NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 740dala
Nån som kan förklara vad xc90 bultarna med gummi gör för att få bort ljudet jämfört med original bultarna utan gummi?
av 740dala
Satte dit xc90 bultarna med gummi idag,låter likadant ändå..låter typ som nått ligger mot chassit och klonkar, filmade en snutt som ni kan titta på och lyssna..nån kanske har en idé om vad det kan vara.låter mest när jag gasar till igen efter gassläpp...samma ljud vid snabb koppling. Lyssna noga så hör ni.

Länk till filmsnutten:

Hej
Har precis samma ljud i min V50 MY12 och den har bara gått 2000mil... Vill minnas att det skrivits om detta i forumet tidigare och att problemet troligen är en Ford -drivlina som inte passar så bra med chassit.
Jag upplever att det blir värre klonkande ju mer last man har i bilen... ergo att det helt enkelt är glapp i någon/några leder i drivlinan och att ju lägre bilen blir av last så ändras vinklarna och klonkandet ökar :x
Okej ja då är det väl inget som är trasigt iaf :p slipper man oroa sig över det..men irriterande iallafall att höra ljuden. Min är ju sänkt original så kanske stämmer som du säger att ljudet hörs mer då. Ingen som har samma som löst det på något sätt? Går det att få bort ljudet så är det ju ett stort +. För som sagt även om det inte är något "fel" så är det ju irriterande.
Vet fortfarande inte vilka bultar du menar med XC90 bultarna. Jag skrev tidigare i tråden att Volvo bytte drivaxlarna på min och ljudet blev mycket mindre dock inte perfekt.
Men jag tror inte det är drivaxlarna på min,har ju både fettat in splinesen och bytt bultarna utan att det blivit bättre. Läste nått om att ljudet kommer från växellådan på många d2:or.tydligen vanligt. funderar på det kan vara det?verkar komma när man kört en stund,när jag tex åker på morgonen så låter det inte direkt utan efter en liten stunds körande kommer det.
Vad trött man blir..har pratat med Volvo cars Göteborg idag och dom hade inte inställningen om att det var såhär på dom flesta d2:orna, utan dom hänvisade till bila,ringer dit och pratar med en service tekniker, förklarade mitt problem och sa att jag läst på nätet att flera d2 hade samma ljud vid koppling /växling. Han sa att d2 inte alls är utstickande för att ha nå mer kluckande en nån annan v50 modell.han sa att det dessutom är i stort sett samma drivaxlar,chassi osv på alla v50 modeller så att det skulle vara drivaxlarna på just d2 trodde han inte.han trodde det kunde vara nått motorfäste efter vad jag beskrev.

Kan det vara ett motorfäste? Vad tror ni?

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]