Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
jchrister skrev:Alla som har sina bilar TEFCAR-behandlade ,kan använda petroleumbaserad avfettning utan problem
Petroleumbaserad avfettning är skit för gummilister, torkare, packningar, plastlyktor osv.

Därför kommer sådan skit aldrig på min bil.
av jchrister
VolvoB20 skrev:
jchrister skrev:Alla som har sina bilar TEFCAR-behandlade ,kan använda petroleumbaserad avfettning utan problem
Petroleumbaserad avfettning är skit för gummilister, torkare, packningar, plastlyktor osv.

Nu finns det ju olika produkter även här
av Mikael G
VolvoB20 skrev:

Hur tvättar du bort vinterslask med medföljande salt och asfaltsfläckar på din bil? *nyfiken*
Användarvisningsbild
av Loner
Mikael G skrev: Hur tvättar du bort vinterslask med medföljande salt och asfaltsfläckar på din bil? *nyfiken*
Varmvatten löser salt....

Asfaltsfläckar kan man ta med avfettning, men man sprayar inte hela bilen med avfettning utan man tar bara där det verkligen behövs.
och INTE på plast/gummi.

/L
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Loner skrev:Varmvatten löser salt....

Asfaltsfläckar kan man ta med avfettning, men man sprayar inte hela bilen med avfettning utan man tar bara där det verkligen behövs.
och INTE på plast/gummi.

/L
Låter ju bra i teorin att inte ta avfetting på past/gummi men det funkar inte i verkligheten, hur skulle du lösa det?

Det sitter ju gummilister runt dörrarna nedtill som får avfetting på sig, likadant på plastlisterna nedtill på bilen, där kommer avfettingen på, sen har du tex däcken som får lite på sig när du tar på skärmkanterna.

Enda chansen att fixa det är att ta lite avfetting på en trasa efter bilen är tvättad, då är det bättre att ta lite vax på trasan istället som tar bort asfaltfläcken lika bra och skyddar igen.
Mikael G skrev:
VolvoB20 skrev:

Hur tvättar du bort vinterslask med medföljande salt och asfaltsfläckar på din bil? *nyfiken*
Har man bara bara bilen vaxad ordentligt så fastnar inte asfalt och salt så hårt att det behövs någon avfetting.

En vaxning innan vintern och en någonstans mitt i vintern fixar så inget skit fastnar.

Om ett enkelt vax fixar detta måste väl en lackkonservering fixa det hundra ggr bättre så skiten inte biter fast. Man betalar väl inte flera tusen för något som är sämre en en flaska vax?
av HD
Tycker hela tråden börjar likna reklam men det är min åsikt :D ,
så jag fortsätter väl. Smartabs silver seal funkar det utmärkt med
petroleumbaserad avfettning typ Tar Remow...
Och jag jobbar inte för dom :wink:
Användarvisningsbild
av Loner
VolvoB20 skrev: Låter ju bra i teorin att inte ta avfetting på past/gummi men det funkar inte i verkligheten, hur skulle du lösa det?
Du svarar ju själv på din egen fråga..
Avfettning eller vax på trasa. ALLTID ha bilen välvaxad så fastnar "skiten" inte.

/L
av jchrister
Mikael G skrev:
VolvoB20 skrev:

Med petroleumbaserad avfettning, låt verka 5- 10 min. Därefter "skär du bort salt mm med högtryckstvätten" Nerifrån och upp
av jchrister
HD skrev:Tycker hela tråden börjar likna reklam men det är min åsikt :D ,
så jag fortsätter väl. Smartabs silver seal funkar det utmärkt med
petroleumbaserad avfettning typ Tar Remow...
Och jag jobbar inte för dom :wink:
Hållbarheten då?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jchrister skrev:
Mikael G skrev:
VolvoB20 skrev: Petroleumbaserad avfettning är skit för gummilister, torkare, packningar, plastlyktor osv.

Med petroleumbaserad avfettning, låt verka 5- 10 min. Därefter "skär du bort salt mm med högtryckstvätten" Nerifrån och upp
Låter som din TEFCAR behandling är skit om du måste gå på med avfettingen.

Ta ett bra vax istället som kostar en bråkdel så sköljer du av skiten utan att behöva dra på med högtryck.

Är ju en hel del extra jobb att ta loss hela […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.