Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Frigge skrev:
zenobia skrev:
CarMan skrev: 3. har man 1 årsgaranti, hur kan du då tro att nån ska laga den gratis 4 år senare?

försök vara lite realistisk
Saab har starkt reducerat pris på sin tändkassett, spelar ingen roll om din bil är 1 år eller 15 år. En skitkonstruktion som leder till stora problem för bilägaren. Saab tar sitt ansvar och sänker sitt täckningsbidrag till en rimlig nivå och kunden blir nöjd.

Så himla orealistiskt var det väl ändå inte?

O vad får dig att tro att Volvo inte gör likadant på vissa delar :roll:
Idiotisk påstående då du inte vet bättre skulle jag vilja säga.
Mmm, ser det...
Dom kan med att ta 1.300 kr för att fixa sin egna bristfälliga produkt. Men jag antar att du menar att det vanligtvis kostar 2.300 kr att få denna programvaran och Volvo glatt sänkt den till *endast* 1.300 kr?

Det borde vara gratis att få denna mjukvaru-uppgraderingen....
Användarvisningsbild
av Ringhede
Kan var som det anges här ovan, alltså ett problem med gasspjället. Men kan givetvis vara andra saker också.

Började på så sätt med min bil (Volvo V70N 2,4T -00) för ett par år sedan.
Först fick jag larm om motorservice och åkte ut till Bilia. De såg att larmkoden kom från gasspjället. De tankade i en ny mjukvara (tog ca 6-700 kr för det.

Hjälpte inte då larmet kom tillbaka och sedan började bilen gå ryckigt.

Lite off men ändå.
Fick jätteproblem när vi var nere i Göteborg. 100 meter efter Tingstadstunneln brakade det rejält, mitt i rusningstrafik. Motorn svarde inte på gas och jag lyckades hålla den i liv såpass att vi med ca 30-40 km/h tog oss ut ur värsta centrum (gissa om de hatade idioten som inte kunde flytta på sig) till ett ställe där vi inte proppade igen trafiken.
Bilen larmade med ett antal varningslampor och angav även att motorn nu gick med reducerad effekt. (bra ifall jag inte märkt det själv) Stängde av bilen och då gick den sedan halvbra en stund. Tog oss hem med ett antal stopp (16 mil) i 60-70km/h
Efteråt kan man fundera på om det varit lämpligare att bärgat bilen.

Nästa dag bytte de spjällhus på Bilia. Då kostade det 6500 kr. Idag har det säkert gått upp lite till. Kan givetvis vara andra saker än spjällhuset men.

Låt någon som kan serva Volvo kika på det.
mvh Roland
av zebulonm
Skall uppgradera programvaran i veckan. Efter det skall jag rengöra gasspjället eller vad det heter. Brukar ju tydligen bli en massa olja och skit som sätter sig där. Är ju inte så jättesugen på att byta då volvo vill ha 8000kr för det.
av YR
Hadde samma skit på min v70 02á. Lämnade den till Bila och dom upgraderade mjulkvaran samt rengjorde gasspjälhuset. Gick på garanti!!

.....Fick ett år garanti när jag köpte bilen som tur är
av superpackman
skall nästa vecka byta mitt gaspjäll då det har tagit skada av trimmet, kommer kosta 7000kr :( Snackade med en firma som trimmar bilar där sa dom att i Usa så bytte volvo gasspjället på alla s60/v70 01-03 helt gratis, synd att det inte är så i sverige
av cse
superpackman skrev:skall nästa vecka byta mitt gaspjäll då det har tagit skada av trimmet, kommer kosta 7000kr :( Snackade med en firma som trimmar bilar där sa dom att i Usa så bytte volvo gasspjället på alla s60/v70 01-03 helt gratis, synd att det inte är så i sverige
Är nyfiken på hur gasspjället tagit skada av trimmet? Förklara.
Mvh BeGe
av linnar
superpackman skrev:skall nästa vecka byta mitt gaspjäll då det har tagit skada av trimmet, kommer kosta 7000kr :( Snackade med en firma som trimmar bilar där sa dom att i Usa så bytte volvo gasspjället på alla s60/v70 01-03 helt gratis, synd att det inte är så i sverige
Det är bara en typ av gasspjäll som var felkonstruerade. Men i USA
har man en stark konsumentlobby som trissat upp allt vad ersättningar
och åtgärder heter. Fördelen är att man på kort sikt får bytt saker
gratis fast det inte behövs eller att man får ersättning.
Men på lång sikt trissar det upp priserna och skapar konservativa
produkter som ingen vill ha. Som ett brev på Posten går USA-bilindustri
extremt dåligt.

Det är bara att bita i det sura äpplet och inse att våra produkter inte har
livstidsgaranti. Men man är ju en vanlig människa och försöker så
långt det går att få saker lagade så billigt som möjligt.

På tal om billigt, varför måste Bilia byta gasspjället?
Man kan väl köpa ett själv och be någon annan byta om man inte
har kunskapen. Sedan kan man bogsera bilen till Bilia för att ladda
in mjukvara till det nya spjället om det är ett måste.

På tal om måste, måste man byta mjukvara samtidigt som man byter spjäll?
Jag menar om man byter ett trasigt mot ett exkt likadant nytt?

EDIT:
Uups, jag väkte visst en hemskt gammal tråd.

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]