Överdrammatiserat att bromsstäckan blir betydligt längre och fästet radikalt sämre?? Gillar man att blåsa på i 70 knyck istället för att stå still så visst, men då skall man också betala minst dubbla försäkringspremien för den mångfallt högre risk du utgör genom misstaget att sladda med dubbfria vinterdäck sommartid.
lennarte skrev:Dom testen du refererar till är ingenting värda i denna diskussion. Dom jämför ju nya sommar däck i sommartemperaturer med nya vinterdäck under samma förhållanden. Till och med jag hade kunnat förutse det resultatet.
Jag väntar på rapporten om en jämförelse med sommar och vinterdäck när dom är 5 år gamla och 5mm kvar. sedan tycker jag att det är lite slöseri med resurser att inte "slita ut" grejerna. Som jag skrivit innan, sunt förnuft.
Min Mazda Pick Up rullade i 10 år utan några som helst problem med vinterdäck på bakaxeln. Ibland nästan nya
Mvh
Lennart
Herregud är du helt imun mot FAKTA, LÄS. Testerna är RELEVANTA på sommarväglag då jämförelsen gäller med ett BEGAGNAT dubbfritt, ja det stod uttryckligen BEGAGNAT VINTERDÄCK så då är det inte nytt. Ett "utslitet" vinterdäck blir INTE bättre än dessa däck på sommarväg precis som slutsatsen, ett sommardäck tappar inte alls lika mycket prestanda som ett dubbfritt vinterdäck gör på bara ett par få år när det blir hårt och halkigt och faller för ålderstäcket långt innan mönstret är slut eller ev. dubb flugit sin väg om däcket är korrekt inkört. Bara lyckats få Gislaved Nordfrost att tappa dubb trotts inkörning, men så var det standardfel på dessa också.
Ditt "sunt förnuft" är inte värt fem öre när IDIOTER sladdar runt på dubbfria vinterdäck sommartid, men dom är ju likt du imuna mot fakta så enda som fungerar är att placera en skrotfärdig 740 lagligt öch överraskade i vägen för dom så dom får sig en tankeställare när dom inte kan stanna i tid utan smäller in i baken på den i 50 m/h med sina halkiga däck istället för att stått stilla med sommardäck så dom får betala dubbelt för sin dumhet.
Spelar ingen roll om du kört bil X i 1000år med dubbfria vinterdäck sommartid när det är rent IDIOTISKT beteende som SKA straffas HÅRT då denna sjukdom tydligen inte går att bota.
Genom att använda dubbfria vinterdäck sommartid visar man pinsamt tydligt att sunt förnuft inte ingår i ens verktygslåda, däremot visar man att snålhet ingår och är huvudingrediensen i lådan.
Finns INGET som heter resursslöseri, när ett däck är slut för sin huvuduppgift så är det slut och moget för utbyte, inte att användas som sämre än sämsta däck för andra årstider för det är ren dumsnålhet att riskera ANDRAS säkerhet bara för att skjuta på ett nödvändigt byte.
Ja "wissel" har du inte drabbats eller sett konsekvenserna av denna idiotiska dumsnålhet så kan du tycka så, men du ändrar snabbt åsikt när du påverkas, inte om utan när och det kommer som en blixt från klar himmel och arrogansen/latheten att inte ha riktiga däck hos vinterdäcksåkaren försvinner inte heller trotts att dom är skyldiga till trafikbrottet och vetskapen att dom kunnat undvika genom rätt däck gör ingen skillnad när dom sparat pengar och fortfarande lever.
Kan se rubriken redan nu:
"Bilist kör över cyklist i 50km/h pga undermåliga däck", bilisten säger som försvar:
"Jag skulle bara köra slut på vinterdäcken då jag inte anser det "sunt förnuft" att byta innan mönstret är slut, inte mitt fel cyklisten välde för en gångtrafikant och hamnade framför min grill, Jag kommer fortsätta med denna taktik då det sparar mig pengar varje år på däckkontot".
Utredningen visar att OM det suttit rena sommardäck hade bilen stått stilla vid eller före denna platsen och incidenten enbart resulterat i materiella skador som kan ersättas för småsummor.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..