Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänker beställa en xc60 och jag vill ha AWD och den varianten får man bara med 2,4 5 cylindrar den gamla motorn. WEA finns bara som FWD och AWD känns som ett måste för mig. Den nya motorn har 8 stegrad automat medan AWD har 6 stegrad automat. Vad skulle ni köpa och motivera varför.
AWD:n är 10k billigare än vea. 5 cyl är väl beprövad vid det här laget, mindre risk för krångel. En del tester visar att det inte skiljer så mycket i bränsleförbrukning mellan gamla och nya motorn, sen har ju femman ett härligt ljud. Kan inte tala för växellådan då jag ej kört nya 8 stegade automaten, men drar du mycket släp så är den 6 stegade att rekommendera då det är en "traditionell" låda med converter.
Om awd känns som ett måste är det inte mycket att fundera på eller?
Jag har kört båda varianterna en kort sväng, dock satt vea-motorn i en v60 och 5-cyl i en xc60 så det är svårt för mig att göra en rättvis bedömning. Jag gillar skarpt den nya lådan, men du lär inte bli besviken på gamla modellen heller.
Jag förstår dock att det känns surt att köpa en äldre modell av något när det finns nyare ute.
Hämta hem min XC60 D4 AWD i torsdags och jag kan bara säga: Sluta fundera å beställ :D VEA motorn morrar inte lika gott och om det är en snål bil du vill ha så är det V60 du ska kolla på och inte XC60 8)
Nä, blä för D4 4-cyl automat ryckig och törstig med automat. Dom får fila mer på den motorn + kombinationen och automat, vad jag har hört är motorn bara konstruerad för 15.000 mil men det kanske gäller de gamla motorerna också, jag vet inte..? Nu får man awd och stark & större motor till ett bättre pris. :-)-)
Jag är väldigt imponerad av den äldre AWD-drivlinan. Kör mycket stadstrafik och även mycket med tunga släp.
Tycker den växlar bra och går snålt. Lådan har tydligen lockup på alla växlar utan ettan samt ett växlingsprogram som heter "trailer mode" den går över till med tunga släp bakom. Funkar riktigt bra faktiskt.

Har kört 8500 mil nu, provade nyligen en XC60 VEA och visst gick den också fint men så stor skillnad var det ju inte. Ljudet i D5 är rätt trevligt och även bottendraget. Men visst är den nya växellådan fin och VEA kändes pigg.
Normal testlängd för många bilfabrikanter är 100.000 miles, dvs 16.000 mil.

Men med tanke på att i princip inga fel accepteras under den distansen så brukar inte allt rasa vid 16.001 mil. Jag tror att även VEA kommer att hålla både 30.000 och 40.000 mil. Framtiden får utvisa om jag har rätt. ;-)
Är väl relativt enkelt egentligen: Vill/behöver du ha AWD så styr det och det blir den hederliga 5-cyl motor. Om FWD räcker så är ju frågan om man inte tittar på fel bilmodell om man funderar på en XC.
Passa på medan riktiga motorn finns kvar.
I senaste Auto Motor Sport skiljer 1.3dl per mil i blandad körning på V60 D4 VEA AUT och V60 D4 AWD AUT.

Det blir 2730kr per år om man kör 1500 mil...
VEA verkar bli snål i lite mindre bilar med lägre luftmotstånd. Pratade med en taxichaffis i Göteborg, VEA D4 gick snålare än D2 i deras V70 bilar. Problemet var att körkortet lätt ryker då de snabbt är uppe i 150 km/h......

Fick också höra att slangarna till turbon smält sönder på de VEA bilar som går dygnet runt i treskift. Antar att det blir något mer värmetålig material där framöver.

XC60 VEA automat jag provkörde hade snitt på 0,74, själv har jag 0,78 på min D5 AWD. Fast jag kör inte i så höga farter, åker mest runt i Stockholm med förorter. Sällan mer än 90 vägar.

Åtminstone på tidigare årgå[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]