Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tiger138
Hej
Jag undrar om en 531 topp från penta aq131 passar i en b230f?
Med vänlig hälsning, Marcus
av Rådlös
Passar gör den, men sedan börjar det krångliga. Kamaxeln är ju en marinkam i AQ. Det känns nog konstigt att åka i en bil med den? B230F är en insprutningsmotor. Alla marinmotorerna var förgasarmotorer. Försäkra dig om att det finns hål för spridarna innan du gör något. Det är inte ovanligt att 4-ans utblås är uppbränt. Kylningen har inte riktigt hängt med där. Det går att sätta in en stålring, men kostnad för det närmar sig priset på en bättre utbytesmotor.
Användarvisningsbild
av päpplet
Spridarna sitter i insuget, bara B230E som har spridarna i toppen. Får du toppen riktigt billigt kan det vara värt att prova men en 531 med VX3 kam (marinkammen tror jag inte är så värst bra i en bil överhuvudtaget) brukar gå lös på runt tusenlappen så överväg såna saker.

Vevaxeln från marinmotorn är däremot trevligare ;)
av NilsO
Går det att montera temperaturgivarna (2 st) som B230F har på marintoppen?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
531 från en marinmotor + exempelvis VX3-kam + 230F fungerar alldeles utmärkt, har just en motor inne för renovering och byte av topp samt kamaxel enligt ovan. Lite mer kräm i min 91:a 240. :wink:

Mvh GK
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]