Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Vojje skrev:
Perc skrev:Styrleder, bussningar, bromsslangar, hjullager och rostiga bromsskivor är inte lagning utan service. Bakre torkarmotorn är standardfel.
låter mer som omfattande reparationer
Normalt underhåll är det, omfattande reparationer är när man rostlagar, byter motordelar mm som tar tid och är avancerat med specialverktyg så du inte kan göra det hemma, inget av det uppräknade tar mer än 1timme/st att fixa hemma i garaget inkl. fikapaus, tom stötdämparbyte/fjädrar är normalt slitage då dom försvagas över tiden.
18000mil är inga mil, när man närmar sig 30000mil kan byte vara påkallat innan bilen blir svårare att sälja.
Inga uppräknade fel är annat än normalt slitage och att en sensor ballar ur är bara väntat även om det är tråkigt. Byter gör man när reparationskostnaden överstiger lån på en nyare räknat på ett år, eller 30000 strecket närmar sig.

Bromsskivor runt om kostar inte mer än drygt 3000kr inkl. belägg, bärarm dryga 1000kr, hjullager drygt 1300kr fram som bak, bromsslang nån hundring, skroten har torkarmotorer och sensorer. Då kommer du inte ens 2 månader med privatleasing för samma pengar så då betalar du för att känna doften av ny bil, inte spar pengar. Resten av underhållet tar bara några månader till att köra in på gamla.
Det är skumma och elaka elfel man skall vara rädd för och det är egentligen strax innan kopplingen/slavcylindern ger upp man skall byta för att slippa betala det.
Sen är det ju så att man köper ju inte tex bromsskivor där dom är dyrast, då skulle jag behöva lägga ut nästan 9000kr på komplett uppsättning+belägg, nu kan jag få tag på bosch skivor och belägg för under 4000kr för samma kompletta uppsättning utan allt för stor ansträngning och utan "kompispris" eller rabatt.
Allt ovan är vanligt slitage som man får räkna med i den åldern. Även med de reparationerna kommer totalkostnaden vara långt under värdeminskningen för en nybil. Det blir inte billigare av leasing heller utan tvärtom.
Perc skrev:Styrleder, bussningar, bromsslangar, hjullager och rostiga bromsskivor är inte lagning utan service. Bakre torkarmotorn är standardfel.
inget av detta, förutom ett svarvskrap på bromsskivorna, har jag tvingats göra efter drygt 38000 mil på bil av annat märke än Volvo.
Det är typiskt Volvo att dels endast skicka med delarna, istället för att montera dem innan leverans på ett sådant sätt att de fungerar klanderfritt dels att bygga bilarna av detaljer med undermålig kvalitet och slitstyrka. Resultatet av detta är välkänt.
Man hinner knappt hemifrån innan motorlampan tänds och det börjar knirra och knarra lite här och var. Förmodligen skulle Volvo gå under om man erbjöd 5 års garanti istället för 2 år utan horribla prisökningar. Stackars medelsvensson får stå för kalaset istället.
Uppfattar man att bilen är ett svart hål i ekonomin, är den förmodligen också det och bör avyttras omedelbart. Tydligen finns det de som älskar att kräla runt och under sin bil jämt och ständigt. Låt då de göra det :D
Lövet skrev:Allt ovan är vanligt slitage som man får räkna med i den åldern. Även med de reparationerna kommer totalkostnaden vara långt under värdeminskningen för en nybil. Det blir inte billigare av leasing heller utan tvärtom.
kan bara instämma

lägger inte speciellt stora summor på mina bilars service/reperation per år. Det är någon bussning typ, annars är det bara att tuta o köra
senast jag kollade krävdes det en lift, en rejäl hög med verktyg, en press och en 4-hjulsinställning för att byta bussning.
Smidigt :lol:
Vojje skrev:senast jag kollade krävdes det en lift, en rejäl hög med verktyg, en press och en 4-hjulsinställning för att byta bussning.
3 man med spett dessutom, om det är på en XC
milktrucker skrev:
Vojje skrev:senast jag kollade krävdes det en lift, en rejäl hög med verktyg, en press och en 4-hjulsinställning för att byta bussning.
3 man med spett dessutom, om det är på en XC
Plus att man måste offra tre lamm, en oxe samt två svarta hundar.
Hur mycket är det värt att alla eventuella problem är "någon annans" uppgift att fixa? Du får reparera väldigt mycket för att komma upp i månadskostnaden på en ny bil -- oavsett om du köper den eller leasar den. Hittar du en mindre bilreparatör som inte ligger på Bilias timtaxa så blir det ännu billigare...

Vill du byta -- och har råd -- finns det ingen orsak att köra en gammal bil. Senaste åren har jag hållit mig till hyfsat nya bilar. Inte för att det är billigare, utan för att det är enklare.

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]