Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Till min V70 ´98 gjorde jag i våras iordning 4 begagnade bromsok, donar hellre till det själv än o monterar något junk ifrån biltema på min bil.
Fick fatt på renoveringssatser med tätningar och nya kolvar till priset av ca,250kr/bromsok, vilket jag tycker är en helt ok kostnad för ett bromsok som bilr så gott som nytt efter blästring och ytbehandling
av *pettson*
Det sorgliga är inte att kalla biltemasålda saker för junk. Som tidigare avhandlats är allt junk från biltema, men råkar samma sak säljas till dubbla priset någonstans sånär det kvalitet.
Det sorgliga är att du förmodligen inte sett resten av alla saker som i princip alla säljer, som kommer från samma ställen.
Jag gör en gissning att renoveringssatsen inte handtillverkats expre till dej genom att nån välrenomerad firma här i norden och att ingen knådat ihop en batch perfekt gummi bara till dej?
Har det inte skett så, då har du en 95% chans att kitet kommer från en kinesisk tillverkare likaså. Oavsett vem som sålde det till dej..
Det är lite tråkigt att skriva ett inlägg i detta forum och alltid bli totalt sågad av dig allsmäktige *pettson*..

Jag är fullt medveten om att samma artiklar som biltema kränger även krängs i andra butiker, till ett högre pris..
Av den anledningen handlar jag egentligen aldrig no-name från ex. våra svenska webb-butiker som annonserar flitigt på denna sidan.
Eftersom jag inte själv handlar av våra svenska webb-butiker som kränger kinesiskt krims-krams rekommenderar jag inte heller det till andra..

Dessa ren.satser med kolv, tätningar och damasker får ses som ett undantag från mina principer.. De verkar vid kontroll hålla bra kvalité till ett bra pris, samtidigt får jag behålla mitt volvo-original ok, eftersom jag inte tänker pröjsa vad de begär för ett "nytt" ok på andra ställen..
Och eftersom CVI-automotive var den enda butik jag kunde hitta som erbjöd en renoveringssats innehållande vad jag sökte fick det bli så..
av *pettson*
TomClaesson skrev:Det är lite tråkigt att skriva ett inlägg i detta forum och alltid bli totalt sågad av dig allsmäktige *pettson*..

Jag är fullt medveten om att samma artiklar som biltema kränger även krängs i andra butiker, till ett högre pris..
Av den anledningen handlar jag egentligen aldrig no-name från ex. våra svenska webb-butiker som annonserar flitigt på denna sidan.
Eftersom jag inte själv handlar av våra svenska webb-butiker som kränger kinesiskt krims-krams rekommenderar jag inte heller det till andra..

Dessa ren.satser med kolv, tätningar och damasker får ses som ett undantag från mina principer.. De verkar vid kontroll hålla bra kvalité till ett bra pris, samtidigt får jag behålla mitt volvo-original ok, eftersom jag inte tänker pröjsa vad de begär för ett "nytt" ok på andra ställen..
Och eftersom CVI-automotive var den enda butik jag kunde hitta som erbjöd en renoveringssats innehållande vad jag sökte fick det bli så..
Ska vi börja med att jag inte är ute efter att såga, inte efter att fiska röster, verkligen inte efter att få bli kallad allsmäktig.
Jag är inte särskilt allsmäktig och har inga planer på att bli..

Dina principer har jag ingen aning om mer än att du nämner dom nu.
Företaget du nämner har en salig blandning av samma kinajunk som andra företag du nämner. Vilket mer får mej att tro att det är namn du är allergisk emot än produkter. MEN! det är min tro det. Det är inget du sagt.
Om kvalitetsprodukter vore idén, så vore ju ett samtal till NOBTEC en ide då dom dessutom renoverar produkter för försäljning med det dom säljer. Är ganska säker på att dom klarar att slänga det i ett kuvert också. Men å andra sidan står det inte *volvo* på deras skyltning? Och dom spenderar inte miljoner varje år för att få reklam. Dom flesta som är i branschen håller reda på varandra så att säga.

Personligen struntar jag i vilket, du får köpa EXAKT vad du vill, var du vill och renovera eller sabba vad du vill därtill.
Det är inte min grej att bry mej ens på så sätt. Så ta det inte personligt... jag har inte samma åsikt som dej bara.
Orkar du kan du läsa lite mer om hur jag resonerar nedan.. annars slutar du här.

