Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur påverkar Polestar Performance min bils original fartspärr?
Polestar Performance påverkar inte bilens original fartspärr som ligger kvar på originalbilens nivå. Bilens original bromsar och däck är anpassade för bilens ursprungliga maxhastighet och begränsar därmed bilens maxhastighet även efter en effektoptimering av motorn.

Satan vad surt, känns ju som man fastnat med hängslena i dörren när fartspärren går i. Du får gå till en 3e-partare som tar bort spärren. Det är grymt frustrerande när passaterna trycker en ur vänsterfilen.
Känns inte som ett jätteproblem dock. Det är ju dessutom i princip bara 2.5T/FT och T6 ägare som lider av det problemet, de andra motorerna kroknar ju innan dess även om det går att seeeeegdra upp dom.

Min skall va spärrad enligt Vida när man kopplar upp den och kollar men jag har haft 225km/h på mätaren och ännu inte märkt något stopp. Fortare har jag ändå inte kört på de tre år jag haft bilen så det är nog inte nödvändigt, för min del.
En skum sak jag läst och funderat över är att enligt utsago från nån inom volvovärlden påstått att bilar som levererats med 17"+ från fabrik saknar spärr/spärr borttagen, dock så har jag i vida sett att jag har spärren på/flyttad till 250km/h och den hade 17" från bandet även om det saknar betydelse då bilen ändå bara orkar med 205-210:ish.
MartinS skrev:Känns inte som ett jätteproblem dock. Det är ju dessutom i princip bara 2.5T/FT och T6 ägare som lider av det problemet, de andra motorerna kroknar ju innan dess även om det går att seeeeegdra upp dom.
Visst men en T6:a med polestar når ju 210 snabbt.

Det sura är om man ligger i vänsterfilen i 180 och det gå i lastbilsfart i högerfilen. Så kommer det någon passat, golf, audi, bmw etc farande i backspegeln och man vill trycka till lite på gasen och köra om de långsamma bilarna i högerfilen innan man byter över. Då går bilen in i fartspärren, man känner sig som en stoppkloss och Passaten lägger sig 0.01 millimeter ifrån en kofångare bak. De är bara att byta till högerfilen och bromsa ned hårt till farten där.

Det ska man ju inte behöva råka ut för om man åker en T6:a med Polestar. Kan man inte ändra det i VIDA ?
Man är helt dum i huvudet om man kör i 180km/h när det går i lasbilsfart i högerkörfältet. Har man så jävla dåligt omdöme så har man inte i trafiken att göra. Även om man skulle vara i Tyskland med fri fart..
joel80 skrev:Man är helt dum i huvudet om man kör i 180km/h när det går i lasbilsfart i högerkörfältet. Har man så jävla dåligt omdöme så har man inte i trafiken att göra. Även om man skulle vara i Tyskland med fri fart..
Och ännu värre. Öka "bara" till 210km/h med en Passat bakom!? Väldigt synd att det finns en toppfartsspärr, så passaten kan ligga bakom i 250km/h! :roll:
joel80 skrev:Man är helt dum i huvudet om man kör i 180km/h när det går i lasbilsfart i högerkörfältet. Har man så jävla dåligt omdöme så har man inte i trafiken att göra. Även om man skulle vara i Tyskland med fri fart..
Jadu, kör man i Tyskland så är det proppfullt i vänsterfilen och alla ligger i 180 km/h. Andra hälften ligger i högerfilen i lastbilsfart.

Det är bara att välja vilken fil du vill åka i.

Kanske är hälften av tyskarna helt dumma för de ligger i vänsterfilen och har inte att göra i trafiken som du säger, men så ser det ut till vardags i tyskland.
jpennerb skrev:
Och ännu värre. Öka "bara" till 210km/h med en Passat bakom!? Väldigt synd att det finns en toppfartsspärr, så passaten kan ligga bakom i 250km/h! :roll:
Tycka synd om? Alla är vi olika, jag trivs inte med att ligga i 200 med en annan bil 0.1 cm bakom mig blinkade för att man tycker min bil är så långsam, det är rätt obekvämt, då byter jag heller till "lastbilsfilen".
Första tankning idag. 1,26 vid pump och datorn 1,22. Snitthastighet 37km/h. 98 oktan. Det är en diff mellan dator och verklig förbrukning på ca 3% vilket jag tycker är bra. Min D3:a hade 13% i diff.

Bilen går som en dröm! Den har precis den karaktär jag vill ha. Kunde inte vara mer nöjd.

Jag räknar med högre förbrukning vid mer stadskörning.

Polestar is da shit!!!

/Fredrik
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]