- fre 01 aug 2014, 13:33
#884992
Hejsan!
Jag har ett stort problem med min Volvo v70.
Allt började en dag men det att motorelektronik Service erfodras, o då drog jag med full fart mot en verkstad där en polare jobbar och tänkte ta en koll på de via datorn och vi lyckas inte ansluta oss, (provade med 2 olika datorer med 2 olika program) så jag drog vidare då till en annan kompis som e mekaniker på volvo, tänkte om det var något volvo hade gjort för att man inte kunde komma in men väl där så kom vi inte in där häller tyvärr. kollade lite och såg då att min Höghastighets CAN hade OL dvs inte 60 ohm som det skall vara.
har kollat o letat lite och läst lite men inte faan hjälper de mig just nu utan nu behöver jag ett bollplank o lite friska nya idér.
Har uppenbarligen inte kontakt med mitt Hög CAN, vad kan vara fel, avbrott ? Kontaktstycke ? styrbox ?
Först kom detta felmedlenade och motorn går i felsäkert läge men funkar xakt som den ska utan att den e lite slö givietvis. står över natten och sedan är det borta och bilen fungerar ca 2-3v helt fel fritt. sen kommer samma felkod igen. efter det kommer denna felkoden oftare kan fungera nån vecka helt utan nått sen går de en vecka med felkod hela tiden.
ibland får ja även upp att service handbroms erfodras men den går ju på samma CAN, men det är dom 2 felkoderna jag fått upp.
just nu i skrivande stund har jag skruvat bort hela rännan vid vindrutan då jag läst att de e vanligt att de blir blött där (slog mig en tanke då första gången felet kom regnade just då!)
Jag körde bilen och allt var som vanligt, parkerade bilen och va borta ca 50 min när jag sen ska starta så kom detta felmedelande,
men har lossat en del kontakter o allt ser nytt o fräscht ut inga erningar eller nått sånt. har haft batteriet borta osv men felet e kvar
ibland när jag mäter på CAN så får jag 62ohm o de e ju rätt men har ändå felmedelandet och sätter jag i nyckel så har jag 600ohm o drara jag ut den så ligger jag på 209ohm ett tag och sen ligger det på OL igen.
Någon här ute som har något tips ? någon idé lr bara någon tanke. Volvo e uteslutet kan ta allt från 1h till flera veckor o hitta detta och jag själv är elektiker och kan skruva en del så det är inte problemet har även en skiss på vilka kablar och boxar som sitter i systemet dock vet jag inte vart dessa boxar sitter i bilen en del sitter under vindrutan där jag öppnat och en del under handsfaket.
Tack för mig!
Jag har ett stort problem med min Volvo v70.
Allt började en dag men det att motorelektronik Service erfodras, o då drog jag med full fart mot en verkstad där en polare jobbar och tänkte ta en koll på de via datorn och vi lyckas inte ansluta oss, (provade med 2 olika datorer med 2 olika program) så jag drog vidare då till en annan kompis som e mekaniker på volvo, tänkte om det var något volvo hade gjort för att man inte kunde komma in men väl där så kom vi inte in där häller tyvärr. kollade lite och såg då att min Höghastighets CAN hade OL dvs inte 60 ohm som det skall vara.
har kollat o letat lite och läst lite men inte faan hjälper de mig just nu utan nu behöver jag ett bollplank o lite friska nya idér.
Har uppenbarligen inte kontakt med mitt Hög CAN, vad kan vara fel, avbrott ? Kontaktstycke ? styrbox ?
Först kom detta felmedlenade och motorn går i felsäkert läge men funkar xakt som den ska utan att den e lite slö givietvis. står över natten och sedan är det borta och bilen fungerar ca 2-3v helt fel fritt. sen kommer samma felkod igen. efter det kommer denna felkoden oftare kan fungera nån vecka helt utan nått sen går de en vecka med felkod hela tiden.
ibland får ja även upp att service handbroms erfodras men den går ju på samma CAN, men det är dom 2 felkoderna jag fått upp.
just nu i skrivande stund har jag skruvat bort hela rännan vid vindrutan då jag läst att de e vanligt att de blir blött där (slog mig en tanke då första gången felet kom regnade just då!)
Jag körde bilen och allt var som vanligt, parkerade bilen och va borta ca 50 min när jag sen ska starta så kom detta felmedelande,
men har lossat en del kontakter o allt ser nytt o fräscht ut inga erningar eller nått sånt. har haft batteriet borta osv men felet e kvar
ibland när jag mäter på CAN så får jag 62ohm o de e ju rätt men har ändå felmedelandet och sätter jag i nyckel så har jag 600ohm o drara jag ut den så ligger jag på 209ohm ett tag och sen ligger det på OL igen.
Någon här ute som har något tips ? någon idé lr bara någon tanke. Volvo e uteslutet kan ta allt från 1h till flera veckor o hitta detta och jag själv är elektiker och kan skruva en del så det är inte problemet har även en skiss på vilka kablar och boxar som sitter i systemet dock vet jag inte vart dessa boxar sitter i bilen en del sitter under vindrutan där jag öppnat och en del under handsfaket.
Tack för mig!