Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
OK, 40 kms räckvidd ren eldrift. Och bilen blir alltså bakhjulsdriven när man kör den enbart på el? Det låter ju verkligen bra!
Användarvisningsbild
av crumpets
joel80 skrev:Har det ingen koppling alls till räckvidd på batterierna? 66% avdrag oavsett om räckvidden är 10kr eller 250km?
Verksr ju lite dumt då det inte blir något incitament för att satsa på lite längre räckvidd...
Så är det. Eventuellt finns en minimumstorlek på batteriet. Men som det är idag körs NEDC en gång och delas sedan med 3 och det är allt.
Användarvisningsbild
av Guru
crumpets skrev:
joel80 skrev:Har det ingen koppling alls till räckvidd på batterierna? 66% avdrag oavsett om räckvidden är 10kr eller 250km?
Verksr ju lite dumt då det inte blir något incitament för att satsa på lite längre räckvidd...
Så är det. Eventuellt finns en minimumstorlek på batteriet. Men som det är idag körs NEDC en gång och delas sedan med 3 och det är allt.
Jag trodde det var ett snitt av fler körningar där en är enbart på eldrift förutsatt att bilen klarar hela NEDC på el (där fick du Prius...).
Har du någon källa till ditt påstående?
Användarvisningsbild
av crumpets
Snittet på tre körningar blir ju det samma om man nu klarar en hel NEDC på el, vilket alla normalt funtade tillverkare förstås ser till. Misslyckades Prius med det så är det väl egentligen bara ett bevis på att japanerna är mindre intresserade av cyclebeating än andra.
Användarvisningsbild
av Guru
Prius går inte tillräckligt fort för att klara NEDC på el.

Har för mig att man kör en cykel på el, en med fullt/nästan fullt batteri i hybridläge samt en där man startar med tomt/nästan tomt batteri i hybridläge. Eller någonting liknande. Ber att få återkomma när jag har dubbelkollat med en som VET! :D
Att man skulle köra en vanlig cykel och dela med 3 låter för enkelt. Resultatet kanske hamnar där tillslut i alla fall men det är inte så man mäter.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag hade fel. Inte helt superfel men ganska fel.
http://teknikensvarld.se/volvo-saltar-f ... na-117345/
Man tar inte hybridförbrukningen gånger 0,33 utan 0,305. (Förutsatt att den klarar en helcykel på el förstås).
Teknikens värld är inte världens bästa källa men när de uttalar sig så exakt som vid viktningssiffran så borde de ju ha frågat något kan man tycka. Jag ska fråga runt lite med våra certingenjörer och se om nån kan bekräfta. Jag hittar ingen annan källa på nätet som säger samma siffra, eller någon siffra alls, kanske är den här viktningen baserad på resultatet från ett annat test eller fordonsvikt eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Allinug!

Kör V60 D6 AWD då och då och det fungerar utmärkt att köra på bara el. Någon gång har jag kunnat köra nästan 50 km, men räkna med att det går att köra åtminstone runt 40 km på enbart el.

Ja det är rätt att det bara är bakhjulen som driver vid eldrift. Det är dock inget problem - bara att trycka på AWD så har du drift på alla fyra hjulen.

Läge Pure är ju till för riktig snålkörning. När du behöver en annan bil tryck på Power eller AWD! :D

Hälsningar
Henry
Användarvisningsbild
av Allinug
Det låter ju jättebra! Ja, jag föredrar ju bakhjulsdrivet framför framhjulsdrivet och är det dessutom elbil så låter det perfekt för stadskörning.
Användarvisningsbild
av crumpets
Så.... Ledsen att det dröjde. Att hitta regelverken var inte så lätt som jag trodde, men tack vare våra briljanta certifieringskillar som kunde detta i huvudet hittade jag texten :)

Vet ej hur stor bilden blir när jag laddar upp, så jag skriver formeln också.

Mi= (De*M1i + Dav*M2i)/(De + Dav)

Där
Mi = gram co2/km total

M1i = gram co2/km electric mode(Detta får enligt regelverket köras på 100% el OM batteriet klarar en hel cykel. Annars kör man inte på el tills batteriet torskar och kör vidare i hybridläge, utan du får inte ens köra första sträckan på el då. Hela cykeln måste köras i hybrid mode om du ej har batterikapacitet att gå i mål)

M2i = gram co2/km hybrid mode

De = antal kilometer bilen kan gå i rent electric mode

Dav = 25 (det antal kilometer man antas köra mellan laddningarna)

Ber om ursäkt att jag spred felaktig information baserat på mina gissningar och förenklingar och hoppas att detta kan radera eventuell förvirring jag har orsakat :)

För de som älskar lagtexter finns orginaldokumentet på: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 083r4e.pdf Hybriderna täcks från sidan 240.
Bilagor
formelladdhybrid.png
formelladdhybrid.png (84.36 KiB) Visad 691 gånger
Användarvisningsbild
av Guru
Vad jag hört är (med viss reservation):

NEDC där man startar med fullt batteri och tillåts dränera batteriet. Man kör flera cykler irad till batteriet är tomt. Ifall förbränningsmotorn startar under korta stunder tex. acc. och dessutom laddar batteriet så räknar man bort den körsträckan där förbränningsmotorn är igång plus sträckan man kör på el till dess att batterispänningen är på samma nivå som då förbränningsmotorn startade. Det kan ske flera gånger under cykeln. Först när förbränningsmotorn går kontinuerligt kör man klart pågående cykel för att sedan avbryta. Resultatet bli en körsträcka på el (De) och utsläpp (M1i) som inte är noll.

1 cykel NEDC där man inte tillåts dränera batteriet. Du ska ha samma laddstatus vid start som när du går imål. Hur mycket eldrift/förbränningsmotor det blir beror på hur effektiv drivlina du har. Resultat utsläpp (M2i).

Summering. En riktig jungel av paragrafer och regelverk som ska försöka spegla verkligheten(!). Är det fortfarande någon som blir förvånad över att de inte lyckas nå deklarerad förbrukning? :shock:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Går startmotorn rent och bra med kräm? […]

Tjena. Jodå det måste monteras last p&[…]

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]