Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#898816
lennarte skrev:
Lucif3r skrev:Gasurladdningslampor, ja det var ju också ett fyndigt ord
Förklaring om Gasurladdningslampa, även kallad Xenonlampa

Gasurladdningslampor är en familj av artificiella ljuskällor som alstrar ljus genom att skicka en elektrisk urladdning genom en joniserad gas, det vill säga ett plasma. Gasurladdningens natur beror starkt på den elektriska strömmens frekvens/modulation: se frekvensklassificering av plasma. Typiskt använder sådana lampor ädelgaser (argon (Ar), neon (Ne), krypton (Kr) och
xenon (Xe) eller en blandning av dessa gaser


Mvh
Lennart
var fick du denna osanningen i från?

En xenonlampa är en gasurladdningslampa, men en gasurladdningslampa behöver inte vara en xenonlampa.
Likt saab är en bil, men en bil behöver inte vara just en saab. Det finns många andra sorts gasurldaddningslampor, t ex kvicksilverlampor, högtrycksnatrium osv.
Och nej, det är inte plasma. Plasma är ett energitillstånd hos ett ämne - inget annat.
Detta resonemang skulle innebära att alla världens lysrörsbelysningar är plasmalampor?
Nej så är det inte. En elektron träffas en kvicksilveratom som sänder ut ett ultraviolett ljus som ändrar våglängd till synligt ljus tack vare en beläggning på glasets insida. I en natriumlampa är det natriumet som ger ger gult ljus av elektronträffarna från lampströmmen.
#898819
Perc skrev:Det borde vara dryga böter på att konstruera bilar där man inte kan byta en glödlampa vid vägkanten utan verktyg.
+1 på den. Men vad jag har förstått så har det blivit bättre, men jag kan ha missat något. Älskar den här.

[youtube]nXCZ2v-nIF4[/youtube]
#898850
joel80 skrev:DRL-lagen är inte anpassad för Sverige. Dels för stt vi haft en kraftigare och säkrare lag sen långt tidigare, dels för att, som redan nämnts, förarna i Sverige inte är van att behöva bry sig om att tända/släcka när sikten förändras.

Sjukt dum och ogenomtänkt lag. EU-lagen är bara ett minikrav, man kan utan problem utöka en sån lag med tilläggsbestämmelser om att bakljuset måste vara igång.
Så är det ju inte. DRL-direktivet går ut på att endast ha LED framåt på grund av att spara energi. Men du har rätt att vi i Sverige har lagt till att bakljusen FÅR lysa också. Men Sverige får inte KRÄVA det, det kallas för handelshinder. Det är samma med den gamla lagen som fanns om stänkskkydd. Du får ha det, men inte KRÄVA det. Men, joel, du hänvisar ofta till vår äldre halvljuslag i dina inlägg om DRL. Ja vi har halvljuslag på äldre bilar. Med det betyder inte att vi måste ha automatik på halvljuset, bara att vi måste ha halvljus och bakljus tända när bilen är i trafiken. Min ena dotter har en Hyundai 2003 som inte har automatik. Man får sätta på ljuset manuellt. Sedan finns det en summer som väsnas när man öppnar förardörren för att inte glömma ljuset när man lämnar bilen. Så att vi alla har vant oss med att slippa detta med manövrering av ljusvred stämmer inte, billiga bilar har även tidigare krävt att föraren vet vad denne gör.
av rid54
#898855
Automatiska ljus (för att hjälpa föraren att uppfylla lagen om att ha rätt ljus tänt vid körning) har väl funnits på de vanligaste bilarna under lång tid. Inte alla, men många och med tiden fick väl fler den anpassningen för sverigeexporten. Till och med en sån budgetbil som Lada Niva har automatiskt halvljus (även dagens modeller...); det är ju bara ett relä i princip som behövs. Följaktligen har väldigt många förare blivit vana vid att inte behöva bry sig om just belysningen och den automatik som fanns tände även bakljuset. Sedan köper man en nyare bil och troligen är det inte så att försäljaren pumpar en full med info om att den invanda automatfunktionen INTE finns på denna nyare bil, inte i samma form i alla fall. Och då sitter -tydligen- den genomsnittlige föraren och kör som vanligt och vet kanske inte ens att bakljuset inte lyser. Regeln passar kanske bra i platta ökenländer utan väder, men inte här och det faktum att man inte försökt få till en riktig, obligatorisk programmering för svensksålda bilar är verkligen trist. Det fråntar ju inte förare deras ansvar att ha rätt ljus för situationen, men regeländringen har kommit (till synes) utan att någon myndighet gjort en riskanalys och/eller försökt förutse tänkbara problem. Men det är såklart lättast för myndigheterna att bara översätta EU-material och slippa tänka mer än nödvändigt.
#898999
SvenB skrev:
joel80 skrev:DRL-lagen är inte anpassad för Sverige. Dels för stt vi haft en kraftigare och säkrare lag sen långt tidigare, dels för att, som redan nämnts, förarna i Sverige inte är van att behöva bry sig om att tända/släcka när sikten förändras.

