Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur justerar jag spelet till stötdämparen bak på min V70 -98? Det är ett spel på 5-6 mm som rör sig när jag gungar på bilen. Det slår eller klonkar baktil när jag kör över gupp, så jag mistänker att det är pga spelet som syns. När jag försökte dra åt muttern snurrade hela "koppen" som muttern sitter i. Hur ska jag göra för att justera?
stötdämpare.jpg
stötdämpare.jpg (143.56 KiB) Visad 654 gånger
Tjena.

Det ska inte glappa där.
Gummit har släppt från metallen.
Fästet är paj, och ska bytas.

Jag bytte min högra häromdagen.

Inte svårt eller dyrt.

Släpp och ta bort muttern i mitten.
Du får hålla emot själva stötdämparstången med en skiftnyckel eller dyl, annars snurrar den bara med.
Ta bort de två skruvarna som återstår och lyft bort den.
Montera i omvänd ordning.

Låt bilen stå på hjulen. Lyft den inte.
Den ska inte köras utan fäste.

Det är gjort på 10 min om du inte är totalt ohändig, eller saknar verktyg.
Fästet kostar ca 350kr på mekonomen.
Lite billigare på Biltema.

Micke.
Tack för hjälpen. Åker till Bilteme imorn och kollar :)

En fundering över "Släpp och ta bort muttern i mitten.
Du får hålla emot själva stötdämparstången med en skiftnyckel eller dyl, annars snurrar den bara med."
Stötdämparstången är ju rund.
Finns det nått att hålla fast i längst upp närmast fästet och hur når jag det isf?
taxi skrev:Den rostiga övre änden (syns på din bild) är inte rund, just för att muttern ska kunna skruvas av.
Aha, ok ska kolla. Så det blir med fasta nycklar då istället för med en hylsa antar jag. Lägger på lite wd40 nu på morgonen och försöker lite senare idag.
I HANYES handbok skriver de att vid byte av dämpare skall man lossa de två skruvar som håller den ovala plattan.
Efter att sedan ha lossat dämparens nedre fäste kan man dra upp hela dämparen, dvs in i bagageutrymmet.
Frågan är då hur långt man kan dra ut dämparen utan att lossa nedre änden, om det är tillräckligt för att kunna hålla emot med en polygrip runt dämparen medan man med en hylsa lossar muttern.
Mutter ser ju ut att sitta så långt ner att en fast nyckel inte skulle kunna nå ner, och en fast nyckel krävs ju om man skall kunna hålla emot på skruvtoppen.

de
Roy
Du ska ju byta övre stötdämparfästet, så då måste de två skruvarna som håller fästet till karossen bort, försiktigt för de är lite för långa för sitt eget bästa.
Till muttern har jag använt polygrip och rörtång för fasthållning, och ringnyckel eller [en sån där ringnyckel med lite försänkt nyckeldel] med framgång.
Om bilen står kvar på marken så kan du nog få tag på stötdämparkolven under fästet, när det är loss, men jag vet inte om det är att rekommendera pga risken för skador på kolvstången.
Jag har bytt den idag.
De två skruvar som håller plattan var långa som sagt var, de gick väldigt trögt, sticker förmodligen ut undertill och blir skitiga och rostiga.
Fick skruva upp och ner flera ggr och spraya dem flera ggr för att inte riskera att dra av dem. Sen kunde jag stålbosta gängorna, och smöra in med kopparpasta så de gick lätt i tillbaka.
Muttern på dämparen i skålen, jo den satt skithårt, men en ringnyckel räckte ner. För att hålla emot på tappen ovanför gängan var det 1/4 tum.
Jag hade en kvartums nyckel. Utan den hade det aldrig gått, rörtång eller polygrip dög inte. Försök inte med 7 mm då blir tappen rund....
Rekommenderar att skaffa en fast nyckel med 1/4 tum för att hålla emot, risken att tappen blir rund eller att man skadar gängan är annars stor.
Att hålla emot under som jag nämnde i förra inlägget var ingen bra iden då kolvstången blir skadad, jag hade tänkt mig att man skulle få upp dämparhusets över del att hålla emot på.

Nå det blev bra och nu går bilen tyst och fint.

Tack för en bra tråd!!!! Som jag hittade av en slump och insåg att jag hade detta problem.

de
Roy

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]