Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack!

Jo det är en riktigt fin bil. Hoppaa nu bara att det går att få bort vibrationerna. Sitter Pirelli Scorpion Verde på och jag har läst några trådar om att de har problem med rundheten.

Ska tanka imorgon. Det var ett tag sedan jag tankade 98-oktan...

/Fredrik
Har inte bestämt mig om jag ska sätta på Polestarmärket än...
Grattis till en fin bil! :D

Har bilen stått länge hos handlare? Däcken kan bli platta om man inte rullar dom ibland. Men det brukar försvinna efter en tids körning.
Ja, den har stått ett tag. Har kört 6 mil motorväg idag. Ska köra 12 imorgon. Hur mycket kan behövas för att de ska få tillbaks sin rundhet?

/Fredrik
Pirelli är inga vidare däck som jag har bra erfarenhet av. Hade på passaten, iofs inte "suvdäcken" men ack vad bullriga och svårbalanserade dom var. Köpte nonamedäck som var så mycket trevligare på alla punkter. Jag hade försökt med nya däck...

Det ska inte ta mer än någon mil för däcken att bli runda igen..
Max en mil eller två, även om de stått länge. Pirelli är verkligen kass avseende ståplattor.

Verde är inhet höjdardäck är det, väldigt offroad om jag minns rätt?
MartinS skrev:Verde är inhet höjdardäck är det, väldigt offroad om jag minns rätt?
Nått offroadmönster är det inte, snarare tvärs om. Det har ju bara en massa längsgående spår för asfaltkörning i regn. Offroad behövs ett helt annat mönster för att få driv och att mönstret inte fylls med snö eller lera.

Bild
Jag har ju kört ganska långt, så det är förhoppningsvis bara något knas med däcken. Jag hade Michelin Pilot på D3:an och det var ALDRIG ett problem med ståplattor. T ex så stod den 6 veckor i garaget under semestern och när jag körde första dagen vi kom hem så märktes INGENTING av några ståplattor.

Nä, jag hoppas det bara är däcken. De nu nybalanserade (vet inte vilken metod) och jag tyckte det blev lite bättre jämfört med innan när jag provkörde, men det är inte helt 100.

Blir det inte bättre så får jag två nya däck av handlarn, så det är inga problem. Om det nu är värre grejer täcks det av garanti (jag tänker främst på kardan, AWD och bakaxel).

Bilen dra också lite lite snett också upptäckte jag. Ska kolla däcktrycken idag så de är rätt. Vad kan vara lämpligt däcktryck i 235/50-18?

MEN, det är ju en fantastisk bil. H-vete vad det skjuter på om man stämplar. Den bara ökar på något konstigt sätt. Den är mycket piggare när man gasar också, den vill liksom direkt. Lägga i 3 och gasa från stillastående känns inte det minsta ansträngt. Den upplevs mycket smidigare vid lite lägre varv. Jag tyckte att den var lite segare i botten jämfört med D3:an innan uppgraderingen, men det är helt borta nu känns det som. Tyvärr var det rätt mycket poliser på E18 igår så det gick inte att testa så mycket. EN, vid något tillfälle gick jag från 110-170 och det matade på som satan - fort gick det.

när jag åkte från handlarna så sa han "- Var rädd om körkortet, på riktigt!". Vad han menade var att den dels är tyste, men också att det går så oerhört snabbt upp till 50/70/90 och man "hinner liksom inte med...".

Den är inte jättesnabb om man gasar full med 6:an manuellt läge från 100-120.

Här är först min gamla D3:a:

Och här är T6:an:

Skriver mer vartefter jag kommer på saker.

/Fredrik
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 19

Är det nån som gjort den operationen ?

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]