...

Moderator: Moderatorer

av BennyL
llesrof skrev:
BennyL skrev:I morse var det "pest eller kolera-läge" när det var lite dimmigt över de öppna partierna på E4:an mellan Uppsala och Stockholm.
Vad är lämplig belysning då?

Pest - DRL utan bakljus?
Kolera - Dimljus på bak?

Min bedömning är att det var varken eller som var rätt idag. Det var nedsatt sikt så bakljus behövdes, men det var inte så pass dimmigt att dimbakljus behövdes.

Att det skall vara så j-a svårt att tänka själv... :evil:
Det är ju inte så svårt att lista ut. Då tänder man bakljusen. Säg en enda situation då det är fel att ha tända bakljus? Bara det att du var tveksam borde ju gjort att du valde högsta möjliga synlighet.
Jo, jag kör med halvljus och bakljus i detta vädret, det var snarare alla "puckon" där ute som jag menade, som uppenbarligen inte kan tänka själv och för all del inte heller förstår piken av att någon blinkar på dem... Sorry för att jag var otydlig
BennyL skrev:Dimma idag igen, men något var konstigt... Så bara ett par tända dimljus och en bil som saknade tända bakljus, mellan Uppsala och Stockhlom...

Amazing!
Jag tycker att man oftare ser folk med dimbakljuset påslaget av misstag när det är fint väder än folk som medvetet aktiverar det när det behövs vid dålig sikt. Vid ett tillfälle var det dimma nästan hela sträckan på tre mil till jobbet. Jag såg en enda bil med dimbakljuset tänd. Och det var min egen.
Användarvisningsbild
av joel80
Körde Gävle-Stockholm imorse jag också.. Åkte redan strax innan 6:00... Det var rejält dimmigt och många utan lyse alls och väldigt få med dimbakljus tända.. Dock ett par st utöver mig. Däremot betydligt fler med både halvljus och dimljus framåt tända.. Suck.. :)
Användarvisningsbild
av Perc
joel80 skrev:Däremot betydligt fler med både halvljus och dimljus framåt tända.. Suck.. :)
Det finns många bilar där man tvingas ha på främre dimljusen om man vill använda bakdimljuset. Alla VAG-produkter jag sett t.ex, många fransoser, japaner... med flera.

Min Skoda hör till den gruppen också. Om det är snörök så jag bör använda bakre dimljuset så tvingas jag åka omkring och se ut som en jävla dimljusriddare på samma gång.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast man måste väl då kunna släcka halvljusen? Alltså så man i alla fall kan köra lagligt?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker det är rätt häftigt med sån här tjock dimma.. men man får vara rejält koncentrerad på körningen.. Man har inte många sekunders sikt framåt.
20140910_060714_dimma.jpeg
20140910_060714_dimma.jpeg (314.42 KiB) Visad 555 gånger
Användarvisningsbild
av Vojje
då skulle jag rekommendera att du anpassar hastigheten i enlighet av vad Trafikförordning förordar;
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Användarvisningsbild
av Perc
joel80 skrev:Fast man måste väl då kunna släcka halvljusen? Alltså så man i alla fall kan köra lagligt?
Det tror jag man kan, eller jag kan vrida till parkeringsljus iallafall. Har inte kollat, men jag tror det går.

Men i praktiken lär det nog aldrig hända. Det finns många situationer som kräver bakdimljus trots att man kan hålla vanlig landsvägsfart, exempelvis när det ligger lite nysnö på vägen så det drar upp ett moln bakom bilen. Eller halvtjock dimma. Det finns ingen chans att jag kommer att gå ner på enbart dimljus bara för att vara 100% laglig. Jag bryter hellre mot lagen och kör med halvljus+dimljus, för jag vill ju se vart jag kör också.
  • 1
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 552
AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

Lambdalampan lyser