Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:Äldsta dottern har en Dodge Journey med VW's dieselmotor. Där tänds halvljuset när du låser upp dörrlåsen med fjärrkontrollen. Det är tur att den är lättstartad. Detta hade aldrig funkat med en gamla tidens förkammardiesel med taskiga glödstift mitt i vintern.
Finns på min bil också. Funktionen går ju att stänga av men det är så trevligt när bilen tänds upp varvet runt då man låser upp den. :D

Men visst känns det onödigt att bränna typ 200 watt i onödan när man låser upp bilen, särskilt då det är kallt ute och bensinvärmaren dessutom snurrat ett bra tag.
av rid54
Perc skrev:
lennarte skrev:Äldsta dottern har en Dodge Journey med VW's dieselmotor. Där tänds halvljuset när du låser upp dörrlåsen med fjärrkontrollen. Det är tur att den är lättstartad. Detta hade aldrig funkat med en gamla tidens förkammardiesel med taskiga glödstift mitt i vintern.
Finns på min bil också. Funktionen går ju att stänga av men det är så trevligt när bilen tänds upp varvet runt då man låser upp den. :D

Men visst känns det onödigt att bränna typ 200 watt i onödan när man låser upp bilen, särskilt då det är kallt ute och bensinvärmaren dessutom snurrat ett bra tag.
Det finns en svensktillverkad automatik för detta, "Mixon", där halvljusautomatiken beror av spänningen över batteriet och slår till vid c:a 13 V, eftermonterades inför leverans på en del importbilar. Funkar utmärkt.
På den tiden jag körde amerikanskt på 80 talet lät jag montera något liknande. Halvljuset började lysa när motorn startades med reducerad styrka (Reducerat halvljus kallades det). Bakljusen lös med full styrka. För att slippa bli beskylld för att inte köra med lagstadgad belysning, igen, vill jag påpeka att det var fullt godkänt. 8)
SvenB skrev:På den tiden jag körde amerikanskt på 80 talet lät jag montera något liknande. Halvljuset började lysa när motorn startades med reducerad styrka (Reducerat halvljus kallades det). Bakljusen lös med full styrka. För att slippa bli beskylld för att inte köra med lagstadgad belysning, igen, vill jag påpeka att det var fullt godkänt. 8)
Jag monterade ett motstånd i början också, men det blev lite reklamationer för för motståndet gick sönder ibland (för starka lampor? Eller dåliga motstånd?) så jag "slopade" det. Dom jag "kopplade" styrdes reläet av laddningslampan så när motorn startade och generatorn började ladda, då tändes ljuset. Tänt halvljus har alltid varit godkänt, i början faktiskt utan bakljus precis som varselljusen. När lagen precenterades var det inte klart om varselljusen (som började monteras långt innan lagen kom) skulle bli godkända. Ett tag var det inte klart att Volvo och Saabs (det var nog bara dom som hade det) originalmonterade varselljus skulle vara godkända (för dåligt ljus) heller men lagstiftarna blev "överkörda" (lobbyister?)

Mvh
Lennart
Jag har konstigt nog aldrig sett en Volvo eller Saab här i Finland där varselljusfunktionen varit igång. Dom har alltid haft halvljusautomatik, alternativt inget ljus alls tills föraren själv vrider på ljusvredet.

Vilken var sista Volvon som hade varselljus? 940 eller 850 va?

Jag vill minnas att funktionen ursprungligen kom till på begäran av svenska polisen. Man hade problem med den höga strömförbrukningen (polisradio mm) och dåtidens klena generatorer. Med varselljus istället för halvljus dagtid sparade man hela 68 watt. :lol:
Jag tror faktiskt det var 740.
Parkeringsljus (dvs positionsljus) och varselljus är två skilda saker. En S/V70 har inga varselljus.

Första Volvon efter 740 som har varselljus måste väl vara V50 av senare årsmodell.
Helt rätt. Däremellan var det halvljus eller dimljus som gällde. Jag har ägt och kört alla modeller av Volvo där emellan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst