- tor 11 sep 2014, 16:09
Du ser kanske att jag saktat inlite och kör 10km/h under gällande begränsning.. Det var min bedömmning av vad som krävdes för en säker körning, samt att jag var extra koncentrerad på vad som dök upp framför mig i dimman. (Inget pill på radion/mobilen eller i sensus.)
Jag bedömde att jag skulle kunna stanna om det dök upp ett hinder... Men till skillnad från när det är fri sikt var marginalen på hur lång tid jag hade att upptäcka hinder minskat.
Att sakta in så man har samma förutsättnigar i reaktion som vid helt fri sikthar motsatt effekt i trafiksäkerhet då de bak mig som inte skulle sakta ner så mycket skulle kunna köra in i mig bakifrån.
Vojje skrev:då skulle jag rekommendera att du anpassar hastigheten i enlighet av vad Trafikförordning förordar;Trollvojje igång igen...
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Du ser kanske att jag saktat inlite och kör 10km/h under gällande begränsning.. Det var min bedömmning av vad som krävdes för en säker körning, samt att jag var extra koncentrerad på vad som dök upp framför mig i dimman. (Inget pill på radion/mobilen eller i sensus.)
Jag bedömde att jag skulle kunna stanna om det dök upp ett hinder... Men till skillnad från när det är fri sikt var marginalen på hur lång tid jag hade att upptäcka hinder minskat.
Att sakta in så man har samma förutsättnigar i reaktion som vid helt fri sikthar motsatt effekt i trafiksäkerhet då de bak mig som inte skulle sakta ner så mycket skulle kunna köra in i mig bakifrån.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13