Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tolare skrev:Samma på min V70II 2,5FT 2010, kommer vid 80 kmh och slutar vid 90 kmh på 6:ans växel.

Samma här men inget jag är orolig för. Tror inte det är nåt som är på väg att gå sönder lr skadligt. Hade samma ljud på min gamla merca fast det lät på fler växlar än femman, lät oftast så när man gasade på och växlade igenom upp till femman. Fick för mig att det var generatorn som lät och ljudet fortplantades via bilstereon, inget störande iallafall. Iofs fick jag byta kolena senare på den men tror inte att det var orsaken då bilen hade gått nästan 30000 mil då och ljudet hördes redan när jag köpte den. Brukade den i 9 år.
S6024t skrev:min är knäpptyst!!?? -09 S80 FT,aut så klart..
Då måste det vara fel på din bil, då den saknar denna Volvo-feature. Nä,skämt åsido. I början när jag just köpt bile tyckte jag det lät som ett kugghjulsvinande, men när jag åkte på långstyrning på semestern och kunde lyssna på ljudet så tycker jag det låter mer som ett "hydrauliskt" ljud, hur man nu ska förklara det. Verkar inte vara någon fara "hoppas jag".
Gjorde lite mer grävande i detta och sökte på lådan som sitter i min och kom fram till denna tråd, dock på engelska men en Volvo s80 t6 my07 och inlägg nr 2 i denna tråd beskriver problemet perfekt som jag hör det och har tydligen något slags "fix" för detta. Vad tror ni om hans idé?

Edit* http://forums.swedespeed.com/archive/in ... 09817.html Glömde länken...
Volvordesign89 skrev:Gjorde lite mer grävande i detta och sökte på lådan som sitter i min och kom fram till denna tråd, dock på engelska men en Volvo s80 t6 my07 och inlägg nr 2 i denna tråd beskriver problemet perfekt som jag hör det och har tydligen något slags "fix" för detta. Vad tror ni om hans idé?

Edit* http://forums.swedespeed.com/archive/in ... 09817.html Glömde länken...
Mycket intressant läsning. Frågan är hur man ska övertyga verkstan. Man får väl det obligatoriska " har vi aldrig hört något om :roll: " .
Så det är ett ljud som fortplantar sig in i kupen via växelwire till reglaget? Kan man översätta det så. Alltså ingen fara men ett skönhetsfel.
Ja så tolkar jag det iaf. Jag vet inte men det känns som att själva åtgärden är skriven från tillverkaren av växellådan och inte Volvo själva (hittade fler trådar med andra märken med samma problem) så jag vet inte om man kan härleda till den tråden eller så kanske dom har serciceåtaganden redan?

Någon annan här på forumet sim påtalat felet hos Volvo och i så fall fått det åtgärdat?

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]