Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nu när vintern nalkas försöker jag fixa med motorvärmaren på bilen. Det första jag ska göra är att köpa mig en kabel!

Har redan den här anslutningen i bilen som går till en värmare som sitter i en frostplugg. Vad är det jag ska ha? Calix eller Defa? Hur bra är dessa om man jämför med slangvärmare?

Tacksam för svar!

Bild
Du frågar om den är bra jämfört med slangvärmare.
Det finns ju ett flertal värmare till bilar. Sämst värmeutbyte ger den typ av värmare som sitter utanpå motorblocket. Men trots det är den ju i alla lägen bättre än ingenting.
Nästa steg blir slangvärmare. Men det finns flera typer där så det är svårt att ge ett rakt svar. Det finns dom som sitter i en burk vid sidan om motorn och värmer vattnet. Sedan finns det dom som har en cirkulationspump, också i en burk, men pumpen ger mer effektiv cirkulation på vattnet så att det blir varmt överallt. Dom har dessutom högre effekt på elementet. Dom behöver inte vara igång så lång tid.
Så finns också den ursprungliga modellens slangvärmare. Den som sitter på den nedre slangen från kylaren där det avkylda returvattnet går in i motorn igen. Detta torde vara tämligen effektivt. Den typen kom redan i början på 60-talet.
Bäst är dock den typen som sitter som doppvärmare in i motorblocket. Ofta, och som du har det, i en före detta frostplugg. Så är du nöjd med värmen skall du inte ändra på något. Naturligtvis kan du dra in ett kupéuttag, men det påverkar ju inte motorvärmaren. (Om din säkring på stolpen/väggen räcker till?)
Rådlös skrev:(Om din säkring på stolpen/väggen räcker till?)
Oftast är det säkrat med 10A. Då kan "ta ut" 2200W utan problem (Max 2600W trög säkring). En doppvärmare i blocket "ligger på 3 - 500W och då är det 15 - 1700W (2000W nödfall) kvar till kupévärmaren. Man bör nog inte överstiga 2200W men man kan belasta en trög säkring i max 6 timmar med 2600W. Men då måste allt vara Ok Minsta kontaktproblem = brandfara!! Jag har Biltemas 350W (59:-) i blocket och ÖoB-s 900W kupévärmare (199:-) funkar kanon.

Mvh
Lennart
Det var helt klart Calix. Passade perfekt! Tack för svar. Ska kolla efter den gummigenomföringen i dagarna framöver. Det låter bra att doppvärmaren i blocket är en av de bättre alternativen.

Hur viktigt är det att strömmen in är jordad i bilchassiet när man har en automatsäkring på stolpen?
Jag kan berätta hur det var på ett jobb. Detta är många år sedan, så det kanske inte gäller i dagens läge, men kan vara något att tänka på.
En jobbarkompis berättade i nästan skrytsam ton att han hade minsann en kupéfläkt på 2000 watt. Sedan hade han en motorvärmare på 400 Watt.
På en vecka hade han bränt alla säkringar i en parkeringsrad på jobbet.
Tilläggas kan att flera parkeringsplatser hade fortfarande 6 Ampere säkring, men det byggdes om till 10 Ampere i långsam takt när företagselektrikern hade dåligt med jobb. Och det var ganska sällan.
Så AndreasW, sätt inte in en för stor kupévärmare. Om den är reglerbar så välj t.ex 1200 watt eller något liknande. Det räcker långt.
Både Calix och Defa har tre fina smidiga kupévärmare i sortimentet, en "liten", en "mellan" och en "stor". Dom ligger på ca 1400, 1800 resp 2100W. Det är alltså konkurrerande produkter men av nån anledning har dom valt samma effekter.

De små har bara ett effektläge. De stora har ett halveffektsläge där de ger samma effekt som dom små.

Mellanmodellerna är ganska smarta. De har ett ganska lågt halveffektsläge på typ 800 watt eller så. Det är bra om man t.ex har en svag säkring i elstolpen på jobbet. Då klarar man sig med typ 1200 watt totalförbrukning inklusive doppvärmare.

Och effekten på dagens kupévärmare gäller vid -25°C eller så. Dom är självreglerande. Är det nollgradigt ute så vrider den ner effekten, det blir aldrig bastuvarmt i bilen. Man ska också komma ihåg att se till så luften kan röra sig fritt framför värmaren. Om den skramlar omkring på golvet och t.ex. råkar lämna liggandes riktad mot torpedväggen slipper luften inte att röra sig, och då reglerar värmaren ner effekten. Bästa placeringen är att skruva fast den på sidan av mittkonsolen riktad snett uppåt, typ i riktning mot framstolarnas nackstöd.

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]