliexpress som var specifikt markerade med att det var möjligt att uppdatera firmware. Knappt dubbla priset :) Men då slipper man ju köpa fler också...
Tack för tipset!
Användarvisningsbild
av adrian_vg
crumpets skrev:Så... Gjorde en sökning i tråden. Det ser ju lite ut som att man har en betydligt bättre möjlighet att installera nyare VIDA-versioner om man har en uppdateringsbar, eftersom man är låst till just den skivan om man inte har det. I så fall förstår jag att det kan vara värt det prispåslaget, köper jag en bil MY14+ så vill jag ju slippa byta diagnosprylar och köpa nytt igen. Smidigare att bara uppdatera sin gamla då. Det fanns ett antal på aliexpress som var specifikt markerade med att det var möjligt att uppdatera firmware. Knappt dubbla priset :) Men då slipper man ju köpa fler också...
Tack för tipset!
Just så! :-)-)

Ingen orsak. :)

För min egen del är ett nytt instrument om tio år antagligen ingen större deal-breaker. Förra bilen köpte vi 2005, och bytte till nuvarande V70:n i somras. :)
Men visst, vill man byta bil oftare, och också mekar själv mha instrumentet, kan det absolut vara idé med en flashbar historia!
av sneseglarn
Detta är antagligen inte rätt tråd, men den handlar åtminstone om Dice, och jag hoppas det finns nån smart perosn här som kan hjälpa mig.
Har köpt och installerat 2014A och allt fungerar, vida är grönt nere till höger, DICE går att connecta och jag kan logga in och klicka runt i VIDA, men VIDA och DICE-mojängen snackar inte med varann.
Jag får upp rätt dicenr i VIDA, men det går inte att läsa bilen, och gör jag testet för DICE i VIDA får jag upp kommunikationsfel. Kör jag självtestfunktionerna i DICEprog så står det att allt är ok.

Vad fan är det för fel?!
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Vad har du för modell och årsmodell?
En polare nämnde att vissa bilar inte går att prata med av nån anledning.

Sen kan det vara ett enkelt fel som att usbsladden inte sitter ordentligt i datorn. Fråga mig hur jag vet... 8-)
Prova ett annat usbuttag också!
av sneseglarn
adrian_vg skrev:Vad har du för modell och årsmodell?
En polare nämnde att vissa bilar inte går att prata med av nån anledning.

Sen kan det vara ett enkelt fel som att usbsladden inte sitter ordentligt i datorn. Fråga mig hur jag vet... 8-)
Prova ett annat usbuttag också!
XC70 2,4T 2001 är modellen.
Sitter inte usb:n så ska väl inte Diceprogrammet säga att allt är väl? Har rivit och ryckt och tryckt i både USB-kabel och OBD-kabel utan resultat.
Det som är märkligt är att VIDA har rätt DICE-nr i rullisten, så någon kontakt måste dom ju ändå ha.
  • 1
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 241
Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]

Besiktningsfråga