Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tedsvensson
Ni, liksom jag, som hämtade era V40 bilar när modellen nyintroducerad 2012 och nu haft den ungefär två år. Hur känns det? Är ni nöjda eller känner ni att ni måste byta bil snart? Problem på vägen?

Själv är jag mycket glad för min V40, den är allt jag vill en bil ska vara. Har iofs haft lite problem med knakande förardörr, visst knirrande i ratten och lite andra smågrejor men på det hela inga större problem. Lite repor och stenskott har jag också haft oturen att råka ut för, men den har också rullat 4000 mil strax (ska snart in på 4-tusenmilaservice)
Användarvisningsbild
av crumpets
Trasig parkeringssensor och kylfläkt har gjort att min upplevelse av bilens kvalitet tagit en rätt allvarlig törn. Jag har varit och provkört ett antal andra bilar när jag var som mest trött på Bilias usla hantering. Problemet är bara att V40:n passar mina behov och preferenser för en bil så klockrent att jag blivit riktigt rejält besviken av allt annat jag kört, vilket gjort mig mer övertygad om att försöka acceptera det småfix som varit och njuta av allt bilen är bra på istället. Tycker fortfarande modellen känns uppfriskande ny och man ser inte så många andra på vägarna att de blivit tråkiga på det sättet.
Användarvisningsbild
av Snowie
2000 mil körda.

Har en del knarrningar i höger framdörr, skall se till att få det åtgärdat. Handsfree kunde varit bättre.
Men utöver det så osar bilen kvalitet!.
Tyvärr har jag fått en parkeringsskada, men blev endast lackskador.

Generellt dåligt:
För högt insteg för att få in saker lätt i bagageutrymmet.
Placering mugghållare fungerar endast vid Automat...

Önskelista.
Större motor alternativ T6 / D5 samt D6 (hybrid)
Sportstolarna från tex S60
Bättre premium stero.
AWD möjligheter.
Polestar version... 350HK / AWD i den bilen hade jag köpt direkt!

Med andra ord en verklig konkurent till BMW 135 / Audi S1 /Mercedes AMG 45
av kawa
tedsvensson skrev:Ni, liksom jag, som hämtade era V40 bilar när modellen nyintroducerad 2012 och nu haft den ungefär två år. Hur känns det? Är ni nöjda eller känner ni att ni måste byta bil snart? Problem på vägen?

Själv är jag mycket glad för min V40, den är allt jag vill en bil ska vara. Har iofs haft lite problem med knakande förardörr, visst knirrande i ratten och lite andra smågrejor men på det hela inga större problem. Lite repor och stenskott har jag också haft oturen att råka ut för, men den har också rullat 4000 mil strax (ska snart in på 4-tusenmilaservice)
Jag upplever samma sak i min V40. Ratten låter ibland när jag vrider den och jag vet inte vad det kan bero på. När detta åtgärdades för dig, sa de på verkstan vad det berodde på?

Tacksam för svar!

/K
av perhall
Kanske kvalitetskänslan blivit bättre. Hade nyss en V40 T5 som hyrbil. Bättre kvalitetskänsla än i V70:n och bättre än i BMW 1- och 3-serie. Blev imponerad av det. Håller med om att modellen är fräsch. Sen ger ju 18" och sportchassi begränsad komfort, men det gäller ju alla konkurrenter i klassen också..
Användarvisningsbild
av tedsvensson
kawa skrev:
tedsvensson skrev:Ni, liksom jag, som hämtade era V40 bilar när modellen nyintroducerad 2012 och nu haft den ungefär två år. Hur känns det? Är ni nöjda eller känner ni att ni måste byta bil snart? Problem på vägen?

Jag upplever samma sak i min V40. Ratten låter ibland när jag vrider den och jag vet inte vad det kan bero på. När detta åtgärdades för dig, sa de på verkstan vad det berodde på?

Tacksam för svar!

/K
Han smörjde upp rattstången, och jag har själv satt lite extra fett vid kuggarna undertill. Du ser det om du böjer dig ner och liksom tittar uppåt. Det hjälpte min, men den kan knirra lite precis när man startar bilen fortfarande men försvinner sedan. Jag är inte helt säker på att smörjningen skulle vara det som löste problemet, men som sagt det blev bättre.
av linois

Hej

Jag har snart kört 4000 mil med min D3:a. Har bara positivt att säga om bilen, har gått och går mycket bra. Det enda som varit är lite lacksläpp på stötfångaren bak. :-)-)

Mvh
Användarvisningsbild
av crumpets
Vad tycker ni om värmen i bilen? Jag sitter ofta och fryser som fasen. Från att det är ca +10 ute blir det svinkallt därinne under färd. Jag kör ofta klimatanläggningen på 25 grader och huttrar ändå.
av kawa
tedsvensson skrev:
kawa skrev:

Tacksam för svar!

/K
Han smörjde upp rattstången, och jag har själv satt lite extra fett vid kuggarna undertill. Du ser det om du böjer dig ner och liksom tittar uppåt. Det hjälpte min, men den kan knirra lite precis när man startar bilen fortfarande men försvinner sedan. Jag är inte helt säker på att smörjningen skulle vara det som löste problemet, men som sagt det blev bättre.
Det visade sig vara under själva ratten problemet var. Där airbagen och tutan sitter. Mekanikern hittade en instruktion där man ska tejpa i fyra hörn under tutan så försvann knirrandet helt.
Användarvisningsbild
av Doffen
crumpets skrev:Vad tycker ni om värmen i bilen? Jag sitter ofta och fryser som fasen. Från att det är ca +10 ute blir det svinkallt därinne under färd. Jag kör ofta klimatanläggningen på 25 grader och huttrar ändå.
Jeg opplever min V40 som litt kald. Tar lang tid før den blir skikkelig varm inne i bilen, til tross for motortemperaturen er på midten.
På V40en har jeg 23 grader, mens på XC70en klarer jeg meg lenge med 20 grader.
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]