...

Moderator: Moderatorer

Mitt senaste inlägg:

[youtube]PMz-EByXLWc[/youtube]

Här handlar det om Tail-gating absurdum.
E20 norrgående riktning söder om Örebro, från E18-påfarten från Karlskoga & Karlstad och till Avfarten till Örebro Södra.
Hade denna killen (en "yngling" i runt 25-årsåldern kanske, jag är dålig på att bedöma åldrar) gjort likadant mot mig, hade jag gått från att vara medtrafikant till aggresiv mottrafikant. :evil: Avståndet är uppskattningsvis ca 3meter när det är som minst. Långt ifrån de rekommenderade tre sekunderna.

Håll ett öga på den vita AUDI A4 Avanten, och notera även att den lilla Nissan Almera(?) som utsätts har en övningskörnings-skylt.

Bilen är registrerad som en leasing-bil på en firma i Solna, och jag har dragit iväg ett email till dem och förklarat att detta beteende på vägarna inte är acceptabelt, och det skadar företagets image eftersom man får intrycket att de anställer ansvarslösa personer. Jag kommer avvakta svar från dem innan jag går ut med regnummer och företag, så ansvarig på företaget får chansen att läxa upp sin anställda.
Nu vet jag att det oftast ser längre ut än vad det faktiskt är men VARFÖR vek personen inte ut och körde om? Ser ut som att det nätt och jämt fanns plats framför dig men vidvinkeln kanske lurar oss tittare.
Han hade ju en bil bakom sig på påfarten som låg betydligt närmare när han kom ut på E20, och skillnaden i hastighet mellan honom och mig var obetydlig. Det fanns gott om plats att göra en omkörning. I värsta fall hade han ju kunnat släppa av istället för att gå upp och slicka arslet på den lilla bilen framför. Hans uppträdande är inte försvarbart på något sätt. Hade han gjort så på mig hade jag bromsat.

Vilket osökt får mig att tänka på en sak...
Hur vanligt är det med panikbroms-assistans på bilarna nu för tiden? En kompis har det på sin V70. Om en sådan bil ligger i häcken på min, och jag tänder bromsljuset och han frikopplar och trycker på bromsen så assistansen reagerar, hur stor är risken att han blir påkörd bakifrån? Hur mycket bromsas bilen upp innan panikbroms-assistansen lämnar över kontrollen till föraren igen?
Hoppas du menar den lilla gråa bilen som ökade när jag körde om och inte mig när jag ökade för att jag blev sur på Mercan som försökte köra om på insidan.. Hehe..
Jo jag förstod nästan det. :)
Det blir lite extra jobbigt när man som i det tillfället får en stressad SUV i häcken.
  • 1
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 356

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)