Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:
VolvoB20 skrev:Bara för att man drar ett hästsläp på landet betyder det inte att man tänker bröta runt på botten av ett gyttjigt kärr i obygden.

Givetvis inte, men det kan likagärna vara en sån typ av väg TS brukar åka på, det vet vi ju inte :)

Det var ju bara ett förlag..... XC70 brukar ju vara omåttlig överpopulära för trendkänsliga villaägare i förorten vilket ger sämre tillgång och överpriser. Därför kan en V70 med AWD vara ett bra alternativ om det är just AWD man behöver. Man kan få bilen till lägre pris eller med mindre mil.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Haldexen kom i smaband med motorbytet från 2.4T till 2.5T, samt även på alla D5/2.4D.

Billigaste uppgraderingen till din bil är snökedjor, för jag antar att du bara kör hästsläpet max 5 ggr per vinter?
De ca 2000:- som kedjorna kostar har du sparat in på ett år. XC70 har större däck som är dyrare att köpa. En högre förbrukning, ca 1 dl mer än V70 AWD och nästan 2 dl mer än V70 2wd. Dyrare skatt. Dyrare försäkring.
utöver det är varje bilbyte en förlust i sig
av osla
milktrucker skrev:Haldexen kom i smaband med motorbytet från 2.4T till 2.5T, samt även på alla D5/2.4D.

Billigaste uppgraderingen till din bil är snökedjor, för jag antar att du bara kör hästsläpet max 5 ggr per vinter?
De ca 2000:- som kedjorna kostar har du sparat in på ett år. XC70 har större däck som är dyrare att köpa. En högre förbrukning, ca 1 dl mer än V70 AWD och nästan 2 dl mer än V70 2wd. Dyrare skatt. Dyrare försäkring.
utöver det är varje bilbyte en förlust i sig
men kedjor på en fwd bil som är nerlastad gör nog ändå inte så stor skillnad. har kört med kedjor men det var på en 240, och jävlar vad det tuggade i lera upp till tröskeln, men tror inte det ger nog mycket på en fwd då den blir nerlastad. sen ska man på med kedjorna också
Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:Men XC70 har ju lite högre markfri gång, vilket kanske TS vill ha/behöver?
Markfri gång, typ en svävande bil då? ;)

Köp en Octavia 4x4 med "dålig väg"-paketet så får du förvisso fult utseende, men även mycket bra markfrigång och haldexdrift.
av llesrof
VolvoB20 skrev:
Lucif3r skrev:
VolvoB20 skrev:Bara för att man drar ett hästsläp på landet betyder det inte att man tänker bröta runt på botten av ett gyttjigt kärr i obygden.

Givetvis inte, men det kan likagärna vara en sån typ av väg TS brukar åka på, det vet vi ju inte :)

Det var ju bara ett förlag..... XC70 brukar ju vara omåttlig överpopulära för trendkänsliga villaägare i förorten vilket ger sämre tillgång och överpriser. Därför kan en V70 med AWD vara ett bra alternativ om det är just AWD man behöver. Man kan få bilen till lägre pris eller med mindre mil.
Vi har vid det här laget fattat att du hatar XC-serien och verkar anse att denna modell till varje pris skall behovsprövas så att ingen som inte har behov av extra frigång och fyrhjulsdrift råkar komma över ett exemplar. Vad är du rädd för? Att du inte uppfattas som ett unikum och folk tror att du är en trendkänslig villaägare i förorten eftersom du själv har en XC70?

Jag äääääääälskar min XC70 även att jag mest kör i stan. Jag gillar den lite mjukare fjädringen och jag gillar de lite oömma stötfångarna. Det är inga konstigheter att trycka till en snödriva eller buske, det blir inga märken. Den höre markfrigången är guld värd när jag parkerar på dåligt skottade parkeringsr i stan. Att bilen skulle vara svajigare på vägen märker jag knappt av eftersom jag mest kör på landsväg och där är det ändå bara 80/90 Km/tim som gäller. Det är en förbaskat trevlig bil helt enkelt. Många har nivåreglering vilket bör passa den som kör hästtransport. Jag upplever inga som helst nackdelar med en XC70 jämfört med en V70 AWD. Tvärt om.