Är bara lite konstigt depp på hur folk fungerar i allmänhet.
Du förstår... jag är aktiv i många nätforum när jag inte jobbar med bilar om dagarna..
Biltema säljer skit.. tills man plötsligt ska ha något. Säkert 95% köper en del verktyg där trots att det är kinaskit.
Bildelar köps även där av dom flesta, mest för att *man inte vill spendera, man ska sälja skiten*. Märkligt nog så kryllar ju inte internet av människor som köpt ny bil med ickefungerande ny skit på bilarna. Så antingen går det inte sönder eller så.. tja blir inte bilarna sålda?
Varför köper inte alla HAZETverktyg och bara delar i orginaldisken? eller något annat trevlig märke? Nej då plötsligt anser man inte en blocknyckel vara värd 200spänn när den kostar 40 på feltema? Ett spärrskaft är inte värt 1200kr.. när det kostar några hundra på feltema. En knut vill man inte betala 1500 för, men man köper gärna en billig. Den monteras helt fel. Men man har inte gjort fel.. den är billig och .. skit är det.
Mekonomen saluför också ett märke med verktyg. Ett där en verkstad jag är nära, fått lämna tillbaka sina verktygsvagnar då i princip allt är så mjukt att det inte gick att använda. (jag skriver inte märket.. men ett ansikte som logga med namnet under.) Mejslar, hylsor, ja.. allt var kortfattat billigt blötjärn. Men inga rader om dom tusentals vagnar som fått gå åter då fler drabbades av skräpet.
Hundratals jag läst, hört, pratat med, handlar INTE på *feltema* för det är principskäl, feltema är skyldiga till allt från skjutna motorer där man aldrig vågade gå och reklamera den där begagnade oljan med sand i och oljefiltren som var mer otäta än dagens skithuspapper, delar som löser upp sej själva och gummidelar som är gjorda av begagnade tuggummin, samt då inte att förglömma är allt som innehåller en kabel eller lött gjort av blinda människor, för som kund har man alltid köpt rätt produkt av rätt kvalitet. Man har aldrig valt fel, monterat fel eller för den delen behandlat det fel före och efter montering.

Ett visst forum är fullt med folk som kan allt om att bygga avancerade motorer med diverse dyra märkesdelar inuti, för priset är nyckeln mellan bra och dåligt. Man tror på fullaste allvar att priset speglar kvaliten år 2014. Eftersom jag själv pysslar med delar en hel del så vet ju jag vad vi köper delarna för och vad dom säljs för. (Om priset skulle spegla kvaliten i grunden så skulle inte delar behöva kosta mer än max 15% av vad dom kostar idag.)
SAMTIDIGT som dom är motorgurus med kunskapen om det bästa och det sämsta som man ska köpa, återfinns dom i 10 trådar till där dom t.ex ber om en beskrivning hur man byter bromsbelägg, hur man momentdrar, hur man identifierar hylsor, Man har noll koll på varmkörning, inkörning, eller ens efterdragning. Hur man ja..100 saker till som man MÅSTE KUNNA för att vara den där avancerade man ger intryck av att vara. Med andra ord stora nätambitioner som inte riktigt motsvaras IRL. Men deras ord får enorma genomslag.

Ett tag var vevstakar på tapeten.. Ett fabrikat såldes och var *kinaskit* Några hade lagren gått ner för och andra hade krökt stakar. Men det löstes genom en massiv kampanj där man varnade stort för hur dåliga sakerna var så att fabrikatet fick riktigt ful reklam. Samtidigt lanserade någon annan mycket bättre stakar.. ja jo han beställde dom enligt eget *recept* i kina.. Men dom var kalas.
Väl där haglade frågorna om hur man monterar vevstakar?
Efter att ha spenderat en stor tid där så insåg jag att inte en jävel som är stor *självutnämnd motorbyggare* verkar ha kunskapen att dra ihop en motor enligt dom monteringsregler som finns. Det lär ju förklarat haverierna som var innan.
När fabrikatet byttes så gick det en tid sen var det samma femma med haverier, men då fanns det 1000 förklaringar på det, man hade blivit lurad på oljetypen eller annat. Men alltså inga dåliga stakar och inga monteringsfel och därmed inga reklamationer. Man hade köpt dyrt och därmed hade man blivit lurad på något annat. För dyra saker kan inte vara fel. Och återigen.. man gör ALDRIG monteringsfel.

Tillbaka till feltema då..
Trots denna starka olustkänsla inför namnet ens, möter man det folket i butiken? Vad gör dom där? Fikar?
Sightseeing för barnen att kika på mindre vetande som inte förstått vitsen? Verkar inte så för dom verkar handla saker?
Därmed inte sagt att du gör det, eller gjort det.. Men hundratals andra med en nätåsikt och tydligen en annan irl gör det.

