Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Här är ett klipp med acceleration från ca 100 km/h på 3:an.

Fredrik
Lite skillnad mot D3:an... :-)

Det roliga är att den accar nästan lika fort mellan 170-200 som 110-140. Det är ordentligt klipp i maskineriet.

Polestar var värt pengarna va? Själv vill jag till och med dra det till att man är korkad om man inte köper polestar till en T6:a.
Jo men visst är det skillnad. Jag tycker mig känna lite hårdare växlingar i D-läge, men det kan vara tillfälligt eller bara lådans som inte adapterat sig. Återkommer på den punkten.

Ska jag sätta på märket tycker du?

/Fredrik
Jag kör märkeslöst, ett smurfblått märke passar liksom inte på en bil i dova färger, tycker jag.
Jag tror jag skippar märket. Däremot ska jag fixa med papperna till bilprovningen.

Jag o brorsan var ute och testade lite på E18 idag. Helvete vad det går. Från 100-200...det matar på hela tiden upp till 6500 varv. Som du skriver så slutar den ju inte att accelerera efter 170, utan den fortsätter utan att kännas ansträngd. Nu är det 98-oktan i tanken också.

Jag kände inte av några ryckningar i lådan idag när vi körde runt inne i Enköping, utan den växlade mjukt och fint.

Jag tror mig däremot ha märkt en sak när jag ställer Four-C-chassit i Sport eller Advanced och det är att de lägena sätter lådan i ett mer sportigt läge. Om det är riktiga S eller inte har jag ingen aning om, men bilen drar längre och växlingarna blir lite mer hugg i. Jag tror inte jag gillar att Volvo valt att göra så. Jag vill SJÄLV välja när jag ska ha S eller D för att anpassa växlingarna mjukt och fint eller mer sportigt.

/Fredrik
Its1more skrev:J
Jag o brorsan var ute och testade lite på E18 idag. Helvete vad det går. Från 100-200...det matar på hela tiden upp till 6500 varv. Som du skriver så slutar den ju inte att accelerera efter 170, utan den fortsätter utan att kännas ansträngd. Nu är det 98-oktan i tanken också.

Holy crap, nu har du ju kört lika fort som stekarna i sin Lamborghini Murcielago som flög av E4an vid Motala i torsdags. Är nog bättre väghållning i Volvo. :mrgreen:

Kul att du är nöjd med nya bilen
Ja, jag är riktigt riktigt nöjd, nu känns det premium! Brorsan kör XC70 D5 MY12 och han tyckte T6:an var mycket tyst o fin. Han kör ca 4000 mil om året och hans D5 ligger på ca 0,6-0,7. T6:an drog 0,88 hem igår. Två vuxna och två barn. Höll 110. Tycker jag är bra.
Holy crap, nu har du ju kört lika fort som stekarna i sin Lamborghini Murcielago som flög av E4an vid Motala i torsdags. Är nog bättre väghållning i Volvo.
Four-C var inställd på Advanced och det gör nog sitt till. Det hela kändes mycket odramatiskt. Bilen blir riktigt stötig, men följer vägen. Det går att ta kurvor som inte en vanlig V/XC70 klarar med standardchassi. Undra om det ens skulle gått med sportchassi...

/Fredrik
Mwi skrev:Grattis till en snygg och rolig bil, att slippa dieselknacket är premium :D
Tackar!

Ja, det är en befrielse. Jag tankade igår och fick känna på doften av finbränsle för första gången på 3,5 år!!! Jag slipper också kladdiga dieselpumpahandtag.

/Fredrik
S-läge på automaten får du om du puttar ut växelspaken där du växlar manuellt. Då kommer det ett S i instrumentpanelen istället för ett D.
Jag tycker det är väldigt stor skillnad på D och S i min D5... blir väldigt varvvillig i S.
Så man kan ju själv välj vilket man vill köra med.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 19

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]