I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av aldrigstanna
aldrigstanna skrev:Har kört in ett från autotech sedan några månader. Steg 1 alltså, inget annat. Är en s60 my08. Tycker nu efter ett tag att kopplingen börjat slira , dock bara när jag har optimeringen inladdad. När jag kör orginal går det bättre. Sån pass skillnad att jag numera bara kör orginal. Nån som varit med om liknande? Är det samma koppling i 140 och 170 hästars? Kan det vara nåt annat som spökat, tex programeringen?

Om man ska in på service eller lagning, kan dom se optimeringen om jag ställt in den på orginal?

Tacksam för vägledning :)
FYI så var övre motorkudden slut. Ska prova byta den så får vi se. Det var nog inget med kopplingen :oops:
Användarvisningsbild
av Guru
Ja, det är samma koppling i 140/170hk. Däremot olika utväxling på växellådan/slutväxeln. Om jag inte minns helt fel är det samma som i gamla S/V40 2,0T (inte T4).
av HSöder
Tjena!

Skaffat mig en S60 2.4, och funderar på att peta i lite trim i motorn! Och som jag förstått det av denna tråden så det enda jag egentligen riskerar är att mjukvaran kan bli inläst fel / vara trasig.
Mekaniskt ska det inte vara någon nämnvärd risk i slitage etc?

Undrar även lite (då jag inte är värst bilkunnig, än) hur pass stor skillnad gör hästarna och vridmomentet egentligen? Värt 5000kr?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Guru
Beror på hur du kör. Du märker ingen skillnad i normal körning. Men om du ofta varvar över 4000 rpm på fullgas så kommer du att märka skillnad. Huruvida det är värt 5000kr är individuellt.
av Kulle
Trimmade min gamla s60 2.4 (140hk) med ny mjkukvara från ecotuning och det blev en klart märkbar skillnad iaf, inte som på en turbobil men ändå helt ok. 170hk motorn skall det dock inte vara värd att trimma, ger för liten ökning. Inget att tveka på en 140hk alltså:)
av September23
Jag trimmade min 140 hästare i 2004 till 188 hk med BSR. Det blev en jätteskillnad. Bilen "vaknade" på höga varv ( över 4000), men blev piggare över hela registret. Har kört bilen 25000 mil med trimmet, den har fungerat helt fint. Kan varmt rekommenderas.
av anderssonlake
Uppgraderade med BSR steg 1 för en månad sen. Kostade 1900:- (nedsatt pris i januari). Märker som tidigare inlägg att den vill varva bättre efter 3.500 varv. Jag tycker även att den blivit lite starkare på låga varv. Kan köra på högre växel i stan, korsningar t.ex. Hurvida bensinförbrukning har minskat har jag inte fått riktigt kläm på. Upplever den som något snålare.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)