Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

När man kör med ljusväljaren i halvljusläge (vänster) kan man inte slå på helljuset konstant. Det slocknar så fort man släpper spaken och man kan alltså bara använda heljjuset som ljustuta. Samma när man har ljusväljaren i mittenläget (varselljus? men så ska det nog vara). Med ljusväljaren i högerläget (dimljus?) så funkar dock helljusen som de ska. Man drar spaken mot sig och släpper och helljusen är på. Gör det igen och de stängs av.

Var tror ni felet kan ligga? I själva ljusväljaren? Jag vet inte varför relät inte fastnar i helljusläge. Kan det ha att göra med dåliga jordpunkter och att strömmen vid halvljusläge inte räcker till för att låsa reläet men att den räcker till när man är i dimljusläge?

Jag kollade ljusrelät och bytte det mot relä 231-dimbakljus (samma sorts relä) och det gjorde ingen skillnad.

Tack på förhand!
Zeus skrev:Det är så det ska vara!
Ok, nu känner jag mig lite halvkorkad här... Möjligen helkorkad. Har haft bilen på verkstad så de kanske slog om ljusväljaren och jag har åkt runt utan halvljus på... Vilket är egentligen halvljusläget på ljusratten? Vänster, höger eller mitten?
Både läget längst till vänster och längst till höger är halvljus, som då lyser när tändningen är på (inte annars). Enda skillnaden är att det går att slå på helljuset i läget till höger (som du märkt).

Läget i mitten är parkeringsljus. Det fungera även när man inte har tändningen på.

Det finns en säkring man kan ta ur (har för mig det är nr 25) för att stänga av det "automatiska" halvljuset. Tar man bort den får man bara halvljus i läget längst till höger. I läget längst till vänster är då all belysning släckt även om man har igång motorn. Dvs inte särskilt användbart i Sverige, eftersom man måste ha halvljus tänt när man kör även dagtid. (Åtminstone på 740.)
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
NilsO skrev:Både läget längst till vänster och längst till höger är halvljus, som då lyser när tändningen är på (inte annars). Enda skillnaden är att det går att slå på helljuset i läget till höger (som du märkt).

Läget i mitten är parkeringsljus. Det fungera även när man inte har tändningen på.

Det finns en säkring man kan ta ur (har för mig det är nr 25) för att stänga av det "automatiska" halvljuset. Tar man bort den får man bara halvljus i läget längst till höger. I läget längst till vänster är då all belysning även om man har igång motorn.

Att det hela är lite ologiskt beror på att ljusvredet även sitter på exportbilar, och där har det delvis en annan funktion. I Sverige får (eller fick) man inte köra med annat än halvljus, därför valde man automatiskt halvljus på svensksålda bilar.
Dock har jag endast varselljus längst till vänster ?:-/
Zeus skrev:Dock har jag endast varselljus längst till vänster
När säkringen till det automatiska halvljuset är monterad så lyser varselljusen när tändningen är på och ljusvredet är till vänster. Det slocknar när du vrider till p-ljus (mittläget) och halvljuset (+ p-ljus) tänds längst till höger. Då och endast då ska helljuset fungera (ljustutan fungerar alltid). Slår du av tändningen i det läget ska allt slockna. Det är det läget jag använder alltid, även om det hade räckt med varselljus på sommaren.

Mvh
Lennart
NilsO skrev:Både läget längst till vänster och längst till höger är halvljus, som då lyser när tändningen är på (inte annars). Enda skillnaden är att det går att slå på helljuset i läget till höger (som du märkt).

Det finns en säkring man kan ta ur (har för mig det är nr 25) för att stänga av det "automatiska" halvljuset. Tar man bort den får man bara halvljus i läget längst till höger. I läget längst till vänster är då all belysning släckt även om man har igång motorn. Dvs inte särskilt användbart i Sverige, eftersom man måste ha halvljus tänt när man kör även dagtid. (Åtminstone på 740.)
Aha, där ser man. Då lärde man sig något trots allt. Att båda lägena var halvljus, inte så konstigt att man har blivit förvirrad. Tack för svaren! :) /Ljushuvudet

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]