Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet inte vart jag ska vända mig så jag provar här. Avskyr att meka, bilen ska bara funka. Men nu är det en rad saker som verkar närma sig gränsen för att sluta funka på min V70 och jag står i tankar om jag ska sälja eller om det är värt att ha den kvar och fortsätta plöja in pengar i den.

V70 06:a, BiFuel, 18200 mil, Xenon och lite annat teknokratiskt.

Har precis gjort 18000-milaservicen med kamremsbyte och så lagade de en styrled och någon vakumslang inne i motorn. Kvar finns anmärkningar på torkare bak som är kaputt (men där tror jag en rengörning kan lösa biffen), rostkant på samtliga bromsskivor, små sprickor på bromsslangar fram, En främre länkarmsbussning sliten, två backsensorer är ur funktion, gasregulatorn skulle behöva bytas, ev är ett hjullager på väg att göra sig tillkänna.

Jag blev lite matt och var nästan på väg in i butiken för att privatleasa en ny bil. Frågan är hur länge till man ska skyffla in pengar i volvon innan det börjar bli lite meningslöst och bättre att köpa en ny? Har räknat väldigt grovt och kommit fram till en månadskostnad på ca 2000-2500 exkl amortering (ca 1200) och bränsle sedan vi köpte bilen för 3½ år sedan.

Privatleasing känns attraktivt, men lite dumt när man inte äger bilen sen.

Hoppas på lite hjälp.

/C
Användarvisningsbild
av Perc
Styrleder, bussningar, bromsslangar, hjullager och rostiga bromsskivor är inte lagning utan service. Bakre torkarmotorn är standardfel.
Perc skrev:Styrleder, bussningar, bromsslangar, hjullager och rostiga bromsskivor är inte lagning utan service. Bakre torkarmotorn är standardfel.
Precis. Jag har bytt dessa ting på min bil också. Bromsslangarna har dock inte behövt bytas. Nu senast var det alla bromsskivor som byttes. Det kostade schaber. Jag har spridit ut detta underhåll över tiden, till exempel hade jag inga anmärkningar på mina bromsar mer än att de bakre skivorna var aningens skeva. Jag lät byta samtliga skivor i samband med att bromsbeläggen fram ändå behövde bytas. Lika bra att passa på istället för att vänta tills en massa saker behöver bytas på en och samma gång.

Det trista är att det känns ruttet att sälja en bil som man just lagt ned en massa pengar i och i mitt fall har jag valt att behålla den ett tag till istället för att byta och då finns det ju en viss risk att något annat dyrt behöver lagas eller bytas efter ett tag. Och då är man tillbaka i samma situation igen - behålla eller byta?
En bil är aldrig en investering. Bara gilla läget att man måste byta vissa grejer osv. En -06 som gått 18 är ingenting btw, om du lär dig meka så blir allt genast mycket billigare.
Perc skrev:Styrleder, bussningar, bromsslangar, hjullager och rostiga bromsskivor är inte lagning utan service. Bakre torkarmotorn är standardfel.
låter mer som omfattande reparationer
Hugget eller stucket, semantiken gör ingen skillnad på pengarna som ska läggas ut.

Att det är kostnader som kommer är jag medveten om. Min huvudfråga är om det är värt att fortsätta lägga pengar på bilen och ha den kvar, eller om jag lika gärna kan köpa en ny bil.

Avskyr att meka och skulle dessutom aldrig ha tid till det, så det går bort.
ingen mening att hålla kvar vid ett sänke. Bit i (det sura) äpplet och sälj. Inhandla ett mer driftsäkert bilmärke som inte i första hand vänder sig till tjänstebilsköparna. Det kommer att löna sig i längden.
Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]

Stefans 968

Vart bromsbyte i bak idag. IMG_1324.jpeg IMG_1[…]

Jag har en likadan och min uppfattning är ned[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok då ska jag testa ditt tips nästa g&a[…]