Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Lövet skrev:Om någon vill läsa dokumenterade fall där Volvo ÅF rekommenderar att köra etanolbilar på bensin var 3-4 tank så läs Vi Bilägares långtest av 2.0F. Där finns fenomenet flera gånger och lite längre beskrivet i det nummer där bilen måste byta alla spridare.
I vilket nummer finns denna artikel?
av Lövet
Tidningen befinner sig 16 mil bort hos mina föräldrar så jag kommer nog få svårt att uppge det närmaste tiden. Men testerna finns att läsa på nätet också.
Användarvisningsbild
av andreasw
Droopy skrev:du vet ju mycket väl att du inte kan jämföra en märkesverkstad med Olles Mek runt hörnet, det har ju diskuterats till leda här på forat genom åren. Om du så byter belägg runt om för en tia så har det ju inget med saken att göra.
Så du menar att de kan ta betalt 3000kr/tim för byte av belägg?
av Droopy
Ja, absolut, de har rätt att te betalt precis vad de vill, och det är upp till dig som kund att betala el leta vidare efter Petssom mek som skruvar gratis.

Sedan kan du inte jämföra en verkstad i Umeå med en Verkstad i Storstäderna, det förstår du nog.
av *pettson*
Mek gratis?..
Skobes är ju volvo återförsäljare och tillika verkstad och är inte i närheten av totalpriset som angetts. Men det ligger inte i tokholm megacity heller.
Räknas det alltså som legitimt att ta vad man vill för samma saker och jobb inom samma koncern (volvo märkeshandlare)?
Inom vissa ramar förstår jag för konkurrens men utöver det?
Jaja.. bättre jag frågar på volvo imorrn.
av Droopy
Gratis mek var ju mer menat som ett skä'mt såklart. Du kan ju inte jämföra en ÅF i Happaranda med en ÅF i Malmö tex, det vet du ju mycket väl. Här räcker det med att åka 5mil till bilbolaget i Härnösand då kan jag köpa vissa reservdelar billigare, tex. Kunde åtminstonde, det var på den tiden man kunde köpa abs ringar till 850 på Volvo, i stan skulle de ha 380sek per ring, i H-sand tog de 125SEK för samma ringar.

Byte av tex vevaxeltätning på en 850 skulle gå på 12800 i S-vall ( ink kopling ) 9200 i H-sand, ochså ink koppling, det är väl de ex jag kommer ihåg.
Användarvisningsbild
av SvenB
*pettson* skrev: Skobes är ju volvo återförsäljare och tillika verkstad och är inte i närheten av totalpriset som angetts. Men det ligger inte i tokholm megacity heller.
Räknas det alltså som legitimt att ta vad man vill för samma saker och jobb inom samma koncern (volvo märkeshandlare)?
Att Skobes är märkeshandlare, så långt är det rätt. Men det är en helt fristående auktoriserad handlare/verkstad utan att ingå i Volvokoncernen. Under min taxiägartid åkte jag lätt från Stockholmsområdet till Skobes i Flen för de större servicearna. Det lönade sig att ställa bilen ett arbetspass, så mycket skilde det i pris. :)
av jpennerb
Kört min 2.5FT på endast E85 nu i 2.5år och en Saab 9-5 biopower i 2år och bara på E85. Har inte haft några problem förutom en tank i somras som gav startsvårigheter. Vet inte anledningen men tankade på JET den gången och brukar annars tanka på ST1. Efter att kört slut på tanken och fyllde upp nytt med E85 så var problemet borta.

Väldigt ofta man hör att min "kompis pappas brors farfar" hade en etanolbil som bara krånglade. Och när man själv nämner att man kör bara på etanol och aldrig bensin ser dom flesta ut så här! :-O)

Och den kortare serviceintervallen har ingen betydelse om man kör lite om året runt 1000-1500mil/år. Volvos motorer ska ändå servas 1ggr/år och har du en diesel/bensin med 3000mil intervall och kör 1500mil/år måste det ändå göras en anpassad service med olja och filter. Jag "slipper" en mellanservice som kör 1500mil/år.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nix inga problem här heller T4F -12och 2,5ft -11. 1000 mil per bil typ. Fick tanka bensin ute i europa i somras dock. Får se i vinter vad som sker men det ska väl inte vara några konstigheter antar jag.

Såg i instruktionsboken på en ford f150 att e85 modeller rekommenderades en tank bensin vid varje service (2000 mil). Betydligt mer sansat än domedagsfolkets var tredje tank...
Användarvisningsbild
av lennarte
När min 745 GLT 16V "strulade" som värst (hög bensinförbrukning) så testade jag att köra på etanol (E85) och det fungerade utmärkt (100% E85). Bilen uppförde sig som vanligt och de "tog" precis lika mycket "dricka", men det var (då) 4 kr billigare per mil (1.6 l/mil). Det enda jag då gjorde var att ta bort vakuumslangen till BTR-n och leda in varmluften direkt in i luftfiltret (plockade bort spjället). Slangen till BTR-en använde jag sedan till att spruta in startgas när yttertemperaturen kröp ner till -5°. Annars funkade det. Numera har jag fått motorn att fungera till 100% (c:a 1 l/mil) på bensin och är lite "sugen" att prova E85 igen. Under tiden jag "strulade" med motorn köpte jag en justerbar BTR, så allt är egentligen förberett.

Mvh
Lennart

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]