Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Jag har märkt att styrservooljans nivå på ca 1200 mil vid kall motor har minskat från nederkant av "cold" till "min". Vid varm motor går nivån knappt upp till mitten av burken. Är det normalt att nivån minskar något eller är det läckage någonstans?
Sceptic skrev:Jag har märkt att styrservooljans nivå på ca 1200 mil vid kall motor har minskat från nederkant av "cold" till "min". Vid varm motor går nivån knappt upp till mitten av burken. Är det normalt att nivån minskar något eller är det läckage någonstans?
Förmodligen så är det läckage. Om allt är ok så ska nivån vara konstant.
Användarvisningsbild
av Vojje
ja, det är ju märkligt att Moderatorn alltid tycks tro att den vet bäst.
Men nu råkar det vara på det viset att jag själv har råkat ut för minskad volym i styrservobehållaren. Så pass låg att pumpen skrek vid yviga rattrörelser. Läckage, tänkte jag. Detta var för ca 2-3 år sedan och numera är nivån konstant.
Men som sagt, enligt Moderatorn är det väl ngn som fyller på bakom min rygg.
Slutsats. Återfyll och håll uppsikt under ca 52 veckor.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Har aldrig hört någon skrikande pump men det verkar som att det försvann en mindre mängd olja under juli när det var 30 grader eller mer, kan det ha med värmen att göra? Innan juli höll sig nämligen nivån konstant och det tycks den även göra nu. Jag får väl helt enkelt följa rådet att hålla koll på nivån och om det visar sig att den minskar igen får jag väl säga till på 6000-milaservicen innan min maxitrygg-garanti går ut.
När jag frågat på de två Volvoverkstäderna här i stada så säger de att man oftast får fylla på lite servoolja vid service.
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]