Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Nytt nu på XC70 MY15 får man en annan ratt som liknar lite den som sitter i nya XC90.

Bild

Såhär ser en XC70 med modern wood och ljus klädsel ut

Bild
av refbob
Takluckan är bara skräp. Läckagerisk och lägre takhöjd. Jag träffade en som hade exakt lika bil som min xc70 men med taklucka. Den läckte in efter 3 månader när vi har och handtvättade i tvätthallen. Har du lastpaketet? EL-bakluckan är toppen när man handlar och är hundägare. Orginaltonade rutor är mycket hållbarare = blir inte repiga som plast blir. Riktigt reservhjul är bra. Men du kanske bor i Stkhlm. Då är väl hjälpen nära till hands. Avtagbart drag innebär mera underhåll och är dyrare. Själv skulle jag nog satsat på sport. Xc70 är lite mjuk tycker jag. Även om komforten är toppen. Det blir en fin bil hur som helst.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Jag hade plockat bort driver support och navigation och köpt D5 istället, men det är jag de :D
av valln
MartinS skrev:Jag hade inte valt luckan av precis alla anledningar som du valt bort den. Läckagerisken och den lägre takhöjden är mina två främsta argument mot den, men även att det faktiskt kommer en hel del kyla från den under vinterhalvåret.
Addera dessutom risken för mögel och bakterietillväxt.
av Petke
Guligan skrev:Skiljer det inte mer än 4 Tkr så hade även jag lätt valt till lucka. Sen beror det lite på vilken färg du valt till bilen. Det är förbannat snyggt med taklucka på t.ex. en silver metallic bil, ja alla ljust lackerade bilar egentligen.
Efter lite närmare koll så skiljer det bara 2298:- Men jag har fortfarande svårt att bestämma mig, handlar inte så mycket om pengarna utan mer om vad takluckan är bra till.. Rädd att den ska läcka o krångla.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Läcka och strula behöver du nog inte oroa dig för. Jag ser dock ingen fördel, har ingen på min V70 däremot har vi öppningsbart panorama på våran megane 2011. 6500 kostade det, helt åt skogen om du frågar mig. Men sen, 3000 är inga pengar i en affär på 410+
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Äsch, tänk inte på det. Har haft lucka i alla bilar sen 2001 och jag har aldrig varit med om något läckage. Behåller dock bilarna max 2 år.

Taklucka/panoramatak ger ett skönt ljus i kupén! :-)-)

Jag är 190cm lång och har aldrig haft problem med takhöjden i någon Volvo med taklucka/panormatak...
av Petke
para skrev:Mina synpunkter:
- Inbyggda bälteskuddar är kanon om du har barn i den åldern.
- Tonade rutor. Tänk bara på att fabrikstoningen är ganska ljus på 70-bilarna så vill man ha mörkt är det film som gäller.
- Barnsäkerhetsknappen för bakdörrar/fönster jättebra för klåfingriga ungar
- Dynamiclädret, snyggare stolar
- Nivåreglering bra att ha.
- Takluckan känns fruktansvärt omodern. Ska det va så ska det vara panoramatak.

Funderade du inget på sport-edition?
Då slipper man allt utvändigt krom och får nivåreglering, sportchassie och dynamic-stolarna.
Barnsäkerhetsknappen är helt klart bra, den ska jag lägga till. De inbyggda bälteskuddarna har jag funderat på men valt bort pga att de är lite hårda att sitta på för vuxna. Vi har en barnstol fram och en bak, så det sitter alltid en vuxen bak.
Nej sport-edition har jag faktiskt inte tittat på, jag föredrar det "klassiskt eleganta utseendet" eller vad man skall kalla det. Utan vinge, tonade rutor och för stora fälgar, gärna med ljust läder... Fan man tro jag e pensionär efter föregående mening :lol: (är 36)
av Petke
XC90_Executive skrev:Äsch, tänk inte på det. Har haft lucka i alla bilar sen 2001 och jag har aldrig varit med om något läckage. Behåller dock bilarna max 2 år.

Taklucka/panoramatak ger ett skönt ljus i kupén! :-)-)

Jag är 190cm lång och har aldrig haft problem med takhöjden i någon Volvo med taklucka/panormatak...
Jag kommer visserligen behålla bilen i 4-5 år, är ett privatköp så det skulle bli för dyrt för mig om jag bytte oftare. Men jag får leta upp någon volvo handlare imorgon som har XC70/V70 med taklucka inne som jag kan titta på, kanske lättare att bestämma mig om jag får se det i verkligheten.
Sedan återstår frågan OM jag överhuvudtaget KAN lägga till detta tillval i efterhand. Det innebär att jag måste ändra bilmodell på ordern, för PRO paketet ingår i modellen och är inte ett tillbehör om man tittar på min order.
Hur som helst så har jag bestämt mig för att åka till säljaren och lägga till barnsäkerhetsknappen och byta till zephyrus fäljarna imorgon, kanske takluckan om det går. Därefter har jag nog nått taket för vad jag motivera för frugan att lägga på bil :D
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]