Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
Har ett knäppande ljud när jag åker iväg och det verkar enl en verkstad att det inte är knutarna.
Har dessutom ett glappande i drivlinan mellan gaspådrag och motorbroms och efter lite googlande så har jag sett att vissa har fått bukt på detta genom att byta övre motorbussning, sagt och gjort så bytte jag den utan framgång, det gjorde ingen skillnad.

La mig på ryggen för att inspektera den undre vilket glappar nå fruktansvärt i mina otränade ögon.

Vad tror ni, kommer det att bli nån skillnad att byta den undre?

Glapp motorbussning under:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
oj den där var glapp :shock:

byt som lucif3r säger och vänta inte en minut lägre än nödvändigt.
om det var jag skulle jag kolla det övre med om det inte var typ igår du bytte det övre fästet när det undre ser ut så där.
en amatör gissning det skulle även kunna vara nått annat som plågas och låter
avgaset tex gillar nog inte det där. fästet är lätt att byta som du såg :-)-) .
en grej till det sitter en liten gummi bussning i själva torpeden till övre fästet på min iaf har du luktat på den.
och jag som tyckte att mitt var glappt :) men jag har ju som bekant en rätt pedantisk läggning.

Med vänlig hälsning hasse.
av SubMarine
Krafterna tas ju dock inte upp i sidled så frågan är hur mycket det där påverkar glappet du upplever i drivlinan (oklart hur mycket längsgående spel det är). Men oavsätt det så är fästet slut och bör bytas.

Har själv problem med glapp i drivlinan på min bil och jag har bytt alla fästen utom de hydrauliska plus båda yttre knutarna utan direkt förbättring. Nu med drivaxelskruvar från XC90 som har en gummikona så verkar pingandet från knutarna försvunnit men istället hörs glappen hårdare. Räcker med att lådan synkar in dreven (vid öppen koppling) så slår det till som fan i höger fram.
Användarvisningsbild
av Severin
Den glappande även uppåt, lyfte upp bilen idag och drog i axeln och fästet/bussningen rörde på sig så vi får se imorgon om det blir nån förbättring.

Tråkigt med extremt glapp i linan vilket jag tycker att det är, kompisen har en äldre passat som har gått mycke mer som är fin emellan gas och motorbroms

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]