greeeken skrev:ER skrev:Perc skrev:Ja, men man ska ju inte använda DRL tillsammans med halvljuset och det är inte ens möjligt om det är rätt kopplat. Att folk som monterar LED-remsor på sina 745:or inte kan följa instruktioner och koppla rätt är en annan sak.
INGEN av bilar som har DRL från fabrik jag mött sen dessa infördes under den mörka tiden på dygnet har det kopplat på det viset, ALLA har DRL+halvljus tända och det oavsett om det är Audi, Renault mfl med DRL inbyggda i huvudstrålkastaren eller bilar där DRL:en är extern och inte sällan i närheten där dimljus normalt sitter. Är lika fel som att en 940 har dimljusen på ihop med halvljuset.
Det är det jag reagerar på att bilköpare av nya bilar inte läser instruktionsboken längre än till hur man startat och stänger av bilen, att använda RÄTT belysning för tidpunkten på dygnet/ljus/väderförhållanden är helt främmande för dessa. Spelar ingen roll om det skall vara automatiskt eller manuellt när manuella givetvis fungerar bättre då man givetvis ställer det på automatiskt halvljus och låter den vara där resten av bilens liv.
Tyvärr är bilar med fabriks DLR sämst i klassen på detta, töntar med 740 och LED-remsor eller andra bilar med LED-remsor i "stylingstrålkastare" är bara 100% pinsamma varelser man inte slösar lampa att "hälsa" på, dessa får farbror blå ta hand om då dessa fordon ofta har grövre fel än bara felaktigt ljus tända.
håller med om att när dimljuset tänds för att man ska svänga. men tekniken går framåt. Bara för att du är lite gammaldags så är inte allt fel.
för övrigt kan du vara en tönt. Inte för att jag har en 740 med led o blabla men ge fan i att kalla folk för saker. Sen tycker i alla fall inte jag att led stipes bländar osv. Men det är ju jag det.
Ja jag är en "tönt" själv som kommer byta bakljusen mot dom nyare från MY14 med hela ljuspelaren upp till taket, har bytt dimljus mot original DRL bara för att jag kan och dimljusen på alla bilar saknar meningsfull funktion som ljuskälla pga taskiga skenet på gatan med korrekt ljuskälla och rätt inställda, då gör dom bättre nytta som dagsljusbelysning ihop med tända bakljus i klart väder, dock åker jag inte runt och riskerar bländar andra när det är korrekta delar korrekt inställda och enda fulkonverteringarna jag har påverkar inte det viktiga halvljuset.
OM det bländar eller inte har noll relevans när det blir felaktigt antal ljuspunkter och alla är inte lika vad gäller ögonen då det förändras med dels ålder och dels från person till person så lagen är till för att följas oavsett om det "bländar " eller inte.
Vad du eller jag anser om bländningen är orelevant då jag tyvärr inte tillhör dom som är känsligast och "ger igen" men OM jag bländas av någon så ser jag givetvis hellre att den som bländar MIG med felaktig belysning kör av vägen än den som är oskyldig dvs jag.
Jag kallar folk pinsamma om jag så känner för det, kör man rutten med osmaklig styling när det finns smakfull i form av originaldelar så förtjänar man kritik, är man man nog kan man ta den kritiken på rätt sätt.
Gillar man LED-slingor i huvudstrålkastaren föreslår jag byte till Audi/VW och inget ekonomiskt agrument emot finns då man hellre lägger ner mera på att renovera äldre bilar än det kostar att hålla sig med nyare bil som har det som standard.
Jag är inte gammaldags, anser bara att på vissa punkter går utvecklingen överstyr då det ger noll värde att ha dimljus tänt åt det håll man svänger, i bästa fall så döljer det bara blinkersen som skall blinka men man inte ser pga bländningen av dimljuset. I sämsta fall när bilen är 10-15 år så klibbar det igen och det lyser konstant även när ratten är i mittenläget och bilen kör rakt fram.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..