- mån 15 sep 2014, 20:00
Jag har bytt den idag.
De två skruvar som håller plattan var långa som sagt var, de gick väldigt trögt, sticker förmodligen ut undertill och blir skitiga och rostiga.
Fick skruva upp och ner flera ggr och spraya dem flera ggr för att inte riskera att dra av dem. Sen kunde jag stålbosta gängorna, och smöra in med kopparpasta så de gick lätt i tillbaka.
Muttern på dämparen i skålen, jo den satt skithårt, men en ringnyckel räckte ner. För att hålla emot på tappen ovanför gängan var det 1/4 tum.
Jag hade en kvartums nyckel. Utan den hade det aldrig gått, rörtång eller polygrip dög inte. Försök inte med 7 mm då blir tappen rund....
Rekommenderar att skaffa en fast nyckel med 1/4 tum för att hålla emot, risken att tappen blir rund eller att man skadar gängan är annars stor.
Att hålla emot under som jag nämnde i förra inlägget var ingen bra iden då kolvstången blir skadad, jag hade tänkt mig att man skulle få upp dämparhusets över del att hålla emot på.
Nå det blev bra och nu går bilen tyst och fint.
Tack för en bra tråd!!!! Som jag hittade av en slump och insåg att jag hade detta problem.
de
Roy