Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
*pettson* skrev: drygt 14000 mil och nya klossar för 5208kr, förmodligen inkl arbete som inte ens med vilja kan överstiga en timma arbete.
detta förutsätter förstås att beläggen monterar sig själva. Skulle det tillstöta komplikationer som t.ex. att oken behöver borstas från rost eller att glidpinnarna måste putsas från gummirester är det bara att meddela det nya högre priset. Allt enligt *pettson* "vad menas med Fast Pris klausul" :-)-)
av *pettson*
Vojje skrev:
*pettson* skrev: drygt 14000 mil och nya klossar för 5208kr, förmodligen inkl arbete som inte ens med vilja kan överstiga en timma arbete.
detta förutsätter förstås att beläggen monterar sig själva. Skulle det tillstöta komplikationer som t.ex. att oken behöver borstas från rost eller att glidpinnarna måste putsas från gummirester är det bara att meddela det nya högre priset. Allt enligt *pettson* "vad menas med Fast Pris klausul" :-)-)
Ibland undrar jag nog lite om du är ett troll...
Gör så att du kikar på vad som ingår i ett byte?
För din skull bland annat finns det bra beskrivningar i volvos verkstads anvisningar vad jobbet innebär.
Allt utöver det nämnda är tillägg. Sen är det upp till verkstan vilka avvikelser man godkänner utan mer betalt.
Är det avklarat?
Användarvisningsbild
av Vojje
och i och med att verkstaden inte informerar kunden om detta på förhand begår verkstaden ett allvarligt fel gentemot svensk konsumentlagstiftning. Överens?
För övrigt tycker jag att det är tragiskt att man så ofta gör frågan bensin kontra etanol till ett privatekonomiskt spörsmål. Grundtanken med etanol i bilen är faktiskt miljömässig. Dags att lyfta blicken från den egna plånboken, kanske.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vojje skrev: För övrigt tycker jag att det är tragiskt att man så ofta gör frågan bensin kontra etanol till ett privatekonomiskt spörsmål. Grundtanken med etanol i bilen är faktiskt miljömässig. Dags att lyfta blicken från den egna plånboken, kanske.
Helt rätt. Men nu är det så bra så att det är både miljömässigt och privatekonomiskt fördel att köra på etanol i stället för bensin i flexifuelbilar. :roll:
av Lövet
Inte en diskussion till om vad som ingår i verkstadsjobb. Det finns redan en tråd om det.
Användarvisningsbild
av Vojje
SvenB skrev: Helt rätt.
yes, I am still in the running to become "2014 års jagrullare". Maybe not :D
Användarvisningsbild
av lennarte
SvenB skrev:Helt rätt. Men nu är det så bra så att det är både miljömässigt och privatekonomiskt fördel att köra på etanol i stället för bensin i flexifuelbilar.
Inte för att jag vill "trampa någon på tårna" men varför "pratas" det inte längre om dieselns miljömässiga nackdelar (NOX, stoft och partiklar) utan bara om CO2. Som förvisso är bättre än bensinmotorer men betydligt sämre än etanoldrivna motorer. Det där med stoftavskiljare låter ju bra, den det släpper ju igenom dom allra minsta och farligaste partiklarna. "För var gång blir det bättre, men bra lär det aldrig bli" (Cornelius Wresvijk). Är det bensinbolagen som ligger bakom denna "lobbying" som har gett dieseln sådana framgångar? eller är det biltillverkarna som ju kan ta mer betalt för en dieselbil?? Detta har säkert "avhandlats" flera gånger, men det verkar mer aktuellt än någonsin nu när luften i städerna börjar bli sämre igen efter flera år av förbättringar.

Mvhh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
TommyP86 skrev:Biltillverkarna har mycket stora utvecklingskostnader på diesel gentemot bensin.
Utveklingskostnader är alltid bra att skylla på. En modern bensinmotor är också utvecklad under lång tid och hade det lagts ner lika mycket tid på utveckling av etanoltriften hade vi inte haft någon CO2 diskussion (vad det gäller biltrafiken) alls idag. Lobbyisterna i dieselindustrin ärende fick regeringen att stoppa bygget av etanolfabriker baserat på skogs och lantbruks avfall för några år sedan. Nu ska det göras "miljövänlig" diesel istället av samma råvaror.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SvenB
lennarte skrev:
SvenB skrev:Helt rätt. Men nu är det så bra så att det är både miljömässigt och privatekonomiskt fördel att köra på etanol i stället för bensin i flexifuelbilar.
Inte för att jag vill "trampa någon på tårna" men varför "pratas" det inte längre om dieselns miljömässiga nackdelar (NOX, stoft och partiklar) utan bara om CO2. Som förvisso är bättre än bensinmotorer men betydligt sämre än etanoldrivna motorer.
Jag vill förklara mitt inlägg lite. Observera vad jag skrev. Jag menade att när man har en flexifuel är det "hål i huvudet" att inte köra på E85 när det finns att tillgå. Jag körde i 4 år enbart på E85 med min V50 1,8F utan några som helst problem. När jag bytte bil blev det en D2. Inte av ekonomiska skäl, utan för att den bil jag köpte hade den motorn. Jag blev dessutom tveksam till vad politikerna vill med sitt snack om att "fordonsflottan skall styras mot fossilfritt bränsle". Man styr fö***nnat dåligt. Inga styrmedel alls, de som fanns är borta för länge sedan. Det som finns kvar är den 5 åriga skattebefrielsen, men den har alla miljöklassade bilar. Som det är nu med den saken kommer antalet bilar som går att köras på E85, inte öka utan minska. Nybilsförsäljningen av dessa börjar väl närma sig noll.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]