Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Varför ska man ta bort en bra lag bara för att det finns de som bryter mot den? Gäller det alla lagar? Självklart skall halv/bakljuset vara tänt när det är mörkt, eller nedsatt sikt på grund av andra omständigheter.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
problemet är EU, vi är en medlemsstat i EU och vi har samma regler som resten av EU.
Vi kan aldrig säga nej till eu's regler. Och själva som land kan vi inte få hela EU eller EES att byta till halvljus-tvång el. bakljustvång.

Jag har noterat att det verkar vara mest asiatiska biltillverkare som har släckta bakljus på dagtid........och varje gång tänker jag något i stil med "hoppas du inte har barn i bilen".
Har råkat ut för dessa 2 gånger i skymning(inte mörker, men lågt stående bländande sol, i samma korsning dessutom. De ska svänga vänster på 80-väg och ger inte tecken utan bara står där. Man varseblir bilen mycket senare när de saknar belysning bakåt. man ser dem men hjärnan reagerar inte på dem på samma sätt som de som har belysning i o m att de står still.
Tur för dem att jag gick i tomme till mejeriet de gångerna.....

Ett annat problem som scania har är att de har 4 st LED-försedda varselljus under strålkastarna och många kör med dem samtidigt som halvljuset i mörker, dvs 2X DRL + reflektorxenon som bländar sjukt mycket tillsammans.
Så lagom kul att slänga helljus på kollegor o annat svenskt pack. Faktum att utländska åkare sköter detta bra mycket bättre än svenska, konstigt nog...
Inget hindrar att vi fortsätter med att anamma den överlägsna halvljuslagen som ger högre säkerhet och att bilar tvångsprogrammeras om vid service. DRL-lagen är bara till för länder där det körs utan halvljus dagtid, inte för oss och att skylla på att man spar energi är rent BS när var och varannan ny bil har xenon fram och LED i det mesta annat jmfr. äldre med riktiga glödlampor som ändå inte har DRL eller är lagliga med det.

Inte bara Scania som har detta "problem". ALLA bilar med DRL jag sett har antingen urblåsta puckon bakom ratten eller felaktigt inställt ljusvred då INGEN av dessa har DRL avstängda i mörker, alla kör med drl+halvljus vilket är detsamma som dim+halvljus i mörker och bländar mer än den äldre kombinationen. Givetvis finns det ljushuvuden i främst Volvo 940 som "glömmer" stänga av sina dimljus oavsett tid på dygnet också liksom blöjraggare i div. för låga fordon för vägtypen.
Nästa gång händer det att någon, icke jag själv "glömmer" slå av till halvljus när dom skall möta en sådan "DRL-riddare" för att slippa bländas av dessa dioder om det inte redan skett då det finns folk som är mer känsliga för ljus vid mörkerkörning
än andra.
taxi skrev:Även under dagtid kan det bli problem (förutom regn och dimma): en DRL-bil kan ju stå vid vägkanten och se parkerad ut, ända tills den svänger ut framför dig och drar iväg. Är det då en en Audi eller BMW där blinkers är tillval får man lätt hjärtat i halsgropen.
:lol: det är sant kan bli bekymmer dagtid tillvals blinkers he he ja det är möjligt. ett annat tillval sagda bilar verkar ha
är extra stooor gaspedal och antihjärna inbyggt :).

stavningen Bjur ja på hasse.
milktrucker skrev:Ett annat problem som scania har är att de har 4 st LED-försedda varselljus under strålkastarna och många kör med dem samtidigt som halvljuset i mörker, dvs 2X DRL + reflektorxenon som bländar sjukt mycket tillsammans.
Som standard har Scania 2 st runda varselljus längst ut under strålkastarna. Har för mig att det är en vanlig glödlampa på äldre bilar men sen blev det LED istället. Härom året kom det en ansiktslyftning med en LED-remsa på högkant mellan blinkers och strålkastare istället.

Dubbla uppsättningar varselljus och dessutom tillsammans med halvljuset är inte standard, det är stylingputtar som kopplat fel.
Jag håller med i sak att släckta bakljus är ett problem, men bakljusen faller väl ändå inte under halvljuslagen? Det borde dessutom vara tekniskt möjligt att kombinera varselljusen (eller DRL som ungdomarna säger) med tända bakljus.
Min Skoda har bakljusen tända tillsammans med varselljusen. Det finns andra märken och modeller som har likadant också.

Jag var ute på ärende från jobbet häromdan. Det var ärtsopppsdimma och skitdålig sikt. Mötte en bekant som kom emot i sin nya bil med endast LED-remsorna tända. Såg honom igår och passade på att påpeka det åt honom, "du körde omkring utan bakljus i dimman tidigare i veckan, vet du om det?"

Hans ursäkt var "jag glömde, det är så dumt på dom här nya bilarna när man måste tända halvljuset själv". Dålig ursäkt tycker jag. Sikten var vid tillfället så dålig så man borde ha reagerat och tänt bakdimljuset (och därmed halvljuset) för länge sen.
Hehe ja nu får man väl börja "rycka" i helljusspaken igen för att visa sitt missnöje. Inte för att det gör någon skillnad, kan man inte se att en lampa är felmonterad utgår jag från att man inte förstår varför någon blinkar på en.
Man blir lite fundersam över nyare xc90 bilar, när dom kör på DRL så lyser inte ledbakljusen, samma sak gäller C70 kör dom på DRL så lyser inte led-jusen bak på C70 heller. :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst