Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dastas
Hejsan!

Jag har ett stort problem med min Volvo v70.

Allt började en dag men det att motorelektronik Service erfodras, o då drog jag med full fart mot en verkstad där en polare jobbar och tänkte ta en koll på de via datorn och vi lyckas inte ansluta oss, (provade med 2 olika datorer med 2 olika program) så jag drog vidare då till en annan kompis som e mekaniker på volvo, tänkte om det var något volvo hade gjort för att man inte kunde komma in men väl där så kom vi inte in där häller tyvärr. kollade lite och såg då att min Höghastighets CAN hade OL dvs inte 60 ohm som det skall vara.

har kollat o letat lite och läst lite men inte faan hjälper de mig just nu utan nu behöver jag ett bollplank o lite friska nya idér.

Har uppenbarligen inte kontakt med mitt Hög CAN, vad kan vara fel, avbrott ? Kontaktstycke ? styrbox ?

Först kom detta felmedlenade och motorn går i felsäkert läge men funkar xakt som den ska utan att den e lite slö givietvis. står över natten och sedan är det borta och bilen fungerar ca 2-3v helt fel fritt. sen kommer samma felkod igen. efter det kommer denna felkoden oftare kan fungera nån vecka helt utan nått sen går de en vecka med felkod hela tiden.

ibland får ja även upp att service handbroms erfodras men den går ju på samma CAN, men det är dom 2 felkoderna jag fått upp.

just nu i skrivande stund har jag skruvat bort hela rännan vid vindrutan då jag läst att de e vanligt att de blir blött där (slog mig en tanke då första gången felet kom regnade just då!)

Jag körde bilen och allt var som vanligt, parkerade bilen och va borta ca 50 min när jag sen ska starta så kom detta felmedelande,
men har lossat en del kontakter o allt ser nytt o fräscht ut inga erningar eller nått sånt. har haft batteriet borta osv men felet e kvar

ibland när jag mäter på CAN så får jag 62ohm o de e ju rätt men har ändå felmedelandet och sätter jag i nyckel så har jag 600ohm o drara jag ut den så ligger jag på 209ohm ett tag och sen ligger det på OL igen.

Någon här ute som har något tips ? någon idé lr bara någon tanke. Volvo e uteslutet kan ta allt från 1h till flera veckor o hitta detta och jag själv är elektiker och kan skruva en del så det är inte problemet har även en skiss på vilka kablar och boxar som sitter i systemet dock vet jag inte vart dessa boxar sitter i bilen en del sitter under vindrutan där jag öppnat och en del under handsfaket.

Tack för mig!
Användarvisningsbild
av Camel
Om du inte får kontakt med via diagnostikporten kan det vara CEM som har gett upp. Men det kan ju också vara CAN-nätverket. Och framförallt då Höghastighets-CAN som du skriver. Ett fel som man kan tänka sig är t.ex. att någon ledning skavts i området kring rattstången. Har förekommit på t.ex. V70N i alla fall. Annars lutar det åt ärgade kontakter eller att någon modul inte är frisk.

Observera att om du mäter med multimeter så kan du bara ohm-mäta om batteriet är frånkopplat!

Några råd:
-Mycket viktigt att lossa minuspolen på batteriet innan du börjar mätningen!
-Tvinga inte ned någon grov testpinne i honkontaktdonen. Fjäderspänsten i dessa förstörs då och kontakttrycket blir för lågt. Skala av en tunn elledning och använd några ihoptvinnade kardeler så att det passar lagom.
-Mät resistansen med en högohmig multimeter mellan de två ledarna. Den ska vara 60 Ohm. Om den är högre, 120 Ohm fattas en av noderna som har resistor inbyggd. Om resistansen är oändlig fattas båda, dvs. sannolikt avbrott i nätverket. Om resistansen är lägre än 60 Ohm så är det kortslutning någonstans.
-Kolla särskilt efter ärgade kontaktdon

Man kommer åt nätverket vid CEM. Ha multimetern inkopplad och dra lite lätt i kabelstammarna bakom panelen och i motorrummet, värdet ska ligga stilla stabilt på 60 Ohm annars är något fel.

Om du vill mäta med batteriet inkopplat se till att nyckeln sitter i och spänningsmät CAN. Du ska erhålla några volts spänning.

Problemet med vatten genom torkardiket var större på V70N. Har inte hört att samma problem ska finnas på V70II. CEM sitter dess utom mindre utsatt under handskfacket på V70II.

Några dokument som kan vara bra att ha:
Några modulplaceringar V70II MY09
CAN H V70II MY09
CAN M V70II MY09
av Dastas
Camel skrev:Om du inte får kontakt med via diagnostikporten kan det vara CEM som har gett upp. Men det kan ju också vara CAN-nätverket. Och framförallt då Höghastighets-CAN som du skriver. Ett fel som man kan tänka sig är t.ex. att någon ledning skavts i området kring rattstången. Har förekommit på t.ex. V70N i alla fall. Annars lutar det åt ärgade kontakter eller att någon modul inte är frisk.

Observera att om du mäter med multimeter så kan du bara ohm-mäta om batteriet är frånkopplat!

