Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slop
Hej!
Missljuden är gnisslande och gnällande från höger bakhjul någonstans, mest hela tiden men värst när man kör över trottoarkanter och dylikt. När bilen står still och man gungar den låter det också.
Det försvinner någon dag eller två när bilen varit upphissad med domkraft. Ska köra upp på lift vid tillfälle för att felsöka vidare.
Jag tror dock jag har lokaliserat en bussning som ljuden kan komma ifrån. Vad heter den eller det den sitter på?
Bussning.png
Bussning.png (1004.86 KiB) Visad 12064 gånger
Mekonomen benämner den bussning? men har den ej i lager, det är därför jag undrar vad den kan heta då jag ej lyckats söka rätt på den.
Bild
MVH
av ztaffans
Främre bärarmsbussning är tipset från mig.
Relativt vanligt problem på denna modell. :cry: Dessutom ska den tyvärr vara riktigt besvärlig att byta själv.
av Diddie
Det är främre bärarmsbussning som gått sönder. Det är besvärligt att byta själv då det krävs ett specialverktyg att pressa bort bussningen
ur länkarmen, sedan "vänder" man på verktyget och pressar in ny bussning i bärarmen.
Normalt byter man på båda sidor då det krävs en "fyrhjulsinställning" efter jobbet.
Kostar ca: 5.000:- på Volvo verkstad, inkl. hjulinställning. :cry:

Diddie// "Volvo, Sveriges mest reparerade bil"
av slop
Körde upp på ramp efter att missljudet kommit tillbaka.
Här ser man hur bussningen krupit ut, deformerats och bör därför bytas.
IMAG0262.jpg
IMAG0262.jpg (1.68 MiB) Visad 12020 gånger
Placeringen av bussningen är alltså mycket riktigt på främre delen av bärarmen och då kanske ska benämnas främre bärarmsbussning,
IMAG0263.jpg
IMAG0263.jpg (1.16 MiB) Visad 12075 gånger
Jag ska ge mig på att byta den vid tillfälle och återkommer med resultat.
av slop
Bussningen bytt!
Det verkar varit rätt. Främre bärarmsbussning Höger bak.
Efter en veckas semesterkörning på över 1000 km så är inte ljudet (ljuden) tillbaka.
1500 kr gick allting på hos verkstad.(Ej Volvo då dem inte hade tid) men med kvitto, mätarställning och garanti. Det var liksom inte värt all möda att göra det själv om man inte har det rätta verktyget.

Nu blir det bara att hålla koll på slitning på däck så att allt sitter rak.
av slop
Precis, lossa muttrarna på plastskyddet, de ser lite lustiga ut (platta och ömtåliga) och vissa kan man behöva en långhyllsa eller förlängare till då de sitter djupt i plastskyddet. Sedans så är det bara att försöka lokalisera ljudet. Det enda jag såg var att bussningen hade krupit ut lite (se bild). Jag hissade upp bilen tog bort plastskyddet och gungade bilen och kände efter och lyssnade var ljudet kunde komma ifrån. Mest lätt det dock när jag stod i dörrkarmen och gungade bilen. Även om det hade varit lärorikt att byta den själv, så hade jag inte tid eller lust då det blev mycket mer besvär om man inte hade verktyget. Sedan så kostade det inte allt för mycket för att bli kvitt det jobbiga ljudet. Lycka till!
Användarvisningsbild
av henso
Fick båda mina länkarmar utbytta på rostgarantin, dock fick jag bekosta 4-hjulsinställningen själv.( tydligen så är de tidiga länkarmarna gjorda med bussningarna direkt i länkarmen) numera sitter utbytbara bussningar i dem. har en 2008 2,4D

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]