Till trådskaparen: vad har du tänkt dig? Bensin eller diesel? Manuell eller automat? Prisklass? Miltal? Utrustning? Något av det viktigaste att kolla på en AWD-Volvo är att den verkligen driver på all fyra hjulen. Det finns en hel del exemplar som detta inte fungerar på. Oftast är det vinkelväxeln som gett upp. I några fall kan det var oljepumpen i haldexkopplingen. I några få fall har styrboxen gett upp. På vissa årgångar var en trycksensor dålig så fyrhjulsdriften funkade inte alternativt fungerade dåligt. Fick byta den på min 06:a men det var inte speciellt dyrt. De andra sakerna däremot, de kan kosta schaber att laga.
av Sjöllan1980
Hej hopp! Har varit på jobbet o sen stallet...Nu hemma, Jo jag är ute efter en bil som kan dra min stora häst o släp då vinter/halka/snö kommer...
Min nuvarande v70 släpper väldigt lätt, o jag "kan" köra med släp, gjort i många år...Men är det tungt där bak (2 ton) så får jag inte bra fäste i backar o div korsningar o så..har kört fast i vintern som var o det vill jag INTE göra om...Det kanske inte är tonvis med snö på närkeslätten, men nog så otympligt för min v70 att orka med. O så är det faktiskt så att jag drar släp minst 1 gång/v typ året om, tävlar en del med o det är på ca 10 mils radie....Så en bra bil som inte bangar för minsta frost på marken ;)
Bensin helst då skatten blir sjukt dyr annars..Ja, automat eller pinne spelar ingen större roll, tanken var mellan kanske 60-80.000 :- max..
Har inga krav på lullull o dyl, bara en BRA funktion...Skönhetsfel är mindre att bry sig om. Blir ju både min "hästbil" samt vardagsbil...
De som passat in är runt -04-07or, mellan 17-23.000 mil, o de har hamnat därikring...
Detta med Awd låter ju helnice, som den jag har nu, fast 4wd...Men det kanske är mkt knas med dom som ni skriver?? Jag är inte mekakunnig så jag kan själv inte kontrollera allt detta om jag skulle se en Awdare....
Har kikat ett öga på Skodans Scout....Men vet inte om den verkligen orkar med det tunga släpet o häst utan att kännas slö....(som de tidigare bilarna gjort) nu har jag ju V70 på 200 hk...Så ja, jag uppskattar erna hjälp då jag inte har så många att fråga...eller om jag frågar så vet ingen.. ;(
Användarvisningsbild
av joel80
Är väl rätt få Volvos som får dra 2000kg.. Och får dom det är det på gränsen att man klarar det med utökat B-kort ens! :)

På dieselbilarna från typ 2005 är skatten inte så dyr.. Då är det partikelfilter. Men prismässigt kanske en bensinare passar bättre. (Fast man vet ju inte bad man hittar.. ) :)
av Sjöllan1980
joel80 skrev:Är väl rätt få Volvos som får dra 2000kg.. Och får dom det är det på gränsen att man klarar det med utökat B-kort ens! :)

På dieselbilarna från typ 2005 är skatten inte så dyr.. Då är det partikelfilter. Men prismässigt kanske en bensinare passar bättre. (Fast man vet ju inte bad man hittar.. ) :)

Jag har bara fått fram dieselbilar på runt 6000 spänn i skatt...så jo de finns..
Jag har utökat Bkort. o får dra 1900 kg på det, som släpet är typat till. O häst o släp väger ihop ca 1800 kg, o ja...bilen får dra det (1990 kg).... ;)
Har koll på mina vikter...Just därför volvo passar mig, mittsläp/häst o körkort ganska bra =)
av llesrof
Skatten är dyr på dieslarna men kör du många mil per år så kan det ändå löna sig. Det är ju bara till att räkna på det. Jag kör kanske 70 procent landsväg med min XC70 -06 med automatlåda och hamnar på en liter per mil eller strax under. Det är en rätt okej förbrukning men jag vågar knappt tänka på vad den skulle dricka med ett hästsläp bakom sig :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
V70N o XC70N fram till och med -07 får dra max 1800 kg

Ska du dra tyngre får du välja XC90 eller en V70II eller XC70II från -08 och frammåt men då blir priset det dubbla.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]