Några råd:
-Mycket viktigt att lossa minuspolen på batteriet innan du börjar mätningen!
-Tvinga inte ned någon grov testpinne i honkontaktdonen. Fjäderspänsten i dessa förstörs då och kontakttrycket blir för lågt. Skala av en tunn elledning och använd några ihoptvinnade kardeler så att det passar lagom.
-Mät resistansen med en högohmig multimeter mellan de två ledarna. Den ska vara 60 Ohm. Om den är högre, 120 Ohm fattas en av noderna som har resistor inbyggd. Om resistansen är oändlig fattas båda, dvs. sannolikt avbrott i nätverket. Om resistansen är lägre än 60 Ohm så är det kortslutning någonstans.
-Kolla särskilt efter ärgade kontaktdon

Man kommer åt nätverket vid CEM. Ha multimetern inkopplad och dra lite lätt i kabelstammarna bakom panelen och i motorrummet, värdet ska ligga stilla stabilt på 60 Ohm annars är något fel.

Om du vill mäta med batteriet inkopplat se till att nyckeln sitter i och spänningsmät CAN. Du ska erhålla några volts spänning.

Problemet med vatten genom torkardiket var större på V70N. Har inte hört att samma problem ska finnas på V70II. CEM sitter dess utom mindre utsatt under handskfacket på V70II.

Några dokument som kan vara bra att ha:
Några modulplaceringar V70II MY09
CAN H V70II MY09
CAN M V70II MY09

Tja!!

Har kommit vidare lite i mitt letande men är fortfarande lite lost om man säger så.

har kommit fram till detta.

Har inte haft några felkoder på bilen sedan 1.5 månad tillbax utan allt e xakt som om bilen skulle vara normal men jag kan inte ansluta via OBD utaget.

OBD utaget har jag 62ohm på både high o low can och mellan chassie jord (16-4) och signal jord (16-5) har jag 14v

så känns som allt e reko men ändå får jag "kan inte ansluta till datorn" så nått e hemligt har provat både en lite "handdator" och även på volvo

Har dock ingen spänning på HIGH can när jag har tänningen på den visar 0v
Användarvisningsbild
av Camel
Dastas skrev:Har dock ingen spänning på HIGH can när jag har tänningen på den visar 0v
Det bör vara spänning där. Känns inte ok att det inte finns spänning. Prova att mäta med instrumentet inställt på växelspänning.
av Dastas
Camel skrev:
Dastas skrev:Har dock ingen spänning på HIGH can när jag har tänningen på den visar 0v
Det bör vara spänning där. Känns inte ok att det inte finns spänning. Prova att mäta med instrumentet inställt på växelspänning.

har ett som mäter båda och det är 0v dvs både 0v växel o likström

nu när jag hade batteriet borta under dagen så har den börjat med massa fel medelanden igen det e service på handbroms o antisladd o ja både de ena o andra
Användarvisningsbild
av Camel
Jag får uppfattningen att bilen är körbar. Då borde boxarna vara hela. Troligen ligger felet i det fysiska kablaget som utgör CAN-bus. Använd dokumenten i mina länkar, lossa alla kontakter och mät upp kablaget. OBS, Koppla från batteriet. Alternativt kan själva CAN-bus porten vara trasig i CEM, men det är mer långsökt.
av Dastas
Dastas skrev:
Camel skrev:

har ett som mäter båda och det är 0v dvs både 0v växel o likström

nu när jag hade batteriet borta under dagen så har den börjat med massa fel medelanden igen det e service på handbroms o antisladd o ja både de ena o andra

Frågan e om de inte e CEM som bråkar e det den som ska leverera ut ström på HIGH o LOW can ?
av Dastas
Camel skrev:Jag får uppfattningen att bilen är körbar. Då borde boxarna vara hela. Troligen ligger felet i det fysiska kablaget som utgör CAN-bus. Använd dokumenten i mina länkar, lossa alla kontakter och mät upp kablaget. OBS, Koppla från batteriet. Alternativt kan själva CAN-bus porten vara trasig i CEM, men det är mer långsökt.

Men jag har ju 60ohm så känns ju som att det inte e det som e felet eller är jag helt borta???

Ja bilen har varit helt körbar utan problem dock fick jag nu lite felmedelanden så den går i felsäkert läge o larmar om antisladd o parkerings broms o sen motor elektronik fel
Användarvisningsbild
av Camel
Jo, men CAN-busen har avstämda motstånd (120 ohm) i de två yttersta noderna. På V70N är det BCM och CEM. Tror det är samma på V70II.
Det betyder att om kablaget är skadat t.ex. till SWM har du fortfarande 60 ohm (2 st 120 ohm parallellt) när du mäter på annat ställe. Är det i OBDII-porten du mäter? De felkoder du har är antagligen kommunikationsproblem med de noder som felen hänför sig till. Och det blir ECM, PBM och SWM som är mest misstänkta med ledning av meddelandena. Har du otur kan det vara någon port i en modul som gett upp. Men troligen inte någon av modulerna som ger meddelanden.
XC40 P6 Recharge

Tittar på en nyare elbil till familjen men b[…]

Jag har spänt båda drivremmarna så[…]

Hej! Upptäckte idag när bilen stod p&ari[…]

Hej! När jag har motorn igång, speciell[…]