Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanF
Eftersom jag inte hittade någon tråd om detta när jag söker.

Det finns ju ganska många bilar här med trim så hur har det gått med förbrukningen?
Skriv gärna vilken bil, motor, trim så man vet vilka som gör vad.

Och jag vet att det gör skillnad beroende på hur ni kör.

Jag har själv inte något trim på min volvo men ägt bilar innan med ommappad styrprogram och haft ca samma bränsleförbrukning men roligare bil. 8)
Användarvisningsbild
av Jefe
Kör med Autotechs steg 1 på min S80 2.5FT -10
Förbrukningen är samma som innan vid normal
körning. Men eftersom den är lite roligare att köra
med nya programvaran så blir förbrukningen lite
högre när man gasar på lite oftare.
Användarvisningsbild
av Strebern
Jefe skrev:Kör med Autotechs steg 1 på min S80 2.5FT -10
Förbrukningen är samma som innan vid normal
körning. Men eftersom den är lite roligare att köra
med nya programvaran så blir förbrukningen lite
högre när man gasar på lite oftare.
Håller med ovanstående, kör själv inte trimmat just nu, men generellt tidigare är att alla mina bilar dragit lika mycket före som efter trim vid normal körning, men totalt går förbrukningen upp, då bilen svarar bättre på gas vilket gör att man lätt kör lite mer aktivt.
av Rage
Jag upplever inte att bränsleförbrukningen gick upp något när jag gjorde en Polestar optimering, däremot blivit lite snålare. Har inga direkta mätningar på det utan endast min egen känsla.
Dock blir man ju lite tyngre på gasen som Jefe skrev. Endast kört på E85 så vet ej om det är skillnad om man kör på bf 95/98.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Lät min V70 2,5ft aut MY11 bli Polestar optimerad i somras och för mig blev förbrukningen mindre, allt beroende körstil men jag upplever den som snålare och mer jämn mellan registrerna än tidigare. :)
Användarvisningsbild
av Funk
Det beror på... Polestar ändrar inte parametrar som påverkar utsläppen så kör man som vanligt ändras inget. Detta styrks av att certifieringssiffrorna är samma efter optimering. Om man har annan leverantör som ändrar t.ex tändning på låg och dellast så kan det påverka förbrukningen. Jag har kört äldre bilar med diverse optimeringar som faktiskt dragit en aning mindre vid oförändrad körning, men som sagt, man trimmar inte för att köra lugnt som regel...

/Thomas

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]