Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag tror faktiskt inte att vi har så många, om några, separata säkerhetsbestämmelser kvar. Men det är inte bara i detta som särbestämmelser ses som handelshinder. Vi får ju inte ha särbestämmer som gynnar vårt Svenska kött heller. Men det finns ju en lösning på detta, vi konsumenter låter bli att köpa bilar utan bakljusfunktion och automatik i DRL läge, liksom bara köpa Svenskt kött :P
milktrucker skrev:
Detta resonemang skulle innebära att alla världens lysrörsbelysningar är plasmalampor?
Det är väl fortfarande billampor vi "pratar" om?

Annars, ja. Lysrör och "energilampor" är en form av "plasmalampor"
"Gasurladdningslampor är en familj av artificiella ljuskällor som alstrar ljus genom att skicka en elektrisk urladdning genom en joniserad gas, det vill säga ett plasma"
Detta är inget jag vet "normalt" så det är "stulet" från wikipedia

Mvh
Lennart
Asiatiska bilar saknar det som vi i sverige kallar halvljusautomatik pga att biltillverkarna i princip bara gör en modell/verison av varje modell, dvs inta anpassad för något/några speciella länder, utan de ska kunna användas världen över.
Oftast går det koppla in varselljus på 0-läget.
Anledningarna är att det är billigare att bara producera 1 version som passar alla världens länder.
Det borde vara så pass enkelt att skapa en programvara anpassad för det lands lagar där den ska säljas så det inte skulle vara något hinder. Priser är ju olika i olika länder också.

I England ska ratten sitta på andra sidan.. det om någon måste väl ses som ett handelshinder? ;)
Nu är det väl så att England inte är det enda land som har högerstyrda bilar. Jag har läst någon stans att majoriteten av världens länder har vänstertrafik, åtminstone om man räknar till folkmängd. :)
Där fick jag... :p

Men det där med handelshinder är väl ändå EU-styrt? ;)
milktrucker skrev:Asiatiska bilar saknar det som vi i sverige kallar halvljusautomatik pga att biltillverkarna i princip bara gör en modell/verison av varje modell, dvs inta anpassad för något/några speciella länder, utan de ska kunna användas världen över.
Nu håller jag nog inte med. De asiatiska biltillverkarna, i synnerhet Hyundai, Toyota och Kia, har europeiska fabriker och även utvecklingscenter för våra europeiska marknader. Samma sak med USA, där Hyundai t.ex säljer en bakhjulsdriven lyxsedan med V8 på 400hk.

Alla japanska bilar jag kört har haft ljusautomatik, dessutom en betydligt smartare sådan som tänder ljuset först när motorn startar och inte redan när man vrider på tändningen.
I Indien är det högerstyrt och vänstertrafik och där finns det oändligt mycket folk och bilar. :D Men i Chennai och Bangalore, där även många europeiska biltillverkare har tillverkning, tillverkas både höger- och vänsterstyrt (för export).
Perc skrev:Alla japanska bilar jag kört har haft ljusautomatik, dessutom en betydligt smartare sådan som tänder ljuset först när motorn startar och inte redan när man vrider på tändningen.
När halvljuslagen kom skulle alla ha monterat varselljus, men efter ett tag så började "folk" efterfråga automatiskt halvljus istället. Jag kopplade nog något hundratal under några år efter -77. Bl.a. alla Televerkets bilar i Halmstad regionen. Jag kopplade som "Perc" menar, över laddningslampan med ett relä några dioder och en säkring. Jag tycker det är en bättre idé att koppla det över generatorn istället för över tändningen, men idag är det nästan ingen som är kopplad så. Äldsta dottern har en Dodge Journey med VW's dieselmotor. Där tänds halvljuset när du låser upp dörrlåsen med fjärrkontrollen. Det är tur att den är lättstartad. Detta hade aldrig funkat med en gamla tidens förkammardiesel med taskiga glödstift mitt i vintern.

Mvh
Lennart
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]