Hursomhelst.. Samma skit som dom flesta säljer kan du köpa i Sverige rakt över disk, mekonomen har duktigt mycket skit, danskmärkta satser som är från UBD, som är av så dålig kvalitet att varannan damask spricker när man monterar, autoexperten har precis samma skit över disk. Skillnaden är trippla priset och att inte en käft tar ansvar för att ta tillbaka sakerna om man har nåt man inte är nöjd med.
Men.. dom namnen förekommer aldrig? Aldrig hört om dåliga köp på Ebay ens?
Det är mest den biten jag är lite förvirrad över.. Varför finns det egentligen ett enda företagsnamn på no no listan?
Menar själv kan jag räkna upp 20 utan problem med samma kriterier.
Måste flika in ang. verktyg.
Personligen tycker jag inte en blocknyckel är värd 200kr, därimot ett spärrskaft är i regel värt sitt "pris i guld". Spärrskaft är det en rejäl skillnad på mellan billigt och dyrt.
Jag hade tidigare i livet en billig spärrskafts-sats(alá 200kr typ), samtliga brakade ihop när jag började skruva bil, hylsorna sprack osv... Dom var helt enkelt inte byggda för den "misshandel" som en gammal bil kan kräva.
Nu har jag 2 satser värda 10ggr mer styck. Dom satserna är väl bortåt 5-6år nu(ok, det är ju inte speciellt mycket, men iaf) och har fått tagit rejält med stryk. Ingen av dom har börjat glappa mellan "hacken" som billigare brukar ha en tendens att göra(typ sliten M46/M47, "veva runt i grytan"-symptom) och ingen hylsa har blivit rund eller sprucken.

Mina blocknycklar är många år gamla och av modell billiga dock. Jag har bara lyckats krökt 1 av dom, och det var när jag drämde till den med en hammare... Rostiga j-a bult :lol: :lol: Bulten lossnade iaf ;)
Hade en nyckel för 200kr klarat den misshandeln? Kanske, kanske inte, det är ju inte direkt vad dom är byggda för :P En sak är iaf säker, hade nyckeln kostat 200kr hade jag aldrig "vågat" ta till hammaren, och därmed inte fått bort bulten heller och varit tvungen att medge mig besegrad :roll:
Jag är ju bara en glad amatör, så min 'verkstad' är ju tämligen begränsad, och på den tiden när ovanämnda bult bråkade hade jag ännu mindre verktyg.

Jag har många andra verktyg av blandade priser också och blanade erfarenheter. T ex så min billiga polermaskin börja brinna, men fungerade fortfarande fint efter den fått svalna. Min sticksåg(250kr på classe om jag minns rätt) fungerar hur bra som helst och har plågats rätt duktigt. Skillnaden där är väl att den "vobblar" lite, så att såga 100% rakt kan vara svårt.
Min billiga sladdlösa borrmaskin säckade ihop helt och hållet, det blev drevhaveri i växellådan på den. Köpte sen en bosch nätdriven slagborrmaskin modell dyrare(1500 eller nått sånt), och ja, den fungerar perfekt och får agera både slipmaskin och polermaskin, utöver borrande.
Min dremel-kopia(också typ 200kr) är bra precis 15år nu, och är helt klart både mitt mest använda och mest misshandlade verktyg, och den fungerar hur j-a bra som helst, man får bara ta det lite lugnt så den inte blir överhettad(men det gäller ju alla verktyg med motor, oavsett märke).

Så ja, jag har lite blandade erfarenheter av billiga och dyra verktyg. I många fall fungerar billiga helt ok, i andra fall krävs det lite rejälare grejor.
Just det, jag har också varit med om - men inte ägt - verktyg som har krökt/böjt sig för ingenting, vissa har man t om kunnat böja för hand :lol:
Användarvisningsbild
av 144
Nu har jag fått svar från Volvos support:

I den mån det finns ok att renovera väljer man att göra det.
Skulle det ta slut på renoveringsobjekt, kan nytillverkning förekomma.
Hör med din Volvohandlare om de kan se vad som gäller för just din bil.
Jag har alltid kört biltema ok, både på mina 3 olika 85x modeller och på mina 2 v70's och har alldrig haft problem varken fram eller back, förstår inte varför folk är så förbannad rädda, passar inte sakerna, låt bli att montera dom och åt tillbaka med dom. jag vägra betala vad 2000 för ett hjullager bara för att det kommer i en blå ask när Biltemas enligt vissa här i tråden "bara" skit lager kommer från SKF, men det är väl så att Svenskar inte kan göra hjullager heller enligt de personerna
Användarvisningsbild
av taxi
Problemet är nog eftermarknaden helt enkelt, var dom än säljs så håller de inte samma kvalitet som fabriksmonterade grejor. Mitt hjullager från Biltema höll 4-5000 mil, och hjullager jag plockar från skroten håller längre.
Skulle vara intressant att höra från folk som köpt hjullager för 2000 kronor om de håller 20 000 mil?
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]