Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
dextro96 skrev:kan säga också att jag mätte batteriet med en multimeter nyss o de ligger på 14.9volt när motorn är av såklart. själv tycker jag att de är rätt högt men fan vet jag XD
Säker på att det var 14.9 och inte 12.9?
Övervolt på ett batteri som inte laddar hör inte till vanligheterna (trasiga batterier ger snarare undervolt).
av volvos801999
Har du kollat med den inbyggda felsökningen den ger bara i stora drag vad som kan vara fel
vrid nyckeln i läge 2 i tändningslåset håll in knappen read (har jag för mej att den heter sitter ytters på blinkersspaken)
och tryck bakre dimljusknappen två gånger då bör du se text i färddatorn.

En sak till vilken stereo sitter i bilen hade själv stora problem när inte original stereon satt i bilen massa spökkoder på can bussen
av dextro96
det är original eller jag vet inte om de är en ana stereo i. men det är en Volvo business class så kanske andra högtalare
jag har använt en bluetooth felkodläsare. en från Biltema och en som kan kopplar till datorn men ingen av dem kostade över 600kr så
men ingen som har en som garanterat ska funka till en v70 01 bor i Nynäshamn ska ta körkort nu i höst så. och jag får bilen av farsan ifall jag lyckas ficksa henne. finns ju visa mekaniska fel men är inte rädd för dem mest rädd för SRS lampan
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Om du gillar Volvo och har tänkt att åka Volvo så är mitt råd: Köp en riktig felkodsavläsare. Allra bäst till just Volvo är Dice med Vida. du får en sån för runt 1000:- på tex ebay. Du behöver också en bärbar dator att koppla ihop dicen med. Du kommer att ha nytta av den även om du byter till nyare Volvo senare. :)
Användarvisningsbild
av wissel
dextro96 skrev:jupp har laddat batteriet, och sedan dragit ut de. sen går ju bilen att starta utan problem :3 så de ska ligga över 12v
"vad menar du när du skriver " sedan dragit ut de" ??
SRS felet är troligen ditt minsta problem......men det fordrar en riktig Felkodsläsare för att ta bort.
Ditt batteri skall visa i viloläget efter ett par timmar 12,72 volt o inget annat.
Mäter du med motorn igång så får du värden på ca 14 volt vilket är detsamma som generatorn ger.
Du har med säkerhet ett gäng felkoder som bör tas bort.
den "inbyggda" felkoderna existerar inte ens, bara att det finns felkoder i den o den styrenheten, ger noll vägledning.
Va synd, jag var i Nynäs idag, hade kunnat hjälpa dig.....:-(
av dextro96
aha. oki :) mjo alla på forumet verkar vara väldigt hjälpsamma och trevliga, som de ska vara :)
men kanske a vete fan får väl köpa en sån där volvo orginal Dice eller en dyr obd. men volvos Dive står att de kräver en dator med Windows 7 pro
av dextro96
kan säga också att SRS lampan tänds på första knippet när jag vrider nyckeln. då ska ju ingen lampa lysa de är ju förns andra knippet alla lampor börja ha ett disco.
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]