Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
Jag körde med Volvos original leather-care tidigare, men resultatet var ju ett skämt.

Nu kör jag med BABYTORKLAPPAR dvs sånt man torkar barnbajs med (engångservetter med någon form av olja)
Dessa tar till 100% bort all smuts som går att ta bort, "det blir soprent"

Sedan kör jag med Turtles skinn"vax" eller vad det kallas, blir supermjukt, snyggt och hindrar smuts och blåfärg från jeans att fastna. Rekommenderas starkt!
av Cox
Själv rengör jag mina lädersäten med galltvål, funkar hur bra som helst och rent blir det.
Sedan är det bara att smörja in skinnet. Har ljust läder i bilen och sätena ser nya ut trots 19000 mil.
Så skippa alla dessa dyra medel som Volvo, Mio Ikea med flera säljer. Ikea är dock billigast på Leather Masters rengöringskit
Användarvisningsbild
av Sceptic
Så Turtles är alltså att föredra framför Volvos leatherkit. Noterade att det inte fanns med någon instruktion i det dyra kitet från Volvo, något speciellt att tänka på?
Var köper man Turtles läderbehandling tro?
Användarvisningsbild
av Strebern
Sceptic skrev:Så Turtles är alltså att föredra framför Volvos leatherkit. Noterade att det inte fanns med någon instruktion i det dyra kitet från Volvo, något speciellt att tänka på?
Jag tycker turtles fungerar klockrent. Det blir inte fett som med ex.vis minkfett eller annat, men det ger fortfarande skyddet och att inte blåjeansfärgen fastnar på mina ljusa skinnsäten är det som avgjorde matchen. Turtles är som ett vax, man arbetar in det, låter torka, och "vaxar av" överflödet :mrgreen:

Går att köpa på OK/Q8 och mekonomen, skulle tro att det finns på de flesta andra mackar med.

OBS! Vid väldigt skitiga säten så ska man förrengöra, annars så kan man köra turtles direkt då det även är rengörande.

Med vänlig hälsning Patrik
Användarvisningsbild
av P210
Gillar man lukten av läder kan jag rekommendera Gliptone Liquid Leather Cleaner och Gliptone Liquid Leather Conditioner.
Smetar nog in sätena varannan månad bara för att få behålla lukten :D
Bild
Användarvisningsbild
av Sceptic
Strebern skrev:
Sceptic skrev:Så Turtles är alltså att föredra framför Volvos leatherkit. Noterade att det inte fanns med någon instruktion i det dyra kitet från Volvo, något speciellt att tänka på?
Jag tycker turtles fungerar klockrent. Det blir inte fett som med ex.vis minkfett eller annat, men det ger fortfarande skyddet och att inte blåjeansfärgen fastnar på mina ljusa skinnsäten är det som avgjorde matchen. Turtles är som ett vax, man arbetar in det, låter torka, och "vaxar av" överflödet :mrgreen:

Går att köpa på OK/Q8 och mekonomen, skulle tro att det finns på de flesta andra mackar med.

OBS! Vid väldigt skitiga säten så ska man förrengöra, annars så kan man köra turtles direkt då det även är rengörande.

Med vänlig hälsning Patrik
Tack, får väl använda rengöringsmedlet från Volvos leatherkit och strunta i deras vax och istället köpa till en flaska Turtles.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag har använt Biltemas sats för andra året i rad, har inget att jämfora med men förpackningen räcker till två behandlingar.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag använde meguiars interiörmedel på en "mirakelsvamp" och sedan Volvos kit som TS använde :)

Blev kanon! :D Bilen är dock bara tre månader gammal och jag har kört 1200mil. Men är pedant så vill göra iordning dom ofta ändå :wink:
Användarvisningsbild
av Allinug
Vad är det för verksamma ämnen i det som man ska använda? Är det åt fett-hållet eller mer åt vax-hållet?
Jag skulle behöva se över växelspaksdamasken i V70n (med halvskinn) och har botaniserat i skovårdslådan och gjort vissa fynd: fiskarsmorning och "sportwax". Kanske något av detta skulle kunna användas?
Användarvisningsbild
av NHansson
Fick tipset i en annan tråd om att använda Arcticlean interior clean för att få fram orginal yta på läder, beställde en flaska och provade min gamla knopp som har 20 000 mil på nacken och insmord med Meguiars lädervård. Resultatet är fantastiskt och busenkelt att använda! :)
Nu försöker jag bara hitta nån bra lädervårdsprodukt som skyddar lädret utan att smörja det till blank yta igen, tips?
Bilagor
Collage_ny.jpg
Collage_ny.jpg (346.49 KiB) Visad 1070 gånger

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&ari[…]

löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]