Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenixen, har köpt en volvo V70-II D5 -2008 och har tidigare bara ägt diverse vagbilar med 1.9 tdi motorn och dessa kan jag väl. Men sambon ville ha en Volvo och v70 kändes otroligt bra och vi fick tag i en hyffsad som gått 28.000mil.

Men nu har jag lite frågor.

Jag är inte rädd för många mil eller mek, men jag vet inte riktigt vart jag ska börja.

Dels så har bilen blåtand och jag kan para telefonen och använda den för att ringa, men det går inte alls att få spotify över blåtand, bara aux, finns det någon programuppdatering för detta eller är jag dålig?

arselvärmen bak fungerar inte och knapparna fungerar inte men säkringarna är hela, tips?

Avgasröret läker och jag funderar på att ful-laga det eller köpa ett från bildelsbasen för det verkar bara kosta runt 2k, är det vanligt att dessa slits? Är det lönt att köpa begagnat? Jag vill inte byta och behöva göra det snart igen.

Jag kan även styra alla rutor från förarplatsen, men höger bak går inte att trycka ned. knappen sitter fysiskt fast när jag försöker trycka ned den. Uppåt går bra och jag hör att motorn till rutan rör sig lite.
Är det något barnlås eller är bara knappen paj eller fylld med dricka eller liknande?

Framrutan går även trögt under en del av upphissningen, funderar på ifall vajern kärvar, eller är det saxlyft?
Är det lätt att ta isär dörrn på volvon? Länk?

Jag la tråden i allmänt för att det är väl nybörjarfrågor
Spoiler »
Bluetooth streaming finns bara med sensus vad jag vet (<2012?), tror inte mjukvara kan lösa detta. Knappen till fönstret bak är trasig, inget barnlås.

Lycka till med din volvo :3
Sätesvärmen kollar du enklast med en multimeter. Mät om spänningen kommer fram i kablarna till elementet i sätet. Gör den det, så koppla loss elementet och ohmmät. (Man ohmmäter alltid spänningslöst) Jag vet inte hur många ohm det skall vara, men gissar på ett par hundra.
Ett räkneexempel: Om du vet säkringens värde så har du I i formeln R = U/I Nu är säkringens värde ett maxvärde och elementet torde vara lägre än det värdet. T.o.m två stolar kan vara uppdelade på en säkring. Så du har god hjälp av ett kopplingsschema också.
I = ström, Ampere.
U = spänning, Volt
R = resistans motstånd, Ohm.
Rådlös skrev:Sätesvärmen kollar du enklast med en multimeter. Mät om spänningen kommer fram i kablarna till elementet i sätet. Gör den det, så koppla loss elementet och ohmmät. (Man ohmmäter alltid spänningslöst) Jag vet inte hur många ohm det skall vara, men gissar på ett par hundra.
Ett räkneexempel: Om du vet säkringens värde så har du I i formeln R = U/I Nu är säkringens värde ett maxvärde och elementet torde vara lägre än det värdet. T.o.m två stolar kan vara uppdelade på en säkring. Så du har god hjälp av ett kopplingsschema också.
I = ström, Ampere.
U = spänning, Volt
R = resistans motstånd, Ohm.
Ska kolla det senare men jag tror felet ligger någon annanstans eftersom lapparna inte heller lyser upp
börne skrev:Har för mig jag läst att det är relativt vanligt att själva knapparna till baksätesvärmen lägger av.
Det lät mer troligt då dom inte lyser upp. Är det någon som har kontrollmätt funktionsdugliga knappar?

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]