NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
#897595
Var i somras på gång att byta till en V60 men efter lite kalkylering blir det att ha kvar V50n ett tag till.

Något som vet om Polestar är på gång med någon mjukvara till D3:an automat årsmodell 2012?
Av vad jag har läst mig till så är V40 D3 inte samma motor ändå, trots samma hästar/Nm, och där har Polestar tagit fram tydligen en lösning.

Har mailat Polestar, inväntar svar.
Om Polestar är ute ur leken, vad finns det för andra bra, tillförlitliga alternativ?
av Kluster
#897599
Vad jag har läst mig till så är det enbart mjukvaran som Polestar "förfinar". Är det samma procedur som utförs hos BSR, Rica och Autotech?
Användarvisningsbild
av crumpets
#897608
Det är mycket riktigt bara mjukvara som byts ut av både Polestar och de andra trimfirmorna. Skillnaden är att Polestars mjukvara verkar vara Volvoutvecklad för de vågar ge garantier på allting, regbevis m.m. vilket tyder på att de uppfyller samma livslängdskrav, värmekrav, utsläppskrav osv. Vilket ej de fristående trimfirmorna gör. Är du inte så oroligt lagd kan du gott ta deras mjukvara istället.
Det tycks vara D5204T5 i både V50 och V40 D3 så det är samma motor, samma mjukvara osv. I v40 kan den uppgraderas till D5204T via Polestar, väldigt märkligt att de inte släppt detta till V50 eftersom det till och med är samma låda till den. Motorn finns ju i V50 dessutom. Kanske de helt enkelt inte orkat pga väldigt liten marknad.
Användarvisningsbild
av Perra83
#897621
Då Polestar inte finns till dessa D3 motorer så köpte jag RICA till sambons C30 D3 2012.

Bor du i närheten så kom förbi och testkör. Det blir en helt annan bil! Har inget negativt att säga om RICA.
Min V60 D4 är en riktig surhink i jämförelse.
Användarvisningsbild
av Zanders
#897647
För att kunna erbjuda en optimering så finns det flera parametrar som måste tas i beaktning;

1. Tekniska förutsättningar för att kunna höja effekten.
2. Certifierad bränsleförbrukning ska vara oförändrad.
3. Certifierade utsläppsnivåer ska vara oförändrade.
4. Optimering inom ramen för Volvo Original Garanti.

Det finns fler parametrar men dessa är de viktigaste. Motorn klarar inte alla våra krav och därför kan vi inte erbjuda någon optimering.

Med Vänlig Hälsning
Polestar

Va mitt svar på frågan om D4 automat vilket är samma som din D3 så det ser ju inte så lovande ut :(
Användarvisningsbild
av crumpets
#897648
Fast för en D3 är det ju mer lovande, de kan bara sälja D4-mjukvaran till den och kalla det polestar :)... Som de gör på V40. Då är alla cert, förbrukning, osv redan certat. Kanske man snikat in och satt mindre bromsar eller nåt sånt på V50 D3?
av Kluster
#897655
V50
D3 D5204T5
110/3500 150/3500 350/1500-2750 5 81 77 1,984 16,5:1


D4 D5204T
130/3500 177/3500 400/1750-2750 5 81 77 1,984 16,5:1

V40
D3 D5204T6
110/3500 150/3500 350/1500-2750 5 81 77 1,984 16,5:1


D4 D4204T14
140/4250 190/4250 400/1750-2500 4 82 93,2 1,969 15,8:1

Ja, jämför man V50 D3 med V40 D3 är det exakt samma motorspecifikationer, förutom motorkoden. :roll:
Användarvisningsbild
av P210
#897662
Vet att skillnaden mellan en V70 installation på D5:an, 205hk/420hk (D5244T10) och V50 180hk/400Nm är något mindre grenrör/insug, en eftergift för en trängre kaross, förmodligen samma setup som hittat ned i V40, så inte konstigt om det är samma spec.
av Kluster
#897906
Zanders, detta svar fick jag nyss:

Hej Fredrik,

Tack för ditt e-mail.

Det finns inga planer på att erbjuda optimering till V50 D3.


Med vänlig hälsning /
Polestar
--------------

Känns lite overkill att nämna för dom att "V50 D3 och V40 D3 är samma motor", dom har väl koll på detta eller vad tror ni?

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]