Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Jag kan rekommendera AC DK20Q. Låg, lyfter två ton och rullar tyst pga en gummiring på järnhjulen. Då man börjar lyfta kläms gummit ihop så den börjar stå direkt på järnet istället.

Det finns en modell som heter DK20 också, den är äldre. Q betyder quick och innebär att den har en fotpedal för att snabbt få upp domkraften tills den når underredet. Min egen erfarenhet är också att man kan lyfta rätt långt med bara fotpedalen, det är först när fjädringen börjar vara utsträckt som man måste ta i med skaftet.

AC Hydraulic är en dansk firma. http://www.ac-hydraulic.dk/en/products/ ... k20-dk20q/
Drar igång denna gamla tråden igen

har länge letat domkraft och jag köpte för en tid sedan en begagnad blå 2-tonnare från biltema, dock helt i nyskick.
Problemet är att den inte lyfter tillräckligt högt, max är 33 cm och XC kräver typ 43 cm för att däcken ska lätta från marken.
Så jag blev tvungen att köpa en höglyftande domkraft för XC'n samtidigt som man vill kunna palla upp bilarna på bockar så man kan meka.
Letade överallt, Jula, biltema, swedol, mekonomen, skruvat.se, harald-nyborg, nima osv. Kravet var en smidig höglyftande med bredd för stabilitet samt viktigast av allt: kvalitet.
Tröttnade på alla modeller med sladdriga pumphandtag som ändå är så korta att man får ta i för kung o fosterland.

Bestämde mig att satsa på det bästa, så till slut blev det en Bacho BH1A2500 - helt i aluminium - 4000 kr fattigare.
15ze.jpg
15ze.jpg (97.18 KiB) Visad 5963 gånger
74949.jpg
74949.jpg (60.79 KiB) Visad 585 gånger
Fick en i födelsedags present av min fru på min 30-års dag. Den var dyr, kostade nästan 3000:-,Compact heter den, har funkat kanon i 31 år nu. Har dock börjat läcka ut lite olja vid pumpen dom sista åren, men funkar kanon. Sjunker inte en mm efter alla dessa år. Ser man på bilden ovan är min nog en storlek större, Har för mig den lyfter 550mm. Men Bahco'n ser väldigt fin ut, min är i stål och med järnhjul och tung

Mvh
Lennart
4000 är en skaplig smäll, men då ska du väl inte behöva vara livrädd att bilen ska rasa ner :lol:
Ja det tog emot att lägga 4 lax, men min arbetsgivare betalar bra. Åker aldrig på utlandsresor el. dyl så jag kostar på mig materiella ting i stället

TommyP86 skrev:Var köpte du den? Har 2st biltema alu nu, men det är rätt ofta man får byta tätningar, så tänkte ungefär som dej.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=6081 köpta jag i från.

Vilken biltema är det du har?

Bild

eller

Bild
Ingen av dom, det är den modellen de sålde innan, julas är likadan, även swedol sålde dom (där jag köper repsatserna)
Haft typ 4st sen jag köpte första 2007. Använder dom rätt mycket dock, nästa blir nog en sån bahco.
oj vilken kvalitet det är på den

gummihjul som rullar tyst, men den är stor. otroligt stor.
En vanlig svensson-domkraft ser puttinuttig ut. och vikten, ja 25 kg känns som 30-40.

dubbla pumpar så den lyfter fort o smidigt.

köp köp köp!

ni blir inte besvikna
angående jula, var där en sväng idag och handlade.
En verktygsvagn på kampanjpriset 499, men fick sista demoexet för 375:-
660008.jpg
660008.jpg (21.62 KiB) Visad 3316 gånger

Så nu har ricngnycklarna ett eget fack, hylsnyckelsatsen också
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]