Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
Satt och funderade idag på när det skulle vara dags för ett kammremsbyte. Så jag gick ut i bilen för att kolla och då ser jag att det inte finns någon servicebok överhuvudtaget. På dom nya så finns ju det längst bak i instruktionsboken alla service intervaller, vilket miltal den ska servas och vad som ska göras. En del har en egen bok för det.
Men till min finns det ingenting alls. Är det som det ska eller ska det finnas??
Så länge jag har ägt den så har den servats varje år (det vanliga, olja m.m.)

Kammremsbyte ska väl göra var 7500mil på dom va?? Hur ska jag veta när det är dags då??
av S.t.r.a.n.D
Ingen som vet om det ska finnas?? Eller gå ut i sin bil och kolla?? Det är ju det som är längst bak där bilfirmorna skriver på att dom gjort service och vilken service.
Användarvisningsbild
av Dobermann
jag har haft servicebok i mina 740isar iallafall så det borde vara standard :)
Och hur man vet när kamremen ska bytas om man inte har sevicebok, kvitto eller kan fråga förra ägaren? det kan man inte, går tex inte kolla på remmen, så vill man vara säker så är det bara å byta.
av Addekarlsson
Servicebok ska finnas i nästan alla bilar. Men dom brukar ha en viss förmåga att försvinna under ägarbyten, och det vanligaste felet då är att dom är kasst ifyllda.
För vem vill sälja en bil där serviceboken har stora luckor? Då "slarvas" den bort istället....

Och ja, kamremmen ska bytas på ca 7000 mil, eller ett visst antal år (som jag inte minns nu).
Som Dobermann säger, vet du inte när den är bytt, då är det värre. Du kan titta på remmen och kosntatera om den är bytt "nyligen" eller om den är jättegammal. Men vill du vara säker, så byt den.

Nu vet jag inte vad du har för 740, men är det en B230F, B230ET eller B230FT (blandar alltid ihop A och K, därför skriver jag inte dom) så händer inget med motorn om remmen går av. Har du däremot en B234 eller en B204, så blir det med största sannorlikhet ventilsallad = jättedyrt.

Mvh/ Adde
Senast redigerad av 1 Addekarlsson, redigerad totalt 0 gånger.
av S.t.r.a.n.D
Okej, det var ju mindre bra då att jag inte har någon..

Det är en B230F, så då är det lungt ifall det skulle hända något oväntat.
Om man räknar på 7000 mil så borde det betyda att den ska bytas vid 7000, 14 000, 21 000. Och min har gått ca 22 200 nu. Och jag kommer inte ihåg vad det stod på när jag köpte den. Men antingen så måste den vara bytt precis innan jag köpte den eller så är det dags nu.

Vad går ett sånt byte på ungefär???
av Addekarlsson
För dig, ca 5-800 kr totalt för rem och spännrulle, beroende på vart du köper grejjerna. :D
För mig, drygt 2000 kr med spännrulle, 2 brytrullar samt rem... :roll: (vet, har precis köpt....)

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Dobermann
Hörru Adde A motor = typ stromberg, K motor = falförgasaren(=skitmotor = totalt ras om remen går(förbräningen i kolven)).
Föresten så är jag i Hoting v 31...ska spana efter dig då, men då det är världsmeteropolen så kan det ju vara svårt å hitta igen dig...
Men ser du nån okänd som går på ströget i Hoting med 1 Dobermann så är det jag :)
av Addekarlsson
Dobermann skrev:Hörru Adde A motor = typ stromberg, K motor = falförgasaren(=skitmotor = totalt ras om remen går(förbräningen i kolven)).
Föresten så är jag i Hoting v 31...ska spana efter dig då, men då det är världsmeteropolen så kan det ju vara svårt å hitta igen dig...
Men ser du nån okänd som går på ströget i Hoting med 1 Dobermann så är det jag :)
Skrev ju att jag blandar alltid ihop dom, därför skrev jag inget om dom. :wink:
Men F-motorerna vet jag klarar sig utan bekymmer när remmen går av, 16 ventilarna borträknade....

Men om du ska till Hoting, så måste du ju kika förbi. Busenkelt att hitta till mig, men det kan vi ta i pm i så fall. Ser du en Bertone, så är det jag. Av nån anledning som jag inte förstår, så är jag ensam om att ha en sån i Hoting. *asg*
Då kan din dobermann spöa min golden retriever lite. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
VolvoForLife skrev:Om man räknar på 7000 mil så borde det betyda att den ska bytas vid 7000, 14 000, 21 000. Och min har gått ca 22 200 nu.
1500 mils intervall, så det blir 7500, 15000, 22500 osv. Stämmer ju fint om du byter nu :)
av S.t.r.a.n.D
Okej, vad skulle det kosta om man lämnar in den på t.ex. Volvo?? Totalkostnad alltså, delar + arbete. Ca. priser???

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Batterifråga?

Då jag inte vet hur insidan är konstrue[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]