Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#897104
Någon som kan berätta om skillnad i upplevelsen mellan D5 och D4 VEA? Jag skulle ju beställa en V60 D4 men det blev en D6 i stället. Och jag har inte provkört en D5 i nyaste versionen vad jag vet. Hur upplever ni skillnaden. Vad får jag med D5 som inte D4 har och tvärt om?

Jag vet att frågan kan ses lite irrelevant då saker ändras ganska markant när D5 sitter i D6 men lite nyfiken ändå.
av Lövet
#897105
Primus skrev:Vad får jag med D5 som inte D4 har och tvärt om?
Ett högre, men trevligare, motorljud framförallt.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#897141
En mjukare & snabbare gång i stadstrafik, motorn känns mer rejäl, inte tunn i botten som i nya D4. Den D4 vea automat jag provkörde hade medelförbrukning på 0,89 :|
Användarvisningsbild
av Rillee
#897258
Kan 0-100 tiderna verkligen stämma? Vart försvinner hästarna i D5an? Är den nya automaten så mycket bättre?

Acceleration (0-100)
D4 181 hk Åttastegad Geartronic automatlåda 7,4 s
D5 215 hk Sexstegad Geartronic automatlåda 7,6 s
av Lövet
#897269
Den gamla automaten slirar bort oerhört mycket effekt, ja.
Tänk dock på att vid acceleration på en och samma växel försvinner det problemet och då kommer D5an till sin rätt.
av Primus
#897275
Är det en märkbar skillnad på lägre varv? D5 är väl mer bottenstark, men märkbart? Och hur är spetsen på högre varv? Omman nu kan prata om spets på en dieselmotor.. 8)
Användarvisningsbild
av Perra83
#897319
Äldre D5:or orkar start på typ tvåan och svänga i korsningar i trånga städer på trean. Det går i alla fall inte på en 2 liters D4 med fem cylindrar.
En D5 har lite högre skatt och förbrukning men det är det värt.
av Primus
#897355
Perra83 skrev:Äldre D5:or orkar start på typ tvåan och svänga i korsningar i trånga städer på trean. Det går i alla fall inte på en 2 liters D4 med fem cylindrar.
En D5 har lite högre skatt och förbrukning men det är det värt.
Det där var intressant. För min D4 163 hk kräver tvåan i snäva svängar.
Användarvisningsbild
av Mackanktm
#897365
Jag lånade faktiskt en D4 VEA en helg inför mitt bilbyte. Det var en trevlig motor som gick bra men saknade det, i mina öron, trevliga ljudet och "mulligheten" (bottendrag etc) som jag upplever att D5an har. Dessutom finns den ju inte med AWD i nuläget (vad jag vet). Men den gick både riktigt snålt (tyckte jag) och bra, överraskande pigg vilket även uppgivna 0-100 siffror bekräftar. Lådan är säkert en av hemligheterna bakom både snålheten och piggheten.

Vi körde till Sthlm fram och tillbaka och vi låg på under 0,5 med fullpackad bil (V60). Med min skulle jag säga det är en omöjlighet även om jag är klart nöjd med förbrukningen, skulle tror att min under samma förhållanden skulle landa på 0,65.

Jag är dock mkt mkt nöjd med min.
Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]

Kontaktlim borde väl fungera

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]