Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban12
Robban12 skrev:

När jag köpte bilen så fick jag Polestar, skillnaden mellan RICA och Polestar är stor, märker största skillnaden i mellanregistret, tex när man accelererar i centrum där det är 50-70km/h ++
av Robban12
kristianmann skrev:Ser ut at gå nästen lika fort med Polestar. :)

Mvh,
Kristian

Ja det är ju inte någon jätte skillnad, kanske en halv sekund eller något. Men laddar jämför jag programvaran så märker alla skillnaden på responsen i mellanregistret. Som sagt så är det ju en momentbegränsare på 1an och 2an för att inte automatlådan ska gå sönder.

Trycker jag full gas när bilen går 50-60 så är det stor skillnad på responsen mellan RICA och Polestar
Användarvisningsbild
av Strebern
Bilnörden skrev:Polestar programmen är anpassade efter vad bilen är certifierade för, inte vad dom håller för.
Ja, och ska bilen ha 275 hk kanske det behövs större bromsar för att få stop på bilen utan överhettning, annan upphängning, bättre kylning på växellådan etc etc etc.

Så länge man kör "som folk" går det säkert jättebra, men om man kör låt oss säga 10 minuter på en skogsväg och leker lite.... frågan är hur bilen mår efter?.

Jag har gjort ovanstående "skogsväg" på 2 olika trimmade bilar tidigare (en 854 T5 och en Audi A4 1,8T), och låt mig säga att bromsskivor och växellådsolja var engångsartiklar i de lägena, även bussningar i upphängningen började knaka och låta efteråt.

Med vänlig hälsning Patrik
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Strebern skrev:
Bilnörden skrev:Polestar programmen är anpassade efter vad bilen är certifierade för, inte vad dom håller för.
Ja, och ska bilen ha 275 hk kanske det behövs större bromsar för att få stop på bilen utan överhettning, annan upphängning, bättre kylning på växellådan etc etc etc.

Så länge man kör "som folk" går det säkert jättebra, men om man kör låt oss säga 10 minuter på en skogsväg och leker lite.... frågan är hur bilen mår efter?.

Jag har gjort ovanstående "skogsväg" på 2 olika trimmade bilar tidigare (en 854 T5 och en Audi A4 1,8T), och låt mig säga att bromsskivor och växellådsolja var engångsartiklar i de lägena, även bussningar i upphängningen började knaka och låta efteråt.

Med vänlig hälsning Patrik
Även i helt original otrimmad så är inte bilen byggd för att orka med sådan körning utan kräver att "du kör som folk", Om du parkerar pjäxan i pannrummet och maxar på bana så kommer du att överhetta bromsarna och diverse olika delar oavsett om det är 215 hk, Polestar 215, Rica 275. Enda skillnaden är att det tar lite kortare tid.
Användarvisningsbild
av Strebern
VolvoB20 skrev: Även i helt original otrimmad så är inte bilen byggd för att orka med sådan körning utan kräver att "du kör som folk", Om du parkerar pjäxan i pannrummet och maxar på bana så kommer du att överhetta bromsarna och diverse olika delar oavsett om det är 215 hk, Polestar 215, Rica 275. Enda skillnaden är att det tar lite kortare tid.
Underbart härlig textrad :D

Visst är det så, jag får omformulera mig lite, om man får oerhört mycket mer effekt (275hk i detta fall) så inbjuder det oftare till att man drar på lite extra när man får chansen, och ju mer aggressiv trimning man har, desto större chans att någon del av bilen inte hänger med, ex. vis några omkörningar på raken med snabba bromsningar mellan kan göra att man skevar skivorna eller värre, tappar bromsförmågan.

Så ska man trimma hårt, så är det nog bra att man använder effekten med insidan av skallen istället för hornen som ibland växer upp ur skallen.
av jpennerb
HakanF skrev:Konstigt att "trimmet" stryper vridmomentet på de låga växlarna.

Det är på höga växlar som vridet skadar.
:???:

Har du verkligen koll på fysikens lagar?

Som jag har lärt mig så minskar vridmomentet med varvtalet. Det har inget med vilken växel som man kör på. Lågt varv = högt moment, högt varv = lågt moment. Därför man aldrig ligga med för hög växel och segdra runt 1500-2000, sliter massor på växellåda och koppling!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]