Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Står i begrepp att köpa vinterdäck och plåtfälgar till min V70 2.5T MY08. Mina frågor till folk som är insatta i hjul- och däckbranschen:

1) Vilken dimension på fälgar (diameter och bredd) bör jag köpa?

2) Vilka däckdimensioner till föreslagna fälgar är lämpligast?

3) Något mer jag bör tänka på? Rullomkrets mm?

Tacksam för alla förslag.
Grundregeln är smala däck med hög profil vintertid så du kommer ner till marken och inte flyter uppepå då V70 ingalunda är tung nog att pressa sig genom tex snömodd med bredare däck.
Sen är prisskillnaden mellan 16" och 17" där, tex ta klassledaren av dubbat hakka 8 som i 205/60-16 kan fås för 1233kr, 225/50-17 för 1915kr/st och detta är kampanjepris hos en av dom som säljer däck på nätet.

JAG skulle INTE köpa plåtfälg pga priset, ta tex bythjul.com och molway mfl som tar runt 600-700kr/st för en simpel plåtfälg i 16", samma tar bara 800-850kr/st för en 16" aluminiumfälg av piratmodell som fungerar utmärkt även vintertid.
Känner du att du vill ha originalfälg så finns det drösvis på http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -4st/Alla/ , tex "naos" från 2500kr/4st sen tar ju gumminisse en mindre slant att kränga på dina däck du köpt billigt via nätet men betydligt billigare än att köpa allt face to face av gumminisse runt hörnet och ännu mindre om du shoppat loss och "maxat" volvokortets "betala på 4månader" variant hos din volvohandlare för samma saker. Har gjort på det viset en gång i tiden med S40 fälgar jag "snodde" innan skroten fattat att dom skänkte bort fälgarna som var helt nya.

Dubbat eller dubbfritt är valfritt, men jag vet vad jag kommer köra på oavsett vilka dumheter slaskröran kan tänkas komma med.
Tack börne och ER för utförlig och värdefull info.

ER, får jag fråga varför du inte rekommenderar plåtfälg? Är plåtfälg sämre på något sätt? Har varit en hel del i USA och där kör bl a polisen uteslutande med plåtfälg (i de delstater jag besökt, ska tilläggas).
Plåtfälgar är dyra att köpa nya & rostar som fan, ser förjävliga ut efter nån vinter. Köper man nån eftermarknadsfälg i alu är dom oftast billiga.

Eller gör som jag. Hittade original vinterhjul till min begagnat för 4500kr. fälgarna var som nya & däcken hade rullat en säsong, tror gubben sa att dom rullat c:a 400 mil.

Då kan du hitta kvalitetsfälgar & kvalitetsdäck för en bråkdel av nypris... tror Volvo ville ha 12000kr för samma hjul.
När man via bildelsbasen kan köpa en uppsättning "naos" 16" för 2500kr/4st, dvs 625kr/st och uppåt så har jag ingen lust att betala samma för en fälg som rostar grönjävligt("been there done that" med en S40 en gång i tiden), ser allmänt tråkiga ut även som nya och än värre efter bara en vinter. En skabbig alufälg kan lackas om, eller tom lackas med plastidip, en gummifärg så man får nytt ytskikt i olika färger och nyanser som håller, kommer behandla mina cecino 16" med just detta med lite extra skruv på finishen inför denna vinter och bevara originalet under skyddande hinnan ut och invändigt så när jag säljer bilen drar jag av det och fälgarna ser ut som dom inte används när dom skyddats från salt och vintermissbruk.

Som börne sa kan man via tex blocket hitta komplett uppsättning precis som på bildelsbasen för bättre pengar än att köpa allt nytt då det egentligen bara är gummit som man bör ha fräscht då fälg kan vara 7 år gammal och ändå prestera lika bra som en ny.

Vill du köpa plåtfälg så gör det, men gör det med öppna ögon att det inte alltid är billigast eller bästa alternativet.
Ok, tack ska ni ha båda två! Ni har skingrat dimmorna ... Då ska jag bege mig ut på jakt efter i första hand en begagnad uppsättning kompletta hjul med alufälg. Börjar med blocket, bildelsbasen osv ... Tack båda för er värdefulla hjälp!
Jag gör som många ovan. Köper begagnade fälgar/däck men säljer dom när däcken är slut. På det viset åker jag gratis på däcken. Skillnaden mellan dåliga och nya däck med fina original alufälgar är väldigt liten.
Akta så du inte begränsar dina sökresultat med att enbart söka på vinterhjul. Lättare att hitta sommarhjul med uttjänade sommardäck som man bara kränger av och använder som vinterfälgar i ditt fall, + att fälgarna är förskonade från salt. Dock är det ju iofs lättare att hitta sommaruppsättningar på våren då alla ska byta till större eller nya fälgar, men men :)
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]