Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av corpes
Jag har precis köpt mig en begagnad Volvo v70 2011 och stött på mitt första problem efter ca 3 timmars ägande. När man låser bilen så ser det ut som om alla dörrar låses men drar man i handtaget på förarsidan och/eller dörren bakom förarsidan så öppnas bilen. Dom andra två dörrarna fungerar. Några idéer?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Du har inte keyless drive då? Har fjärrkontrollen sex knappar istället för fem? Har du små svarta knappar på alla handtag? Om något av svaren är ja så har du keyless drive och så som du beskriver kan man ändra hur bilen ska bete sig när du drar i ett handtag, om den ska öppna alla dörrar, alla dörrar på ena sidan alt bara dörren du vill in i.
av corpes
Som nybliven volvoägare (fd Saab) så är man inte van vid såna finesser...:-) Självklart hade jag keyless drive o allt funkar som det ska. :oops:
Tack.
Användarvisningsbild
av börne
Fast Saabarna har finesser som Volvon inte har. Saknar att stolsvärmen gick på automatiskt vid en viss utetemp & att den sedan stängdes av när det var varmt i kupén.

Annars är jag också nöjd med Volvon ;)
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Super att det visade vara den featuren för den är gudomlig, dels för handtagen och uppläsningen men även att man inte behöver ha nyckeln i tändningen. Har alltid nyckeln i jackfickan och det är så otroligt smidigt.

Kul att vi alla tre som skrivit i tråden är forna Saab ägare och precis som Börne antyder, saknar den funktionen med stolvärmen nu när hösten nalkas runt hörnet.
av Schmoyoho
börne skrev:Fast Saabarna har finesser som Volvon inte har. Saknar att stolsvärmen gick på automatiskt vid en viss utetemp & att den sedan stängdes av när det var varmt i kupén.

Annars är jag också nöjd med Volvon ;)
Det är inget unikt för SAAB utan det går att ställa in på Volvos också. Åtminstone om man har Sensus, vet inte hur det ser ut på MY08-10 (11?). Stolvärmen start isf om utetemperaturen är 7°C eller lägre om jag minns rätt. Går även att välja automatisk avfrostning av bakrutan ;)
Användarvisningsbild
av börne
Schmoyoho skrev:Det är inget unikt för SAAB utan det går att ställa in på Volvos också. Åtminstone om man har Sensus, vet inte hur det ser ut på MY08-10 (11?). Stolvärmen start isf om utetemperaturen är 7°C eller lägre om jag minns rätt. Går även att välja automatisk avfrostning av bakrutan ;)
Har inte hittat nåt i min ang stolsvärmen, bakrutan går som sagt men den startar vid ganska hög temp, tror det va 10° vilket jag tycker är lite tidigt. Har för mig att den inte stängdes av heller utan det fick man själv göra när rutan var ren från is. Saaben gick i en kvart sen stängdes den av, men då var isen väck.

Edit: Får nog testa lite mer i vinter.

Ett tryck på knappen startar uppvärmningen.
Lampan i knappen visar att funktionen är aktiv.
Koppla från uppvärmningen så snart isen/
imman är borta för att inte belasta batteriet
onödigt mycket. Uppvärmningen stängs dock
av automatiskt efter en viss tid. Därefter slås
uppvärmningen på och av automatiskt så
länge yttertemperaturen är under +7 °C.
Uppvärmningen kan kopplas in automatiskt
om bilen startas i lägre yttertemperatur än
+7 °C. Funktionen Autoavfrostning måste då
aktiveras under Klimatinställningar

Fattar jag det rätt stängs den av efter en tid, men efter hur lång tid då? Jag har c:a 20 min till jobbet & då hade den inte stängts av & rutan var sen länge ren.

Klimatinställningar
Autofläktjustering
Återcirkulationstimer
Autoavfrostning bak
Stolsvärme tidsbegräns.
Stolsvärme av vid start
Återställ klimatinställn.

Får fan gå ner till bilen, känner inte igen detta.

Jag hade inte Stolsvärme tidsbegräns & Stolsvärme av vid start i min. Finns inte heller med i instruktionsboken. Men finns med i instruktionsboken på nätet!?
av corpes
Det märks att man har mycket att lära om sin nya bil. Bara ta fram tjocka bibeln och börja plöja igenom sida efter sida.....
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]