Sjukt dum och ogenomtänkt lag. EU-lagen är bara ett minikrav, man kan utan problem utöka en sån lag med tilläggsbestämmelser om att bakljuset måste vara igång.
Så är det ju inte. DRL-direktivet går ut på att endast ha LED framåt på grund av att spara energi. Men du har rätt att vi i Sverige har lagt till att bakljusen FÅR lysa också. Men Sverige får inte KRÄVA det, det kallas för handelshinder. Det är samma med den gamla lagen som fanns om stänkskkydd. Du får ha det, men inte KRÄVA det. Men, joel, du hänvisar ofta till vår äldre halvljuslag i dina inlägg om DRL. Ja vi har halvljuslag på äldre bilar. Med det betyder inte att vi måste ha automatik på halvljuset, bara att vi måste ha halvljus och bakljus tända när bilen är i trafiken. Min ena dotter har en Hyundai 2003 som inte har automatik. Man får sätta på ljuset manuellt. Sedan finns det en summer som väsnas när man öppnar förardörren för att inte glömma ljuset när man lämnar bilen. Så att vi alla har vant oss med att slippa detta med manövrering av ljusvred stämmer inte, billiga bilar har även tidigare krävt att föraren vet vad denne gör.
Energisparandet är en del av direktivet, det andra är att få en säkrare trafik i många europeiska länder där lyse dagtid inte varit lag tidigare. Där har det alltså stärkt trafiksäkerheten.
Är du helt säker på att Sverige inte skulle kunna kräva ständigt lysande bakljus på svensksålda bilar?
Och vadå handelshinder. Det blir ju inte förbjudet att köra med en bil utan att bakljuset lyser när man har i DRL-läge.. bara förbjudet att köra i DRL-läget. Åker man in i Sverige med en bil utan halvljus tända i DRL-läget så skulle de ju då bara kunna vrida på halvljuset. Är du helt säker på att det skulle gå under handelshinder?

Det finns vissa bilar som inte släcker halvljuset när man stänger av dem, men jag skulle vilja påstå att dom är ovanliga. De flesta är vana med att bara använda vredet en gång.. sen inte behöva bry sig.
#899007
Lucif3r skrev:
erikn skrev:+1 på den. Men vad jag har förstått så har det blivit bättre, men jag kan ha missat något. Älskar den här.

Mother of fking god. Vad i h-e hade designern sniffat när han designade den där bilen!?!?
frågan är nog vad han har snorta in för nått i pipen :lol:
linan måste vart fet som de vita strecken på ett övergångs ställe för gångtrafikanter.

en polare hade köpt nått liknande skit för nått år sedan billigt varför jo lamporna var paj
vi fick ta ner hela fronten tog oss en hel eftermiddag och han är fd bilmekaniker o jag jobbade lite
för honom var väl 1992 tror jag. då gick det att skruva med vraken folk släpa in på gården
på ett normalt sätt de flesta iaf.

hasse.
#899043
joel80 skrev: Är du helt säker på att Sverige inte skulle kunna kräva ständigt lysande bakljus på svensksålda bilar?
Och vadå handelshinder. Det blir ju inte förbjudet att köra med en bil utan att bakljuset lyser när man har i DRL-läge.. bara förbjudet att köra i DRL-läget. Åker man in i Sverige med en bil utan halvljus tända i DRL-läget så skulle de ju då bara kunna vrida på halvljuset. Är du helt säker på att det skulle gå under handelshinder?
Det räknas som handelshinder om Sverige skulle kräva särbestämmelser av DRL direktivet, Det var lika med vårt tidigare krav på stänklappar. Det var vi tvungna ta bort, det räknades som handelshinder att ha det särkravet. Däremot är det givetvis fritt fram att eftermontera både stänklappar och tydligen, efter Svensk uppfattning, även belysning bakåt i DRL läge. Men, enligt vad jag hört får Sverige inte kräva det. Jag är inte jurist, men så har jag fått det förklarat för mig.
#899049
Men man får ju ha separata säkerhetsbestämmelser i trafiken beroende på land. Eftersom funktionen bakljus finns på alla bilar ser jag inte hur det skulle kunna vara ett handelshinder att kräva att man har dem igång. Däremot kanske du har en poäng om man skulle kräva att dom lös med DRL. Däremot skulle det bli ett tryck på tillverkarna att fixa så de alltid lyste bakåt om man nu satte det som ett krav. Annars skulle många va tvugna att köra med halvljus istället för DRL.. Om det nu blev en bakljuslag. Men jag är inte heller en jurist... Dock tror jag att man kan hitta kryphål i handelshinder-lagen på det här om man bara vill. :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]