- ons 17 sep 2014, 18:53
#899386
Hej.
Jag köpte mig för någon vecka sedan en Volvo 850 -97 som var i ett väldigt bra skick, både utvändigt och invändigt. Alla stämplar i boken och gav ett väldigt bra intryck. Han som hade ägt den tidigare hade blivit sjuk och skulle inte kunna köra bil mer.
Det jag visste vid köpet var att ECC inte funkade och att ett kamremsbyte måste göras. Kamremmen är numer bytt och ECC-problemet hade jag tänkt att ta tag i nästa sommar.
Men några dagar efter köpet märkte jag att det var något knas med värmen. Det blåste full värme ur utblåsen på förarens sida och även ur det vänstra utblåsen i mitten fastän det var 20-23 grader varmt ute. Det högra utblåset i mitten och passagerares utblås blåste sval luft. Åkte man en längre sträcka verkade det som att värmen som kom minskade något i temperatur, men riktigt bra blev det aldrig.
Efter lite läsande på detta eminenta forum så började jag forska lite i spjällmotorerna och den på vänster sida bakom handskfacket hade mycket riktigt en sprucken plasttapp som jag sen limmade och drog ett par buntband runt.
Sen märkte jag också att om man stängde alla utblås på instrumentpanelen och valde defrost eller all fläkt på golvet verkade det som att luften inte kom någonstans. Det lät ansträngt om ni kan försöka förstå mig. :)
Så då kollade jag spjället på förarsidan (det som sitter på vänster sida värmepaketet) och där verkade det som att det hade hakat ur. När jag tog loss motorn och vickade lite på spjället så kom det luft ner på golvet eller på vindrutan beroende på var jag riktade luften på klimatpanelen.
Har även kollat så att aspirationsfläktarna vid handtagen snurrar och jag har haft tryckluft på burk för att blåsa bort eventuellt damm.
Och idag har jag även haft bilen inlämnad på Volvo för en spjälljustering men de har inte kunnat fixa det av någon anledning som jag inte vet än. Mekanikerna var på utbildning på eftermiddagen och det var bara han i kundmottagningen som jag fick prata med. Jag ska dit igen i morgon och prata med mekanikern och se vad han har hittat för felkoder.
Vad tror ni att felet kan vara om det nu visar sig att inte verkstaden hittar något fel?
Vad kostar en ny spjällmotor?
Har jag missat något uppenbart ställe att leta på som kan skapa dessa symptom?
Jag köpte mig för någon vecka sedan en Volvo 850 -97 som var i ett väldigt bra skick, både utvändigt och invändigt. Alla stämplar i boken och gav ett väldigt bra intryck. Han som hade ägt den tidigare hade blivit sjuk och skulle inte kunna köra bil mer.
Det jag visste vid köpet var att ECC inte funkade och att ett kamremsbyte måste göras. Kamremmen är numer bytt och ECC-problemet hade jag tänkt att ta tag i nästa sommar.
Men några dagar efter köpet märkte jag att det var något knas med värmen. Det blåste full värme ur utblåsen på förarens sida och även ur det vänstra utblåsen i mitten fastän det var 20-23 grader varmt ute. Det högra utblåset i mitten och passagerares utblås blåste sval luft. Åkte man en längre sträcka verkade det som att värmen som kom minskade något i temperatur, men riktigt bra blev det aldrig.
Efter lite läsande på detta eminenta forum så började jag forska lite i spjällmotorerna och den på vänster sida bakom handskfacket hade mycket riktigt en sprucken plasttapp som jag sen limmade och drog ett par buntband runt.
Sen märkte jag också att om man stängde alla utblås på instrumentpanelen och valde defrost eller all fläkt på golvet verkade det som att luften inte kom någonstans. Det lät ansträngt om ni kan försöka förstå mig. :)
Så då kollade jag spjället på förarsidan (det som sitter på vänster sida värmepaketet) och där verkade det som att det hade hakat ur. När jag tog loss motorn och vickade lite på spjället så kom det luft ner på golvet eller på vindrutan beroende på var jag riktade luften på klimatpanelen.
Har även kollat så att aspirationsfläktarna vid handtagen snurrar och jag har haft tryckluft på burk för att blåsa bort eventuellt damm.
Och idag har jag även haft bilen inlämnad på Volvo för en spjälljustering men de har inte kunnat fixa det av någon anledning som jag inte vet än. Mekanikerna var på utbildning på eftermiddagen och det var bara han i kundmottagningen som jag fick prata med. Jag ska dit igen i morgon och prata med mekanikern och se vad han har hittat för felkoder.
Vad tror ni att felet kan vara om det nu visar sig att inte verkstaden hittar något fel?
Vad kostar en ny spjällmotor?
Har jag missat något uppenbart ställe att leta på som kan skapa dessa symptom?